Száz éve született Gianni Agnelli, a Fiat egykori legendás vezére, akinek számtalan egyedi Ferrari volt a birtokában – ezekből nyitottak kiállítást a modenai Enzo Ferrari múzeumban, ahová virtuális túrán nézhetsz be.
A huszadik század olasz autóiparának két legnagyobb alakja között kialakult, csaknem ötven éven át tartó kapcsolatnak állít emléket a Gianni Agnelli számára készített egyedi Ferrarikból álló gyűjtemény, amely Gianni Agnelli és Ferrari – a legenda eleganciája címmel nyílt meg az Enzo Ferrari modenai szülőházából kialakított múzeumban. A tárlaton a Ferrari hűséges ügyfele, majd üzleti partnere egyedülálló kollekciójából láthatjuk a legértékesebb darabokat.
Gianni Agnelli fiatal korától kezdve a Ferrari rajongója volt,
és mindig is nagy tiszteletet tanúsított a márka iránt, amikor a számára készült, testre szabott modelleket rendelte. Enzo Ferrari is tisztában volt vele, hogy a gyárhoz nagyon közel álló, exkluzív projektekben részt vevő ügyfelének ízlése hosszú távon sikereket hozhat a márkának. A kettejük kapcsolata páratlanul gyönyörű autók sorát eredményezte, amelyeket Gianni Agnelli nagy megbecsüléssel vezetett.
Piero Ferrari így emlékezett kettejük kölcsönös tiszteletére és megbecsülésére:
„Apámat lenyűgözte Agnelli hatalma és üzleti érzéke.
Ösztönösen megértették egymást, a kapcsolatuk az évek során megszilárdult, a csúcspontja pedig 1969-ben az a megállapodás volt, amellyel létrejött az autóipar egyik legerősebb partnersége. Apámmal voltam azon a történelmi napon, amikor találkoztunk Agnellivel, és ettől kezdve úgy éreztük, hogy a Fiat társasága tovább garantálja a Ferrari fejlődését.”
A gyűjtemény egyik legértékesebb darabja a Ferrari 166 MM, amely annyira elbűvölte Agnellit az 1948-as torinói autószalonon, hogy
egy egészen új kifejezést talált ki a karcsú vonalai jellemzésére: a „barchettát”
azaz hajócskát azóta is használják az autóiparban a nyitott tetős versenyautók leírására. Agnelli első egyedi autója speciális kék és zöld fényezést kapott.
A következő személyre szabott Ferrari a 212 Inter volt 1952-ből, amelynek stíluselemei hamarosan divatot teremtettek a sportautók között. A jellegzetes kék fényezése magnóliafehér tetővel párosult,
a két impozáns méretű fényszóró pedig éjszaka is lehetővé tette a nagysebességű vezetést
az elfoglalt, és ezért mindig sietős üzletember számára.
A kiállítás következő példánya az időtlen eleganciájú 375 America, amelynek elegáns kupéformáját 1955-ben a neves Battista „Pinin” Farina tervezte. A karosszériaépítő mester keze munkáját dicséri Agnelli és Enzo Ferrari következő közös autója, az 1959-ben készült 400 Superamerica, amelynek
szögletes vonalvezetése új fejezetet nyitott a maranellói túrakocsik történelmében.
Szintén megtekinthető a múzeumban a 365 P Speciale, amelyből összesen három példány készült 1966-ban. A szokatlan vonalvezetésű sportautó V12-es motorját elsőként építették be középre, és a Pininfarina által tervezett Ferrari
érdekessége a háromüléses utastér, ahol a vezető középen foglalhat helyet.
Agnelli példányát a kedvenc színére, hűvös ezüstre fényezték.
1984-ben mutatta be a Ferrari a legendás Testarossát, amelyből eredetileg nem tervezett nyitott tetős változatot, két évvel később
Agnelli mégis rendelt egyet, a Fiatnál betöltött elnöki posztja huszadik évfordulójára.
A hivatalosan ebben az egyetlen példányban gyártott Spidert a jellegzetes ezüstszínre festették, magnóliafehér vászontetővel és tengerészkék bőrbelsővel.
Gianni Agnelli gyűjteményének másik lélegzetelállító példánya a Ferrari F40, amelyet 1989-ben eleve neki készítettek, fekete szövetkárpittal, és a Valeo által fejlesztett elektronikus kuplunggal. 2000-ben újra a Pininfarina stúdiótól rendelt egy különleges barchettát, ezúttal a 360 Spider alapjára, amelyet
Luca di Montezemolónak, a Ferrari akkori elnökének szánt esküvői ajándékba.
A tárlat a Ferrari egyik Formula–1-es versenyautójával zárul, amelyet 2003-ban, február 7-én, néhány nappal Gianni Agnelli halála után mutattak be, ezért az ő emlékének szentelték.
A kiállítás megnyitóját még március közepén tartották, az olaszországi járványügyi szabályok szerint zárt kapuk között. A múzeum egyelőre továbbra sem nyithat ki, ezért április 5-ig naponta kétszer félórás ingyenes virtuális túrákat szerveznek olasz és angol nyelven, amelyre a belépőket a Museo Enzo Ferrari honlapján lehet lefoglalni.
„A kiállítás ötvözi magában az izgalmat, amelyet a világ legszebb autói keltenek a vezetés szerelmeseiben, és azt az óriási tiszteletet és szenvedélyt, amelyet nagyapám a maranellói autók iránt érzett.
Olyan szenvedélyt, amely arra késztette, hogy minden birtokában lévő Ferrarit különlegessé tegyen, és amelyet most örömmel megosztunk minden rajongóval” – mondta a kiállításról Agnelli unokája, John Elkann, aki jelenleg a Ferrari elnöki posztját tölti be, tovább erősítve a két család fél évszázados kapcsolatát.
Modenai történet
A fiatal Enzo Ferrarit annak idején nem vették fel a Fiathoz, de sikerült létrehoznia a világ legvágyottabb sportautóit gyártó márkát, amelynek történetét cikkünkben meséltük el. Nem csak Agnellinek voltak egyedi Ferrarik a birtokában, az egyik leghíresebbet mégsem a maranellói márkánál készítették, mára egy vagyont ér.
múzeum | nagy sztori | gianni agnelli | virtuális túra | Enzo Ferrari | Ferrari
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!