Az Eurocontrol statisztikái szerint a légi járatok számának csökkenésével mérséklődött az európai légtérben a légi járatok szén-dioxid-kibocsátása 2020-ban.
A légiforgalom szén-dioxid-kibocsátása tavaly Európában 56,9 százalékkal csökkent a 2019-es szinthez képest, a járatok száma pedig 54,5 százalékkal mérséklődött. Ugyanakkor jelentős eltérések voltak az országonkénti kibocsátáscsökkenésben, úgy, hogy a repülés összes szén-dioxid-kibocsátását az indulási országhoz számítják.
A legtöbb ország az 50–70 százalékos kibocsátáscsökkenési tartományba esett, az eltéréseket a flotta felépítésével, a repülőgépek korával, a repülési távolsággal, illetve a koronavírus-járvány általi járatcsökkenéssel magyarázza az Eurocontrol. Az egyes országokat tekintve az áruszállítás erősödése miatt a legalacsonyabb mértékben, 13 százalékkal Luxemburgban csökkent a kibocsátás, ezt követte Belgium mintegy 30 százalékkal, miután a Belgiumból induló teherjáratok aránya 11 százalékról 25 százalékra nőtt.
A legnagyobb – 70 százalékos vagy annál nagyobb – szén-dioxid-kibocsátási csökkenés Horvátországban, Csehországban, Izlandon, Montenegróban, Szlovákiában és Szlovéniában volt; és a listán
előkelő helyet foglal el Magyarország is az elért 62 százalékkal.
A pandémiát megelőzően, 2019-ben az Eurocontrol által követett járatok mintegy 85 százaléka kereskedelmi utasszállító volt, a maradékot az áruszállítás, az üzleti repülés és a menetrend nélküli járatok tették ki. A szervezet szén-dioxid-kibocsátási adatai nem terjednek ki Ukrajnára, Oroszországra és Fehéroroszországra, utóbbi kettő nem tagja az Eurocontrolnak.
A járvány miatti szünetet okolják hibáikért a pilóták
A járvány miatti szünet a pilóták mentális állapotára is nagy hatással van: sok pilóta tölti kényszerszabadságát, így pedig sokkal kevesebbet, vagy egyáltalán nem repülnek heteken, hónapokon át. Amikor pedig visszatérnek a pilótafülkébe, nehezebben lendülnek formába, és hajlamosabbak a hibák elkövetésére. Nyáron ugyanakkor fellendülésre számíthatunk a repülőgépiparban: a Wizz Air például bízik abban, hogy a kapacitásának a kihasználtsága meghaladja idén a nyolcvan százalékot. Sőt, a Wizz Air annyira optimista az idei évvel kapcsolatban, hogy új bázist nyitott Szarajevóban, és májustól kilenc járatot indít a bosnyák fővárosból Európa több országába.
ferihegyi repülőtér | budapest | világjárvány | szén-dioxid | 1 eurós házak | koronavírus-járvány
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!