A balatoni vitorlázás egyik évadzáró versenyén, az Őszi regattán a Szent Ágota Ladies Sailing Team is ott lesz, mi pedig elbeszélgettünk a leányságuk egy tagjával.
A Kékszalagot, Európa legnagyobb tókerülő versenyét 1934-ben rendezték meg először. Az első női győzelemre nem kellett sokat várni – sőt, szinte semmit, ugyanis 1940 júliusában a Gordon Evelin kormányozta Tramontana nyerte meg a balatoni versenyt, méghozzá huszonegy órás futamidővel. Ez rekordnak számított, ráadásul azt a Kovács Bélát sikerült megvernie, aki az addigi két Kékszalagot megnyerte. Az akkor Kulcsár Istvánné néven versenyző hölgy lánytestvéreivel jól ismert egyénisége volt a balatoni vitorlázásnak, és az sem érhetett senkit meglepetésként, hogy nyert, mivel a korábbi években nem egy vitorlásversenyen az ő hajója futott be a célba elsőként.
…ott voltak a nagy balatoni versenyekről ismert nevű hajók és a balatoni társaságban ismert nevű és vezető férfiak majdnem kivétel nélkül. De ott volt közöttük a Balaton egyik legtöbb diadalt aratott hölgyversenyzője, dr. Kultsár Istvánné is és egyáltalában nem a véletlen játéka volt, hogy az egyetlen hölgyversenyző hajója, a „Tramontana“ 21 órás rekord-idő alatt győzött a kétszeres Kékszalag győztes Kovács Béla előtt.
Pesti Hírlap, 1940. július
Hölczl Kriszta több mint tizenöt éve ismerkedett meg a vitorlázással, hét éve vesz részt versenyeken, sőt 2016-ban a 70-es cirkáló hajóosztályban Kékszalagot nyert Orpheus legénységének tagja volt. A civilben jogászként dolgozó egygyermekes anyuka az idei Kékszalagot is végigcsinálta, mégpedig a versenyben egyedüliként célba érkező teljesen női csapat, a Szent Ágota Ladies Sailing Team tagjaként. A Nautic 311 hajóosztályú Szent Ágota huszonkilenc óra alatt ért célba, és ezzel a teljesítménnyel Bimbó Beáta kapitány és leánysága kiérdemelte a Kékszalag legeredményesebb női egységének járó különdíjat.
– Egy ilyen népes mezőnyben, ahol több mint ötszáz hajó sorakozik fel a rajtnál, az adrenalin intenzitása elképesztő, a vér hangosan dobol a fülünkben, az élmény leírhatatlan. A Kékszalaghoz hasonló hosszú versenyek talán a legnehezebb része szerintem egyértelműen az éjszaka, mert rendszerint ilyenkor támad fel a szél, és a látási viszonyok is korlátozottak. Keszthelynél fordul a mezőny, és éjjel már fáradtak az emberek, lankad a figyelem, ilyenkor komoly esélye van annak, hogy valami probléma történik. Egyébként sem kell sok, hogy valami baj történjen, elég egy csomó a kötélen, és már nem lehet behúzni vagy kiengedni a vitorlát, és még sorolhatnám. Az idei szezonban sajnos az egyik versenyen baleset is történt, és az egyik versenyzőnk végül kórházban kötött ki. Szóval a versenyvitorlázás nem veszélytelen sport.
„Idén Siófok közelében, több száz másik hajóval együtt órákat álltunk a szélcsendben, és már az is felmerült bennünk, hogy feladjuk a versenyt. A kapitányunk végül úgy döntött: folytatjuk. Aki a Kékszalagon célba ér, az szerintem már nyert.”
A Kékszalag kortárs történetében természetesen vannak más női csapatok is, bár idén egyedül a Szent Ágota ért célba kizárólag hölgyekkel a fedélzetén. A Szent Ágota Ladies Sailing Team nyolcfős leánysága egy tizennégy fős keretből áll össze, ugyanis értelemszerűen nem ér rá mindig mindenki. Tavaly már indultak rövidebb távokon, de a Kékszalagot korainak érezték bevállalni, az idei sikerek (Kékszalag különdíj és harmadik helyezés a Nautic 311 Magyar Bajnokságon) azonban új lökést jelentettek a csapatnak. Ahogy a csapatból többen, Hölczl Kriszta is férfiakkal kóstolt bele a versenyzésbe, ami jó alapkiképzést jelentett azzal kapcsolatban, hogy a versenyek pörgésében mennyire nincs helye a finomkodásnak.
– Egy férfiegység tagjaként kezdetem el a versenyzést, ahol nem meglepő, hogy kiélezett helyzetben a felfokozott adrenalin hatására nem túl szalonképes utasítások hangozhatnak el. Az adott pillanatban olykor sértőnek is tűnő beszólások azonban soha nem mennek a barátság rovására, a fiúknak van erre egy nagyon találó mondásuk: ami a hajón történik, az a hajón is marad. A női hajón azért máshogy működnek a dolgok, durva hangnem nincs, de kiabálás, indulat, felfokozott érzelem bőven akad, hiszen az adrenalin bennünk is keményen dolgozik.
Október 21-én a Szent Ágota is ott lesz az Őszi regatta mezőnyében Balatonkenesén, így aki arra jár, szurkolhat nekik. Az idei évad ezzel a versennyel a lányok számára véget ér, de májusban kezdődik a következő. Azt még nem tudjuk, hogy a Nautic 311-es osztály magyar bajnoki címét jövőre ki fogja nyerni, de valami azt súgja nekünk, hogy a Szent Ágota mindent megtesz, hogy ismét előkelő helyen érjen célba, méghozzá úgy, hogy minél több csapat csak a hajójuk tatját lássa.
(Fotó: Tóth István)
nautic | szent ágota | nagy sztori | balaton | vitorlázás | hölczl kriszta
Ezekkel az elektromos bringákkal stílusosan tekerhetsz hegyen-völgyön-városon át
Így készülnek a prémium bútorok Magyarország legnagyobb gyártójánál

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!