Hatvanhárom órán át tartott egy támadássorozat, amely több száz, a balti térségen átrepülő repülőgép GPS-ét zavarta meg. A támadások mögött Oroszországot sejtik.
Az ukrajnai háború kezdete óta egyre több GPS-zavarás tapasztalható elsősorban a Földközi-tenger, a Fekete-tenger, a Balti-tenger és az Északi-sarkvidék közelében. A balti térségben 2023 decembere óta szinte állandósult a helyzet.
Előfordul, hogy a műholdas jeleket zavarják meg, vagy olyan interferenciát okoznak, aminek következtében úgy tűnhet, mintha a repülők GPS-vevői máshol lennének, mint ahol valójában vannak (az eljárás neve angolul spoofing).
A legújabb, rekordot jelentő zavarássorozat a balti térségben március 22-én este kezdődött, és hatvanhárom órán valamint negyven percen át tartott, egészen március 25-én délutánig.
A támadás alatt egy huszonnégy órás intervallumban Svédország, Németország és Lengyelország egyes részein egyaránt tapasztalhatók voltak interferenciák, majd mintegy negyven órára elsősorban Lengyelországra korlátozódott a zavarás. A támadás mintegy ezerhatszáz repülőt érintett.
Bár a repülőgépek a radarokra és a szárazföldi jeladókra is támaszkodhatnak, amikor nem jól működik a GPS, mindez növeli a pilóták és a légiforgalmi irányítók munkaterhelését és a balesetveszélyt is.
Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége szerint ugyanakkor csökkenti a kockázatokat, ha a légitársaságok személyzete fokozott figyelmet tanúsít, amikor olyan területekre lép a gép, ahol zavaró tevékenység fordulhat elő. Az ügynökség eközben azon dolgozik, hogy fejlessze a GPS alternatíváit, például a földi vagy fedélzeti tehetetlenségi (inerciális) navigációs rendszereket.
Amerikában pedig ezt kérik a pilótáktól.
(Forrás: New Scientist, képek: Getty Images)
légiközlekedés | repülők | zavarás | támadás | hackerek
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!