Változnak a fogyasztói szokások, és egyébként is szomorkás kicsit a hangulat a világban – elsősorban ebből a két okból csökken a pezsgőfogyasztás. Olyannyira, hogy tavaly közel tíz százalékkal kevesebbet szállítottak a francia pezsgőgyártók.
Két kulcsfontosságú piacon, az Egyesült Államokban és otthon, Franciaországban is kevesebb luxusital fogyott tavaly, elsősorban a gazdasági és politikai „szorongás” miatt – írta a Guardian.
„A pezsgő a fogyasztók lelkiállapotának igazi barométere”
– jelentette ki Maxime Toubart, a termelők szakszervezetének (Syndicat Général des Vignerons) elnöke, a Pezsgőbizottság (Comité Champagne) társelnöke. Majd kifejtette pár lényegretörő mondatban:
„Nincs ideje ünnepelni az infláció, a világméretű konfliktusok, a gazdasági bizonytalanság és a politikai kivárás közepette.”
Mit választanak akkor a fogyasztók pezsgő helyett? Keresnek megfizethetőbb alternatívát, amilyen a prosecco, az angol habzóbort vagy a crémant, ám
a prémium francia pezsgő iránti kereslet az elmúlt több mint két évtized legalacsonyabb szintjére süllyedt.
Ráadásul az elmúlt években az olcsóbb riválisok minőségé versenyképesebbé vált.
De a legsúlyosabb hatást a generációváltás gyakorolja: a Z és a millenial generáció egyre inkább hátat fordít az alkoholnak, míg a mostanában nyugdíjba menők kevesebbet költenek rá.
Tavaly júliusban a francia pezsgőgyártók a leszüretelt szőlő mennyiségének csökkentését rendelték el, miután az eladások több mint 15 százalékkal estek vissza 2024 első felében.
A Comité Champagne adatai szerint 2024-ben 9,2 százalékkal kevesebb palackot szállítottak, mint egy évvel korábban.
Bár 2022-ben, a pandémia után rövid ideig növekedett a pezsgő iránti kereslet – ami elérte a 326 millió palackot –, de azóta csökkenő tendenciát mutat: 2023-ban körülbelül 299 millió, tavaly már csak 271,4 millió palackot szállítottak ki.
A fentebb sorolt bajok mellett tavaly a termést megviselték a fagykárok, és a túl nedves időjárás, és az éghajlatváltozással egyre több fertőzés támadja meg az értékes szőlőfajtákat.
Ebből a helyzetből a jövőre való felkészülés, valamint az új piacok és új fogyasztók meghódítása jelentheti a kiutat, legalábbis David Chatillon, a Pezsgőbizottság társelnöke szerint.
Mindössze két hete kaptunk hasonló jelentést a francia vörösbor-termelőkről, bár ott a folyamatokat hosszabb távon értékelték, és megállapították, hogy az 1970-es évekhez képest 90 százalékkal kevesebb vörösbor fogy, a hanyatlás mértéke már az iparág létét is fenyegeti.
(Forrás: Guardian, Reuters, fotók: GettyImages, Unsplash)
franciaország | pezsgő | gazdaság

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!