A Ferrari amerikai jelenlétére emlékezik az F60 America

Nagyban hozzájárult a Ferrari sikeréhez, hogy az ötvenes években az Egyesült Államokban is forgalmazni kezdték a maranellói márkát, és ennek évfordulójára emlékezik a limitált szériás F60 America, ami ma gyűjtők kincsének számít.

Enzo Ferrari az autósport szerelmeseként kezdett a versenyautók építésébe, és az utcai modelleket elsősorban azért vette fel a kínálatába, hogy azok eladásával finanszírozza az istállóját. A legnagyobb növekedéssel nem az európai, hanem az amerikai piac kecsegtetett, ezért öt évvel az első közúti modell bemutatása után, 1954-ben megjelentek az Egyesült Államokban is.

Peter Collins viszi el a versenyautóját egy tesztkörre Maranellóban 1957-ben. A Ferrari ekkor elsősorban versenyautókat épített, amit az utcai modellek eladásából finanszíroztak

A márka képviseletére az olasz származású Luigi Chinettit választották,

aki korábban rendkívül sikeres autóversenyző volt. Háromszor nyerte meg a 24 órás futamot Le Mans-ban, és kétszer Spában, a legjobb évének pedig kétségkívül az 1949-es esztendő számított, amikor mindkét verseny győzelmét behúzta egy Ferrari 166 MM volánja mögött.

Luigi Chinetti 1901-ben született Olaszországban, és sikeres autóversenyzőként lett a Ferrari amerikai importőre
1949-ben egy Ferrari 166 MM-mel nyerte meg a 24 órás Le Mans-i futamot Luigi Chinetti
Luigi Chinetti a második 24 órás futamgyőzelme felé halad Spában, az Eau Rouge kanyarban

A versenyzői karrierjét a kereskedőire cserélő Chinetti tevékenysége New Yorkból indult, és rövid idő alatt óriási növekedést ért el, mivel kezdetben

kizárólagos importőre volt az amerikai szemmel még izgalmasabb maranellói márkának.

Idővel megjelentek a kisebb forgalmazók az államok különböző részein, amivel megteremtették a mai kereskedőhálózat alapjait.

John Surtees az USA Nagydíjon 1964-ben. Luigi Chinetti autóját nem festhették a Ferrari jellegzetes vörös színére, de az ágaskodó paripás emblémát viselhette
Mario Andretti a 24 órás daytonai versenyen 1970-ben, Chinetti Ferrari 512S-ével

Chinetti nem hagyta teljesen maga mögött a versenyzői múltját,

hiszen egy csapatot is alapított. A North American Racing Team, azaz a NART is számos sikert ért el a pályákon, amivel elnyerték a Ferrari gyári támogatását, még az ágaskodó paripás emblémát is használhatták. 1958-tól ’82-ig olyan pilóták vezettek a csapatnál, mint Mario Andretti, Phil Hill és John Surtees.

A NART neve később egy Ferrari-modellen is helyet kapott.

Az amerikai piacot jól ismerve Chinetti a sikeres 275 GTB/4 kabrió változatából 25 példányt rendelt, amit NART Spider néven mutatott be, de végül csak 10 példánya készült el. A Pininfarina által tervezett dizájn olyan jól sikerült, hogy később több 275 GTB/4-est építettek át a NART Spider mintájára.

A Ferrari stílusosan egy limitált szériás különlegességgel ünnepelte az amerikai jelenlétének hatvanadik évfordulóját.

Az F60 America neve tehát nem a legendás F40 és F50 utódját jelöli, hanem egy kétüléses, nyitott tetős jubileumi különkiadást, ami az F12-ből épült, és a stílusa több ponton is a 275 GTB/4 NART Spidernek állít emléket.

A kevésbé ismert szériából az eredeti mintájára csak 10 példányt építettek, a képeken látható F60 America 2016-ban készült. A stílusos Blu Nart színben pompázó sportautó

tervezésekor a hatvanas évek nyitott tetős versenyautóiból merítettek ihletet,

a krómozott hűtőmaszk és tanksapka is ezt a korszakot eleveníti fel.

A külsőnél is különlegesebb az F60 America belső dizájnja,

hiszen az egyébként visszafogott sötétkék bőrbe borított utastérben csak a vezető ülése kapott feltűnő vörös kárpitozást. Az üléseket az amerikai zászló mintájával díszítették, és nem maradhat el a Ferrari jellegzetessége, az utas előtti kijelző sem, ahonnan többek között a sebesség olvasható le.

Az elcsomagolható vászontetővel vagy háromrészes szénszálas tetővel fedett utastér plakettje szerint a 10 példányos limitált széria első darabjának az RM Sotheby’s kaliforniai aukcióján kerestek új tulajdonost. A háromezer kilométert sem futott F60 America

értékét 3,5-4,5 millió dollár közé becsülik, ami 1-1,3 milliárd forintnak felel meg.

(Képek: Getty Images, RM Sotheby's)

Roadster-legendák

Az F12 elődjének számító 599-ből készült nyitott tetős változat is ritkaságnak számít, nemrég egy kitűnő állapotban lévő példányát mutattuk meg. A Ferrari pedig sajátos módon elevenítette fel az ötvenes évek versenyautóit: a 250 Testa Rossa méretarányos változatát kínálja tisztán elektromos hajtású juniorautóként.

kincs | autó | F60 America | gyűjtők | történet

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom