Akár 140 km/h-val száguldhatunk az Arab Emírségek hegyei fölötti zipline-on, már decembertől. De mi is ez, honnan ered, mennyire veszélyes, és van-e Magyarországon is? Elmondjuk.
A Dzsabal Dzsais név még nem sokat jelent Magyarországon, de valószínűleg hamarosan változni fog a helyzet. Dzsabal Dzsais az Egyesült Arab Emírségek legmagasabb pontja, ahol decemberben átadják a világ leghosszabb zipline-ját, azaz átcsúszópályáját.
A zipline egy többnyire acélsodronyból készült drótkötélpálya két magaslati pont közé kifeszítve, a kezdetleges formáival a játszótereken is találkozni, de vannak teherszállításra készített pályák is. Eredetileg Ázsia és Dél-Amerika zord tájain alkalmazták közlekedési-szállítási eszköznek. Mára extrémsport lett belőle, ami már egy teljesen új dimenzió.
Szörnyebb a Szörnynél
Jelenleg a világ leghosszabb zipline-ja – legalábbis a fejlesztők szerint – a Puerto Ricó-i Szörny a maga 2200 méterével. Ezt fogja tehát túlszárnyalni az emírségekbeli testvér, amelyen a csúcssebesség a 140 km/h-t is megközelítheti az előzetes számítások szerint. Ráadásul mindjárt két párhuzamos kötélpálya tart majd a mélységbe, hogy párok, barátok együtt élhessék át a borzongást.
A helyi fejlesztők közösen dolgoznak majd a világ legnagyobb zipline-üzemeltetőjével, a Toro Verdével, amely a jelenlegi világcsúcstartó pályával is büszkélkedhet – ám igen taktikusan hétpecsétes titokként kezelik, pontosan milyen hosszú is lesz majd a Dzsabal Dzsaisról induló pálya. Annyit tudunk, hogy a hegy legmagasabb pontja az Emírségekben 1892 méter.
Turizmus vs. természet
Bár a hegyen több fejlesztés is zajlik – hotelt, golfpályát is terveznek –, hogy végképp a térség elsőszámú kalandtúra célpontjává váljon, a zipline környezetbarát lesz, amennyiben napelemekkel üzemel majd, és igyekszik érintetlenül hagyni a természetet, amennyire csak lehetséges.
Azért a hegyet megjártak beszámolói elég vegyes képet mutatnak. Mindenkit lenyűgözött a fenséges táj, sőt már a hegyen kanyargó autóút is, de többen zsúfoltságra panaszkodtak, meg a sátortábort verőkre, akik egész éjjel bömböltetik a zenét, és üvöltenek is hozzá. A magasság miatt arrafelé hűvösebb van, egyszóval ez az a hely, ami nappal pihentetőbb, mint éjszaka.
Bárhogy is, az eddigi fejlesztések legvagányabbika lesz a december első hetében üzembe álló zipline. Itt már szó sincs a játszótéri fogantyúról, amire rá kell csimpaszkodni: komoly heveder van, jól is néznénk ki, ha 140-nél úgy kellene kapaszkodni egy gumicsonkba. Ennek ellenére a pálya minden korosztály számára nyitva áll majd, bár 35 kilósnál könnyebbek vagy 120 centisnél alacsonyabbak nem suhanhatnak le, a maximális súly pedig a 150 kiló lesz.
Országúti tempóban
A Szörny nevű pályáról már esett szó, de egy ahhoz hasonló van Olaszországban is. Ami azt illeti, a Volo dell’ angelo Rocca Massimában szintén a világ leghosszabb és leggyorsabb zipline-jának hirdeti magát (azt mondják, 2225 méteresek, és 110 felett van az átlagsebesség), tehát ildomos volna ennek a paramétereit túlszárnyalni az Emírségekben, ha hivatalosan is rekorderek szeretnének lenni.
Két kilométer fölött van még a perui Jaguár szeme pálya is, ahol 110-zel lehet repülni, és quadoznak is a tövében nagy elánnal, de Ukrajnában, Dél-Afrikában, Kanadában és Brazíliában is van két kilométeres vagy azt megközelítő pálya.
A világ nagymenő átcsúszópályáiról itt egy alapos lista, de ezen nem szerepel magyarországi helyszín, pedig van. A Sólyom a Zemplén Kalandparkban viszi a bátrakat, 1036 méteren át, 80 km/h-val, és még bérelhető GoPro-kamerákról is gondoskodtak az üzemeltetők.
Extrém módszerek
Bár néhány felvétel elég hajmeresztő, az átcsúszás biztonságosnak mondható, betartva a szabályokat, az adott pálya hevederét használva. Egy egyesült államokbeli tanulmány szerint az ottani több mint 300 millió átcsúszásból mintegy háromezer végződik sérüléssel évente, míg átlagosan 3,8-an halnak meg. „Az iparág gyorsan növekszik, a szabályozás pedig nem tartja ezzel a lépést, és államról államra változik” – jegyzi meg a tanulmány.
Vannak extrémebb, veszélyesebb módszerek, például a zipline kombinálása ejtőernyőzéssel, ahol megsokszorozódik a hibalehetőségek száma. Mindenesetre ez már egyértelműen a bevállalósabb extrémsportok közé tartozik. Mint ez a panamai őrület is:
Epilógus
Egy biztos: lassan hivatalosan is mérni kellene a sebességet, mert számos helyen igényt tartanak a különböző rekordokra. Ez a walesi átcsúszó egy bánya fölött halad el, a leírás szerint a leghosszabb Európában, és a leggyorsabb a világon, mert 160 km/h-nál is jobban lehet száguldani rajta.
Rengeteg az önjelölt rekorder, a sebességcsúcsokat bizonyos hátszél fölött nem is szabadna hitelesíteni, akár az atlétikában. De bárhogy is, Dzsabal Dzsaisban alaposan fel kell kötni a hevedert.
átcsúszópálya | kalandpark | átcsúszás | dzsabal dzsais | zipline
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!