Magyarországon sok minden történt már, de ilyen speciel még nem: helikopterrel szállították egy épülő SIP ház elemeit egy szűk hegyi utcába. De mi az a SIP ház, és mi ez az egész?
László Ádám még 2018-ban alapította meg az Adam-House céget, amivel SIP paneles készházak tervezésére, gyártására és kivitelezésére szakosodott. A SIP egy szerkezetileg szigetelt panel, az épületek vázát két OSB tábla közötti EPS szigetelés adja. Ezt azonban nem lehet a sufniban leutánozni: az OSB párazáró és károsanyag-mentes, a szigetelést pedig kimondottan ezekhez a panelekhez gyártják.
Innentől kezdve a SIP hozza a moduláris készházak előnyeit: precízen, hulladékmentesen készül, majd akár passzívház-követelményeknek megfelelő, hőhídmentes házak építhetők belőle. Méghozzá gyorsan: akár napok alatt szerkezetkész lehet egy ház, miután a méretre gyártott paneleket egyben szállítják a helyszínre.
És itt van a kutya elásva, az előregyártott panelek szállítása többnyire nem ütközik túl nagy akadályba, Tahitótfalun azonban más (volt) a helyzet.
Az építési helyszín egy szűk, kanyargós utca, a tervezett épület pedig egy 154 négyzetméteres, kétszintes családi ház, amelynek bizonyos szerkezeti elemei nyolc méter hosszúak – őket kellett helikopterrel szállítani.
A helikopter ugyan a terepakadályt legyőzte, cserébe más nehézséggel szembesült. Azt hinnénk, egy ilyen jármű számára az erős szél vagy a jégeső jelent akadályt, ám – különösen nehéz tárgyak szállításakor – a nagy meleg is ellene van. Mivel az első tervezett időpontban a szállítás durvás háromórás művelete alatt 30 Celsius-fok fölé emelkedett a hőmérséklet, a gép nem kapott felszállási engedélyt.
Ám az „esőnapon” (ami estünkben inkább „napnap” volt) már ideálisak voltak a körülmények, és csütörtökön, a kora reggeli órákban elkezdődött a helikopteres szállítás.
A teheremelésre felkészített Heliforce MI-2-es helikopternek egy önrakodó darus teherautó „adta oda” az előkészített SIP paneleket és KVH faanyagot. Ezután a cég munkatársai a helikopter emelőkötelére akasztották a csomagokat, amelyeket a gép több körben az építkezésen kijelölt helyre szállított.
Külön figyelmet kellett szentelni az egyenletes teherelosztásra és a középpontos súlyozásra, hogy a teher, és annak szállítása ne jelentsen veszélyt sem a járműre, sem a környezetére. A művelettel járó zajterhelésről előre értesítették a lakosságot.
Bár a művelet nem volt annyira gyors, mint egy Forma–1-es kerékcsere, viszont hasonlóan összetett volt: az indulási oldalon felakasztott csomagokat az érkezés helyszínén leakasztották, majd azonnal elszállították a leszállási pontról, mindezt több körben.
Tahitótfalun először dolgozott együtt a Heliforce és az Adam-House – de várhatóan nem utoljára. Számos megközelíthetetlen hely van az országban, ahol a terepviszonyok miatt másképp nem megoldható az előregyártott panelek és egyéb szerkezeti elemek szállítása. De csütörtök óta tudjuk: a terep nem akadály.
Azért az sem mellékes, hogy mi épült ezzel a módszerrel: a családi ház pinceszintjén kétállásos mélygarázs és liftakna is lesz, az említett SIP technológiával pedig szinteltolásos lakórész épül a betonalapra, és a tető is SIP lesz.
A ház fénypontját viszont alighanem kívül találjuk majd, méghozzá a 31 négyzetméteres nappali tágas teraszán, ahonnan dunai panorámában gyönyörködhetnek majd a lakók. Bár a ház még „csak” szerkezetkész, látványtervek azért vannak:
Az Adam-House – amelynek a központi irodája Hatvanban, a gyártóközpontja pedig Kerekharaszton van – tehát újabb mérföldkőhöz érkezett ezzel a projekttel, és ahogy írtuk is, megnyílt az út (pontosabban a légtér) a további helikopteres építések előtt.
Ki tudja, a távolabbi jövőben akár olyanok épületekkel is összeköthető a helikopteres megoldás, mint a kanadai m.o.r.e. CLT Cabin nevű kabinház, amely szándékosan elszakad a Földtől, hogy minél inkább békén hagyja, azaz messze a talajszint felett, jókora lábakon áll.
(Fotók: Novák Márton, látványtervek: Adam House)
helikopter | készház | házépítés | adam house | tahitótfalu
Budapesttől csak néhány órát kell autózni Európa talán legszebb hegyi házáért
Otthon a tökéletes napfelkeltének Dunabogdányban

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!