Ukrajna a világ napraforgóolaj-készletének mintegy felét exportálja, a háború következményeit pedig egyre inkább érezni.
Immáron harmadik hónapja tart az orosz-ukrán háború, az invázió pedig egyre nagyobb mértékben érinti a globális ellátási láncot. Az egyik legsúlyosabb problémát az emelkedő élelmiszerárak és az étolaj-készletek csökkenése okozza. Ahogyan arról a Roadster is beszámolt, a konfliktus kezdete előtt Ukrajna a világ étolaj-készletének csaknem felét exportálta, az ellátási problémák miatt pedig már korábban vásárlási limitet vezettek be Európa több országában is.
Az Egyesült Királyságban is korlátozásokat léptettek érvénybe, a Tescóban például csupán három palackot lehet egyszerre vásárolni az étolajból, a Morrisons és a Waitrose pedig kétpalackos limitet vezetett be. A BBC információi szerint az Egyesült Királyság Élelmezési Szabványügyi Ügynöksége (FSA)
ideiglenesen engedélyezte az élelmiszergyártóknak, hogy a napraforgóolaj helyett kókuszolajat, szójaolajat vagy pálmaolajat használjanak.
Sőt, a rendkívüli körülmények miatt a gyártók repceolajat is használhatnak napraforgóolaj helyett, termékeik gyártása során pedig nem szükséges emiatt a változás miatt új címkéket sem nyomtatniuk. Az átállás pedig már meg is kezdődött, a múlt héten az Unilever is megerősítette, hogy elkezdett repceolajat használni a napraforgóolaj helyettesítésére.
Emily Miles, az FSA vezérigazgatója úgy fogalmazott: a fogyasztóknak fel kell venniük a kapcsolatot a gyártóval további információért, ha nem biztosak a termék tartalmában, vagy aggályaik vannak a helyettesítéssel kapcsolatban.
Ez azonban nem minden.
A Marketwatch jelentése szerint így is elszállnak az étolajárak, melyek csak márciusban 23 százalékkal emelkedtek.
De nem kizárólag az Egyesült Királyságban okoz hatalmas problémát a súlyosbodó válság, várhatóan az Az Egyesült Államok élelmezési rendszerében is zavart fog okozni az étolajhiány.
(Forrás: Food & Wine, fotók: Getty Images)
olaj | oroosz invázió | eportválság | háború | exportIstenekkel és hősökkel léphetünk be egy különleges univerzumba júniusban Budapesten
Neked a kávézás a szertartásról vagy a koffeinről szól? Ezt kérdi meg egy friss felmérés, és izgalmas válaszokat talál

Itt a nyár, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 12. száma. Mit találunk benne? Mutatunk pár remek helyet Sydneyben, egy helyi segítségével felfedezzük Torinót, kipróbáljuk milyen az egyik legújabb bringás trend, a gravelezés, és leteszteljük a Mazda CX 60-asát. Leülünk beszélgetni a Lissoni vezető építészével, bejárjuk az újjászületés előtt álló Gellértet, kifaggatunk egy portugál borászt, Daniel Niepoortot, és leültetünk egy asztalhoz öt izgalmas egyéniséget. Interjúzunk Alessanadro Gaultieri parfümkészítővel, akit a szakma legveszélyesebb orrának tartanak, ukulelézett nekünk Wolfgang Puck egyik közeli munkatársa, Tetsu Yahagi, és bejárjuk Ahn Tuan és társai legújabb, frissen megnyitott budapesti éttermeit. Kiderítjük, képes lehet-e a ChatGPT megírni a következő bestsellert, megnézünk közelről öt lélegzetelállító hotelt, és bemutatjuk a skandináv dizájn állócsillagait is. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!