Így néz ki a 21. század egyik legelegánsabb karórája

Tökéletesebb, mintha svájciak tervezték volna. Letisztultabb, mintha japán lenne. Elegánsabb, mintha olaszok találták volna ki. A Nomos Glashütte a német dizájn egyik csúcsteljesítménye, a germán géniusz legszofisztikáltabb pillanata.

NDK el, Nomos fel

A Nomos Glasshütte akkor született, amikor Németország történelmi időket élt. Alig két hónappal a berlini fal leomlása után, 1990 januárjában Roland Schwertner, egy düsseldorfi IT-szakértő és fotós a szászországi Glashüttében megalapította azt az óragyárat, amely harminc év elteltével a német óraipar legfontosabb vállalkozásának számít. Érdekesség, hogy ilyen nevű településből több tucatnyi létezik a világban: csak Németországban van harminc, és még néhány Ausztriában, Svájcban, sőt, még Amerikában is találhatunk Glashüttét, igaz, csak egy van, amelyik a Nomos központjának számít.

Az NDK óragyártása 1989-ig egy cégbe összpontosult, a GUB-ba (Glashüttei Óraüzem, Glashütter Uhrenbetrieb) Szászországban, ahol a szakembergárdát a komoly finommechanikai feladatokra, összeszerelésre, tervezésre képezték ki. Az újraegyesítés után a szakemberekre sok vállalkozó kezdett el új vállalatokat alapozni, közöttük volt a Nomos, amely a prémiumkategória belépő szintjén találta meg a helyét.

“A Nomos tökéletesen testesíti meg a »Made in Germany« címkét, a brandünk a Deutscher Werkbund és a Bauhaus szellemében készíti óráit – mondta el a Roadsternek Alexa Montag, a szászországi óragyártó sajtófőnöke. – Technológia, mesterségbeli tudás és dizájn kéz a kézben járnak a Nomos Glashütte esetében.

A célunk az, hogy a lehető legjobb termékeket készítsük el, amelyek minden apró részletükben kiválóak.

Az eredmény egy kifinomult mechanikus óra, amely egy életen át a társunk tud lenni – méghozzá elfogadható áron.

Ha ki kellene emelnünk három modellt a brand történetéből, az a Tangente lenne, azonbelül pedig az eredeti kézi felhúzós, 35 mm-es átmérőjű uniszex változat, illetve a legutóbbi két verzió: a különleges dátummutatós Tangente Update, és a robusztus, harminc atmoszféráig vízálló Tangente Sport. A legfontosabb óráink közé tartozik még az Autobahn, amelyet vintázs autók inspiráltak, és amelyet Werner Aisslingerrel közösen terveztünk. A harmadik választás pedig a Zürich World Time lenne, a legkomplexebb óránk, amelyet huszonnégy órás city diskkel és másodpercmutatóval láttunk el. Egy gombnyomásra körbeutazhatjuk a világot Berlintől Dubajig, LA-ig, Sydney-ig és vissza.”

DUW – Deutsche Uhrenwerke

2015-re a szerkezetek legfontosabb elemébe, a billegőbe is belenyúltak a glashüttei tervezők, amit már csak nagyon kevés óragyártó tesz meg a mai piacokon. A Nomos Swing System saját fejlesztése és gyártása nagyon komoly és precíz gyártási kapacitások kiépítését jelzi, ezeket az alkatrészeket – a hajszálrugót, billegő kereket – a nagyok is inkább külső beszállítóktól szerzik be. A korábbi szerkezetek is megkapták ezeket az újításokat már DUW kalibernévvel ellátva. Az automatikák csapágyazását komolyabbra cserélték, és a szerkezeten belüli súrlódást szinte lehetetlenül alacsony szintre vitték le új anyagok használatával a fogaskerekeknél. Ez nagyon hosszú út az ETA-tól vásárolt szerkezetektől egy innovatív saját szerkezet gyártásáig.

A felső kategória támadása

A Nomos huszonöt év alatt elérte azt, amit más középkategóriás cégek sosem fognak megkísérelni. A fejlett és különleges funkciókkal ellátott szerkezetek – például az oda-vissza állítható dátum – már a három-négyezer eurós kategória felé vitték el a csúcsmodellek árait, ez már Omega-territórium, persze sokkal egyedibb termékekkel. Erre még egy váratlan húzással manufakturális keretek között készülő aranyórákba külön prémium szerkezetcsaláddal jöttek ki, a DUW 1001 és 2002 a glashüttei ¾-es hídkiosztást végig becsavarozott „chaton” csapágykövekkel egészítette ki, az új elvárásoknak megfelelően pedig a nyolcvannégy óra járástartalékot két felhúzórugó biztosítja. Ez a szerkezet a régi német óragyártás és a modern technológi igazi fúziója: kézzel vésett részletek, extrém precíz, ultramodern anyaghasználat, járástartalék-kijelzéses komplikációval.

„Szerintem egy óra megalkotásához tehetség, vízió, képzelőerő, mesteri tudás és – ami a legfontosabb – türelem szükséges. Pontosan ugyanezek kellenek egy könyv megírásához is: szakértelem kell hozzá."
Gary Shteyngart író és Nomos-rajongó

A glashüttei történet folytatódik

A Nomos órái az elmúlt három évtizedben közel százötven elismerést söpörtek be, köztük olyan nívós díjakat is, mint az iF Design Award, a Good Design, a Red Dot és a Német Dizájndíj. 2018-ban ők lettek az első nem svájci márka az A. Lange & Söhne után, amely elnyerte az óragyártás Oscarjának számító Grand Prix d’Horlogerie de Genève-et.

Ami messze túlmutat a technikai részleteken és a díjakon, az az életérzés, amit a Nomos órái sugároznak magukból. Urbánus és önmagukra világpolgárként tekintő férfiak és nők könnyedén stílusos és időtlenül klasszikus választása lehet. Nem hangosak, nem hivalkodók, de optimisták és nyitottak a világgal kapcsolatban. Ahogyan minden kiemelkedő óramárka, a Nomos karórái is történetet mesélnek, és ezt ők olyan időtlen és könnyed eleganciával teszik, ami nagyon kevés brandnek sikerül.

(A cikk megjelent a Roadster magazin második számában.)

tangente | Németország | karóra | nomos | glasshütte

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Instagram
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom