Close
Elkészült az első magyar NFT-címlap

Elkészült az első magyar NFT-címlap

Még nem tudni, az NFT-őrület velünk marad vagy kifullad, ám bármi is lesz a történet vége, egy bizonyos: az NFT-k átalakítják, ahogyan a tulajdonról, a műkereskedelemről, és magáról a művészetről gondolkodunk. Hogy a Roadster is hozzátegye a magáét a technológiai innováció történetéhez, egy úttörő kollaborációt indított útjára. Első alkalommal kerül NFT alkotás magyar sajtótermék címlapjára, ez a mű Weiler Péter erre a célra készített Kefirszünet a metaverzumban című műve lesz, ami a Roadster március 16-án megjelenő nyomtatott kiadásának címlapján lesz látható.

Alkotó az NFT mögött

„Weiler Péter a kortárs magyar kulturális élet fenegyereke. Profi gegmester, aki cartoonsos világának képeit úgy fűzi témánként egy huzalra, mint a legnagyobb amerikai sitcomgyártók az epizódokat” – írtuk korábban a képzőművészről. Abban, hogy ő a hazai art-NFT-mozgalom egyik fő mozgatóereje, nincs semmi meglepő: ő készítette el és értékesítette az első magyar NFT-t Bitcoin bánya az Alföldön címmel. Igazi NFT-pionírról beszélünk, aki oszlopos tagja a legnagyobb, kétezer-ötszáz főt számláló hazai NFT-s közösségnek. Weiler aktivizmusa nem áll meg itt, ő az alapítója az NFT DEB-nek, amely Európa első generatív hackathon- és konferenciarendezvénye. A 2021 novemberében, Debrecenben megrendezett esemény a blokklánc technológia és a mesterséges neurális hálózatok legújabb fejlesztéseit, valamint azok kreatív alkalmazását térképezte fel. Weiler Péter tehát sok szempontból az NFT úttörőjének számít, nem meglepő, hogy ebben a projektben is benne van a keze. Az NFT-Roadster együttműködés ötlete azonban mégsem tőle, hanem Bonyhádi Gábor marketinggurutól származik.

„Sok művésszel beszélgettem az NFT-ről, de azt vettem észre, hogy kevesen értik igazán – fejti ki Bonyhádi Gábor. – Aki korábban már ismerte a blokkláncokat, foglalkozott kriptokereskedelemmel, azok a művészek értik ezt. Én bizonyos típusú művészek számára hatalmas lehetőséget látok a nem felcserélhető tokenekben. Ahogyan korábban fotósok elkezdték stockképekként árulni a munkáikat, most művészeknek lehetőségük van digitális formában, NFT-ként kereskedni az alkotásaikkal. És közben már nem kell félniük attól, hogy emberek ezeket egyszerűen lementik,

mert van hozzá eredetiségi tanúsítvány, ami igazolja, hogy az a bizonyos alkotás az övé.

Maga az ötlet akkor született meg, amikor Donkó Péterrel, a Roadster értékesítési vezetőjével beszélgettem NFT-kről. Egymást inspirálva jutottunk el oda, hogy jó lenne egy NFT-s címlapot csinálni a magazinnak. Weiler Péter munkásságát régóta követem, de nincs aktív kapcsolatom vele. Azt tudom, hogy ő az első olyan hazai művész, aki digitális alkotásokat kezdett el létrehozni, továbbá ő a magyar NFT-közösség egyik adminja is, érti az NFT-ket, elismert művésznek számít, adott már el NFT-t, és ezért ő jutott eszembe.”

Weiler Péter és Bonyhádi Gábor
Az új otthonunk: a metaverzum

A metaverzum napjaink egyik buzzwordje, holott cseppet sem számít új kifejezésnek. 1992-ben tűnt fel először egy sci-fi regényben – hol máshol – a meta és az angol universe szavak portmanteau-jaként. A kifejezés egy virtuális világot takar, amelyet játékosok avatárjai töltenek meg. Ez a virtuális univerzum koncepció lett a kiindulópontja Weiler Péter művének.

„Mostanában sokat foglalkozom a metaverzum filozófiai jelentésével, a felkérés kapcsán pedig a metaverzum és az utazás közötti kapcsolat fogott meg, a felfedezés, az ismerttől való elrugaszkodás motívuma – meséli az alkotás megszületéséről Weiler Péter. – Ez egybecseng a Roadster világával: a világ egy gyönyörű hely, rengeteg felfedeznivalóval.

A metaverzumtól ezt az utazást, vagy elmenekülést is megkaphatjuk, hiszen a segítségével virtuálisan bárhová eljuthatunk.

A kép kapcsán az ötlött fel bennem, hogy merre menekülne valaki, aki szegény? Például elutazna virtuálisan Hawaiira a családjával, és nem is kell érte milliókat kifizetnie, csak fel kell vennie egy VR-szemüveget. De még jobban foglalkoztatott a gazdagok helyzete. Nekik Hawaii vagy a világűr egy elérhető, hétköznapi cél, ők mindent megkapnak, amit csak éppen kitalálnak. Vagy mégsem? Van olyan élmény, ami nekik is kuriózum? Szerintem a metaverzum abszurditását az adná vissza a legjobban, ha itt a gazdagok a hétköznapi ember egyszerű életét akarnák átélni, nem a homárt és az osztrigát, hanem pont az ellenkezőjét. Egy kis szocializmust, mondjuk egy építkezésen kőművesként a kefirszünetet, ahogy a fizikai munka fáradságát csak a kefirbe mártott kifli enyhíti néhány percre. A mű megalkotásakor az én vízióm az volt, hogy mutassunk egy gyönyörű helyet, amire mindannyian vágyunk. Ez lett a jacht, ami egy tenger vízén ringatózik a napfényben. De azt látjuk, hogy az illető, aki ott ül a hajó végében, nem a környezetét, a tengert, a hajót élvezi, hanem neki már ez is unalmas és kevés. Ez egy kétfázisú kép, nekünk a nézőnek is be kell lépnünk a virtuális világba, hogy megkapjuk a folytatást, mit is csinál a milliárdos a metaverzumban.”

Az aukció hamarosan indul

Hogy mit is csinál a kezével a Weiler Péter alkotásán látható figura, azt a magazinban elhelyezett QR-kód segítségével lehet majd megnézni, vagyis a papírra nyomtatott alkotás a digitális térben folytatódik és teljesedik ki, méghozzá animált formában. A Kefirszünet a metaverzumban című NFT-projekt tehát egy masszív multiplatform-kollaboráció, amelyben részt vett egy ötletgazda (Bonyhádi Gábor), egy alkotó (Weiler Péter), és egy printmagazin (Roadster). Érdekesség, hogy a projekt összekapcsolja a papírra nyomtatás ősinek nevezhető, 9. század óta ismert technológiáját, és egy olyan digitális innovációt jelölő fogalmat, amelyről mindössze öt éve, 2017-ben írtak először.

Weiler aktuális NFT-jéből, a Kefirszünet a metaverzumban című alkotásból egyetlenegy példány érhető el, amely az Ethereum blokkláncon futó Foundation NFT-piacon lesz megvásárolható. A befolyt összeget Weiler Péter jótékony céllal az Autistic Art Alapítvány részére ajánlja fel. Az új NFT-alkotás tehát megszületett, gyűjtők számára hamarosan, a magazin március 16-i megjelenéssel egy időben elérhetővé válik.

A magazin itt előrendelhető. 

(Fotó: Hartyányi Norbert)

FOLYTASD EZZEL
Nem hiszed el, mennyit fog valaki egyetlen Bob Dylan-dalért fizetni
Valami egészen kivételes dologban gyönyörködhetünk az égen május utolsó napján
Rendeld meg a Roadster magazin 7. számát!
Friss lapszámunkban ismét megnövelt terjedelemben, 220 oldalon a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Felsorolni is nehéz, mennyi izgalmas történetet meséltünk el az új számban, de ha szeretnél többet tudni, akkor kattints ide az alábbi linkre! Megnézem, mert érdekel!
Close
HELLO, EZ ITT A
ROADSTER
Kövess minket a Facebookon!
Történetek, amiket nem fogsz elfelejteni!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom