Változnak a fogyasztói szokások, és egyébként is szomorkás kicsit a hangulat a világban – elsősorban ebből a két okból csökken a pezsgőfogyasztás. Olyannyira, hogy tavaly közel tíz százalékkal kevesebbet szállítottak a francia pezsgőgyártók.
Két kulcsfontosságú piacon, az Egyesült Államokban és otthon, Franciaországban is kevesebb luxusital fogyott tavaly, elsősorban a gazdasági és politikai „szorongás” miatt – írta a Guardian.
„A pezsgő a fogyasztók lelkiállapotának igazi barométere”
– jelentette ki Maxime Toubart, a termelők szakszervezetének (Syndicat Général des Vignerons) elnöke, a Pezsgőbizottság (Comité Champagne) társelnöke. Majd kifejtette pár lényegretörő mondatban:
„Nincs ideje ünnepelni az infláció, a világméretű konfliktusok, a gazdasági bizonytalanság és a politikai kivárás közepette.”
Mit választanak akkor a fogyasztók pezsgő helyett? Keresnek megfizethetőbb alternatívát, amilyen a prosecco, az angol habzóbort vagy a crémant, ám
a prémium francia pezsgő iránti kereslet az elmúlt több mint két évtized legalacsonyabb szintjére süllyedt.
Ráadásul az elmúlt években az olcsóbb riválisok minőségé versenyképesebbé vált.
De a legsúlyosabb hatást a generációváltás gyakorolja: a Z és a millenial generáció egyre inkább hátat fordít az alkoholnak, míg a mostanában nyugdíjba menők kevesebbet költenek rá.
Tavaly júliusban a francia pezsgőgyártók a leszüretelt szőlő mennyiségének csökkentését rendelték el, miután az eladások több mint 15 százalékkal estek vissza 2024 első felében.
A Comité Champagne adatai szerint 2024-ben 9,2 százalékkal kevesebb palackot szállítottak, mint egy évvel korábban.
Bár 2022-ben, a pandémia után rövid ideig növekedett a pezsgő iránti kereslet – ami elérte a 326 millió palackot –, de azóta csökkenő tendenciát mutat: 2023-ban körülbelül 299 millió, tavaly már csak 271,4 millió palackot szállítottak ki.
A fentebb sorolt bajok mellett tavaly a termést megviselték a fagykárok, és a túl nedves időjárás, és az éghajlatváltozással egyre több fertőzés támadja meg az értékes szőlőfajtákat.
Ebből a helyzetből a jövőre való felkészülés, valamint az új piacok és új fogyasztók meghódítása jelentheti a kiutat, legalábbis David Chatillon, a Pezsgőbizottság társelnöke szerint.
Mindössze két hete kaptunk hasonló jelentést a francia vörösbor-termelőkről, bár ott a folyamatokat hosszabb távon értékelték, és megállapították, hogy az 1970-es évekhez képest 90 százalékkal kevesebb vörösbor fogy, a hanyatlás mértéke már az iparág létét is fenyegeti.
(Forrás: Guardian, Reuters, fotók: GettyImages, Unsplash)
gazdaság | pezsgő | franciaország
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!