A Goodwood Festival of Speed nem egy hagyományos autóverseny, hanem egy olyan autós ünnep, ahol négy napon keresztül hangosan üvöltő, benzinszagot árasztó autók száguldanak fel és le egy két kilométeres hegyi szakasznak hívott domboldalon. A 90-es évek elején létrehozott esemény a leggyorsabb, legmutatósabb, legújabb autók gyűjtőhelye. Aki szereti az autózást, legalább egyszer az életben látogasson el ide. És utána még jó néhányszor.
Versenypálya a családi birtokon
Charles Gordon-Lennox, Richmond hercege a 90-es évek elején vette át goodwoodi családi birtokuk kezelését Nyugat-Sussex megyében, azzal az erőteljes szándékkal, hogy az autó-motorsportot valamilyen módon visszavezesse a területre. A nagyapja által bő 70 évvel ezelőtt létrehozott Goodwood Circuitben 1966-ban rendezetek utoljára autóversenyt, a pálya egy darabig a McLaren tesztközpontjaként működött, majd bezárt.
1993-ban sem ment minden zökkenőmentesen. A herceg eredeti terve az volt, hogy a versenypályát veszik újra használatba, de nem kaptak versenyengedélyt. Ezért megkérték Nicket, a birtok juhászát, hogy helyezze biztonságba a birkákat, majd szalmabálákból és kötelekből nekiláttak a versenypálya körbekerítésének.
A Goodwood ház előtti két kilométeres közútból alakítottak ki egy hegyi sprintszakaszt.
Az enyhe dombra felfutó, látványos kanyarokat felölelő pálya köré néhány fehér pavilont húztak fel, a birtok teljes személyzete pedig készen állt arra, hogy pályabíróként vagy versenybiztosítóként teljesítsen szolgálatot. A pálya felett átívelő hidat a környékbeli mesteremberek közös erővel dobták össze, a festést pedig maga a herceg fejezte be.
Nem kerítettek nagy feneket az egésznek, mivel arra számítottak, hogy kétezer vendég érkezik az eseményre. A kétezerből 25 ezer lett, ami olyan nem várt problémákat eredményezett, hogy például kifogytak a jegyekből, ezért a délután folyamán már a ruhatárbilétákat osztogatták jegy gyanánt, a catering teljesen kimerült, a beérkező hatalmas készpénzmennyiséget pedig kézi táskákba gyömöszölték, mert a kassza rég megtelt.
Az autózásért rajongó közönség odavolt a Festival of Speedért, pedig a szervezésbe rögtön egy kis baki csúszott azáltal, hogy a verseny egy napra esett a Le Mans-i 24 órás futammal. A következő évben is megtörtént ugyanez a gikszer, de a szervezést azóta is személyesen felügyelő Richmond hercege a második Festival of Speed után ígéretet tett arra, hogy a június végi, július eleji esemény időpontját úgy fogják meghatározni, hogy se Forma–1-es, se Le Mans-i versennyel ne essen egy napra.
Egynapos versenyből négynapos fesztivál
Az elmúlt közel harminc évben a hangulat mit sem változott (legalábbis ahogy a korábbi leírásokat és a friss tapasztalatokat összevetem). Mindez talán annak köszönhető, hogy a herceg szándéka kezdetektől fogva az volt, hogy a fesztiválra kilátogató vendégek szűretlenül, eredeti formájában fogadhassák magukba az autóversenyzés érzését. Két felfutás között szabadon lehet közlekedni a pályán, a korabeli stílusnak megfelelően öltözött versenybírók kedvesen igazítanak útba, ha nem találjuk meg a 12 hektáros birtokon, merre van az előre. A futamok között bárkinek ugyanolyan esélye van összefutni Nigel Mansellel vagy a fiatalabb Forma–1-rajongók egyik kedvencével, Lando Norrisszal. De az autóversenyzést hobbiból űző hírességekből is van szép számmal, mi például jamiroquaios Jay Kaybe botlottunk bele a pálya mellett.
A Festival of Speed, mint az új autók bemutatásának legfontosabb helyszíne
Bár kezdetben az oldtimerekről szólt az esemény, a Festival of Speed néhány év alatt átalakult egy olyan autós népünnepéllyé, ahol az új modellek és veteránok, a károsanyagot kipufogó és villanyt fogyasztó autók, Dacia Dusterek és Bentley Continentalok a legnagyobb békében férnek meg egymás mellett. A pavilonok között sétálva mind a négy napra jut bőven program, mivel az autógyárak előszeretettel hozzák el világújdonságaikat Goodwoodba, és az elmúlt néhány évben már külön sátrat kapnak az elektromos autók is, nem csak a 60-as, 70-es évek legendás versenyautói.
Egymást érik az erre a hétvégére időzített világpremierek, minden évben komoly csata zajlik azért, hogy a Goodwood ház előtti parkban melyik autógyártó installációja kerüljön a magasba. Idén az 50 éves évfordulóját ünneplő BMW M részleg emelkedett ki a tömegből,
a bejáratot díszítő szoborra öt ikonikus M-es BMW került fel.
De bevetettek sugárhajtású repülőt és tűzijátékot is, hogy M-es kék-lila-vörösre fessék az eget.
Talán elsőre furcsán hangzik, hogy az 50 éves M részleg goodwoodi főszereplője az M3 Touring, de
az 510 lóerős kombi tökéletesen testesíti meg a bajor cég filozófiáját.
Ez az első alkalom, hogy M3-as BMW-ből Touring készül, pedig korábban, a 2000-es években volt már rá terv az akkori változatból. A BMW-nél most látták elérkezettnek az időt, hogy egy 280 km/órás végsebességre képes, 3,6 másodperc alatt 100-ra gyorsuló sportkocsiból kombi is készüljön.
Az M3 Touringot láttuk végigfutni a sprintszakaszon, és semmi kétségünk sincs, hogy valódi sportkocsiként viselkedik, ha arra van szükség. Viszont ott van egy másik oldala is: összkerékhajtásával és praktikus utasterével mindennapra bevethető családi autóként is tökéletesen működik.
A goodwoodi fesztivált látni kell
Gyakran felmerül a kérdés, hogy a goodwoodi fesztivál melyik napja a legérdekesebb. Erre nincs egzakt válasz, mint ahogy arra a második leggyakoribb kérdésre sem, hogy milyen ruhával érdemes készülni. Talán a legjobb tanács az, hogy mind a négy napra érdemes eljönni, mert egy vagy két nap alatt nem fogadható be az a temérdek élmény, amit a Goodwood Festival of Speed kínál. A második kérdésre pedig az a válasz, hogy az ajánlott smart casual ruha mellé csomagoljunk kényelmes sportcipőt és esőkabátot is, mert hiába mondják Nyugat-Sussexet Anglia legnaposabb megyéjének, a négy napból legalább egyen esni fog az eső.
festival of speed | goodwood | nagy sztori
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!