Érthető, ha egy hosszú repülőúton kísértésbe esünk és kérünk egy koktélt vagy egy szénsavas italt. Van azonban egy olyan része az italrendelésnek, amit érdemes átgondolni, miközben többezer méter magasan hasítunk a levegőben: a jég.
A repülőgépek ritkán rendelkeznek fedélzeti jégautomatával, ezért a jeget általában egy harmadik féltől szerzik be. Egy Annals of Microbiology című szakfolyóiratban megjelent korábbi tanulmány szerint a jég – nem túl finoman fogalmzva – picit undorító.
A kutatók hatvan háztartási és ipari létesítményből származó jégkockából vettek mintát, amelyekben aztán több mint ötven különböző baktériumtörzset találtak.
A szakértők elmondták, hogy a jégben azonosított mikroorganizmusok konzisztens százaléka az emberi fertőzések ismert kórokozója, jelenlétük környezeti szennyeződésre utal. Ez azt jelenti, hogy a jégkockák valószínűleg a jéggyárból a pohárba vezető úton valahol felszedik ezeket a nem kívánatos anyagokat, ami pedig elvezet a következő kényes ponthoz – a repülőgépek fedélzetén lévő jégtálcák valószínűleg nem túl tiszták.
– Ne kerüljön jég az italodba, ne igyál kávét, teát vagy forró vizet a repülőn, és ne érints meg semmit a mosdóban puszta kézzel – kommentálta egy magát légiutas-kísérőnek kiadó Reddit-felhasználó nemrégiben. – A jeget egy tálcába pakolják egy kanállal, a tálcákat pedig nem tisztítják túl gyakran. A repülőn minden felületet több száz ember érint meg naponta, és nem túl sűrűn fertőtlenítik. Az italkiszolgálás során nincs mindig lehetőségünk kezet mosni.
Iparági szereplők szerint mind az idő-, mind a munkaerőhiány hozzájárult ahhoz, hogy a repülőgépek nem elég tiszták. A személyzetnek gyakran kevesebb mint öt perc áll rendelkezésére a repülőgépek tisztítására és ellenőrzésére, extrém esetben olyan is előfordult már, hogy egy egész repülőgépet egyvalakinek kellett kitakarítania.
Aki mégsem bír ki jég nélkül egyetlen repülést sem, van rá megoldás: rendeljen egy erős koktélt vagy legalább egy szódát, ugyanis a kutatók szerint „következetesen csökken a bakteriális kockázat az alkohol és a szén-dioxid tartalmú italokban”.
Patrick Smith pilóta szerint egyébként sokkal gördülékenyebben menne a beszállás például egy-egy tengerentúli járatra, ha az emberek nem türelmetlenkednének (tehát nem a klasszikus fapados gépekre gondol, hanem a nagy utasszállítókra).
(Forrás: Travel and Leisure, fotók: Getty Images)
fedélzet | tipp | repülés | trükk | jégRáleltünk Budapest és a BMW legszorosabb párhuzamára
Őszinte, szórakoztató és sorsfordító – Így lett a Körvonal az ország kedvenc játéka

Beköszöntött az ősz, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 13. száma. Mit találunk benne? Bejárjuk Japán izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik legszínesebb és leghíresebb dizájnerével, Karim Rashiddal, Nápolyban megkóstoljuk Olaszország negyedik legjobb pizzáját, és benézünk az Attolini szabódinasztia műhelyébe is. A Napa-völgyben teszteljük, milyen az új, elektromos Rolls-Royce, és elbeszélgetünk a W luxushotelben megnyitott Nightingale by Beefbar alapítójával, Riccardo Giraudival is. Elmegyünk egészen Dél-Koreáig, hogy megnézzük közelről, milyen a világ egyik leghangulatosabb kávézója, a Mudzsige panzió, ezen kívül pedig találkozunk még párizsi keramikusművésszel, Japánban dolgozó magyar építésszel, vitorlázógép pilótával, egy római napszemüveg brand alapítójával, és a születésnapját ünneplő Babel Budapest megálmodójával is. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!