A Húsvét-szigetre nehéz ráakadni, mint egy tahiti igazgyöngyre

Évszázadok óta foglalkoztatja a kíváncsi természetű halandókat a Húsvét-szigeteki kőszobrok rejtélye.

A Húsvét-sziget a Csendes-óceán délkeleti részén, Óceánia területén található. A 19–20. század során világszerte nagy érdeklődést váltott ki a polinéziai, ámbár jogilag Chiléhez sziget kőszobrainak kultúrája – sok tudós vizsgálódott itt, majd dolgozta fel a sziget történetének különböző aspektusait. A szigeten található, zömmel 13. és 17. század között készült monumentális kőszobrok (rapanui nyelven: moai) jellegzetessége, hogy az emberalakok feje aránytalanul nagy a testhez képest.

Az alkotások általában az őslakosok törzsfőnökeit vagy isteni hősöket ábrázoltak.

Egy amerikai kutatócsoport arra próbált fényt deríteni, hogy miért arra a helyre kerültek a szobrok, ahol állnak. Kutatásaik során arra jutottak, hogy mivel a közösségeknek friss vízre volt szüksége, praktikusan oda állították a szobrokat, ahol a forrás volt. A szobrok mérete és egyéb jellegzetességei kapcsolatban állhattak a vízforrás minőségével, így

az adott törzs kifejezhette dominanciáját a szigeten élő más közösségekkel szemben.

A Húsvét-szigeten több mint háromszáz megalitikus platform található, ezek többségét különálló közösségek készíthették. Carl Lipo, a New York-i Binghamton Egyetem professzora szerint a közösség és az együttműködés alapvető feltételei voltak a platformok létrehozásának:

„Bármi, ami közelebb visz egymáshoz, erősebbé tesz és segít a túlélésben. Szerintem ez a Húsvét-sziget titka.”

A felfedezés azt demonstrálja, hogy a szobrokat nem rituális helyszíneken állították fel.

A szobrok helyszínválasztásának elméletével azonban nem mindenki ért egyet. Jo Anne Val Tilburg, a Húsvét-sziget egy másik szakértője szerint eddig sem volt titok, hogy a partvidéken található friss víz a szobrok közelében volt, ám ezek az erecskék szerinte csekély jelentőséggel bírhattak.

A modern turizmus megszületése

A modern turizmus a Húsvét-szigeten 1967-ben kezdődött el a polgári légi forgalom beindulásával. Három évvel később már heti egy alkalommal közlekedett Boeing 707-es a szigetről, 1971-ben pedig elindult a légi közlekedés Tahiti felől is. A Mataveri nemzetközi repülőtér egyetlen kifutópályája 3318 méter hosszú – a létesítményt 1987-ben újította fel az Amerikai Egyesült Államok annak érdekében, hogy alkalmassá tegye szükségleszállóhelynek a Space Shuttle számára.

Ez azt is lehetővé tette, hogy modern, széles törzsű Boeing 767-es gépek is repülhessenek a Húsvét-szigetre.

A lakosság túlnyomó részének ma már a turizmus a megélhetés forrása. Idegenvezetők egész sokasága várja a szigetre érkezőket,

akik terepjárókkal, valamint könnyen és olcsón bérelhető hátaslovon járhatják be a csodálatos vidéket.

A gyakorlottabb túrázók az összes látványosságot felkereshetik akár gyalog is, bár a vulkanikus terep nehéz, így érdemes rá alaposan felkészülni.

A sziget területének negyven százaléka a Rapa Nui Nemzeti Parkhoz tartozik, amely természetesen a világörökség része. A szigetről a régészeti örökség részét képező tárgyat szigorúan tilos kivinni, a helyi kézművesektől ugyanakkor jó minőségű másolatokat vásárolhatunk meg

Ha szeretnénk egy napon felkeresni a Húsvét-szigetet, érdemes februárban megtennünk: ekkor rendezik meg a Tapati Rapa Nui fesztivált,

ami két hétig tart, és tartalmaz táncos, zenés, illetve egyéb kulturális eseményeket, valamint megismerhetjük többek között a moaik faragását is.

A februári hőmérséklettől egyébként nem kell tartanunk: mivel a sziget a déli féltekén fekszik, ez a legmelegebb hónap az évben – így ez remek lehetőség lehet arra az esetre, ha már nagyon szabadulnánk a későre nyúlt téltől. Arra azonban készülnünk kell, hogy csak egy kimerítő repülőút árán tudunk eljutni a legendás szobrokhoz, méghozzá Chiléből.

Erre az öt helyre akkor is nehéz eljutni, ha nincs koronavírus

Olyan világhírű látnivalókat mutatunk, melyek megközelítéséhez erő, kitartás, türelem és szerencse szükséges.

Mindössze egy légitársaság indít járatokat a Húsvét-szigetekre: jelenleg naponta mindössze egy gép száll fel Santiagóból, egy pedig Tahitiről, és mindkettő nagyjából hatórás utazást követően érkezik meg a helyszínre.

Ez is érdekelhet:

Már Ptolemaiosz és Marco Polo is óva intett minket a föld egyik legveszélyesebb szigetétől

Az Északi-Szentinel-szigeten mintha megállt volna az idő az elmúlt kétezer évben.

polinézia | óceánia | nagy sztori | húsvét-szigetek | chile

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Instagram
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom