Nem mi mondjuk, hanem a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója, Guller Zoltán.
Közismert tény, hogy a koronavírus-járvány által gerjesztett gazdasági válság egyik legnagyobb vesztese a turisztikai ágazat. Ahelyett, hogy részleteiben sorolnánk fel, mi vezetett ehhez, elég annyit mondanunk, hogy a világ két hónapra – bizonyos helyeken többre – is megállt, és vannak még helyek ahol ez a mozdulatlanság jelen pillanatban is tart. Magyarországon és a szomszédos országokban szerencsére nem harapódzott el a Covid–19 olyan mértékben, mint például Kínában vagy Nyugat-Európában, de az utazási kedvnek nyilvánvalóan nem tett jót. A turizmust több dolog is akadályozhatja, kezdve az egyes országok intézkedéseitől egészen addig, hogy egy-egy család mennyire tartja kockázatosnak azt, hogy elinduljon ezen a nyáron, amikor tudjuk,
a nyitások ugyan zajlanak, de a járványnak még nincs vége.
Hogy mi is történik pontosan az ágazatban, arról Guller Zoltánnal, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezetőjével beszélgettünk. Szóba került, hogy mennyien szeretnének utazni a nyáron, hogy miért a kézfertőtlenítő az új sószóró, és az is kiderült, hogy már vannak külföldi turisták, akik szállásokat foglaltak maguknak Budapesten.
– Munkájuk fontos része, hogy folyamatosan monitorozzák, milyen a magyarok utazási kedve. Mik a legfrissebb adatok?
– A Magyar Turisztikai Ügynökség a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központon (NTAK) keresztül online látja 1100 szálloda, 1720 panzió, és közel 29 ezer magánszálláshely adatait, amelyekből látszik, hogy a legtöbb foglalás a belföldi vendégektől érkezik, de a külföldi foglalások aránya is egyre magasabb.
Május negyedike óta a foglalások számában folyamatos a növekedés, miközben a lemondások száma csökken. A korlátozás feloldásával és az enyhítő intézkedések bevezetésével közel megduplázódott a vendégéjszakák száma a vidéki szálláshelyeken. Május közepéig a magyarországi szállodákban a külföldi vendégek részéről – március 25. óta abszolút értékben – 76,6%-kal nőtt a foglalások száma a három nyári hónapra összesítve –
legnagyobb arányban Németországból, Egyesült Királyságból és Ausztriából.
A belföldi foglalások aránya pedig 124,8%-kal lett több az ötven nappal ezelőtti értékhez képest. Érdekesség, hogy a határzár ellenére is folyamatosak a foglalások Budapestre.
– Május elején megjelent az MTÜ Covid-kézikönyve. Mi szerepel ebben? Céljuk az, hogy betartassák ezeket az előírásokat, és ha igen, hogyan fogják betartatni őket?
– A szolgáltatókat támogatva, az Ügynökség az egészségügyi szervezetek javaslatait figyelembe véve elkészített egy Covid–19-kézikönyvet, amelyben ajánlásokat fogalmazunk meg valamennyi turisztikai vállalkozó számára. Úgy gondolom, hogy a kialakult helyzetben a szálláshelyeken, vendéglátóipari egységekben ugyanolyan magától értetődő eszköz lesz a kézfertőtlenítő, mint a sószóró. Olyan környezet kialakítására lesz szükség, ami a társadalmi távolságtartást és a higiénés szempontokat garantálva, minden vendég biztonságérzetét szolgálja. A biztonság, a védelem idén minden más vendégelvárást felülír, ez lesz a legfontosabb.
– Népszerű turistacélpontokról – Spanyolország, Anglia, Franciaország – olyan hírek érkeznek, hogy az országba érkezők számára kötelező a kéthetes karantén. Könnyen lehet, hogy a nyár közepére kedvezőbb lesz a helyzet, de nagyon valószínű, hogy a magyar turisták döntő része nem akar majd külföldre menni. Ez pedig nagy lehetőség a belföldi turizmus számára. Ön is hasonlóképpen gondolja, vagy az MTÜ a saját tudása birtokában ezt másképpen látja?
– A jövőben már nem az élménykeresés lesz az utazási döntés meghozatala során a legfontosabb szempont, hanem a biztonság – egészségi és anyagi értelemben egyaránt. A legtöbb országban a járványhelyzet miatt inkább belföldön utaznak majd az emberek, nincs ez másképp Magyarországon sem, ezt érzi a többség biztonságosabbnak. Minden ország kampányokat indít ennek érdekében, ahogy az MTÜ is megkezdi júniusban a belföldi forgalomélénkítő aktivitásait, amelyben a szálláshelyek, vendéglátóegységek, fürdők, illetve egyéb turisztikai szolgáltatók és attrakciók aktív közreműködésére is számítunk. Folyamatosan vizsgáljuk az utazási hajlandóságot, hetente készítünk felméréseket, hogy lássuk, mik a vendégigények.
A felméréseinkből azt látjuk, hogy a magyarok több mint fele (55%) tervez ebben az évben belföldi utazást, külföldit pedig a megkérdezettek 24%-a.
Legtöbben többnapos belföldi útra mennének, és az aktív szabadidős tevékenységek, valamint fürdőszolgáltatások a legnépszerűbbek. Az is megfigyelhető, hogy a belföldi utat tervezők több mint fele új úti célt fedezne fel következő utazása során, és a válaszadók többsége a jövőben kerülné a szervezett utakat, figyelembe fogja venni utazása megtervezésekor, mely országot, milyen mértékben érintett a járvány.
– Evezzünk személyesebb vizekre. Nyilván senki sem volt felkészülve arra, ami történt. Hogyan élte meg a járvány első napjait, heteit, ahogyan minden ország bezárta a kapuit, és az élettel együtt a turizmus is leállt?
– Az ágazat hatvan nap alatt teljes mélypontra került, több tízezer vállalkozás és 400 ezer ember munkája került veszélybe. A Magyar Turisztikai Ügynökség a járvány megjelenése óta egyeztetett a megoldási lehetőségekről a szakmai szervezetekkel, és egy tanácsadócéggel közösen készítettük el a javaslatot, amely a szükséges és elégséges intézkedéseket tartalmazza a vállalkozások életben tartásához. Magyarország kormánya az elsők között jelentette be a turizmus-vendéglátást segítő akciótervet, ennél gyorsabban nem lehetett volna lépni, és nem is tettek ilyen mértékű intézkedéseket az ágazatban sehol Európában. Mindezeket nemcsak mi látjuk így, hiszen a napokban levélben gratulált a Turisztikai Világszervezet (UNWTO) főtitkára Orbán Viktor miniszterelnöknek az idegenforgalmi ágazat válságának kezeléséhez.
– Megvan már, hogy mi lesz az első célpont, ahová elutazik pihenni, ha némiképpen normalizálódik a helyzet?
– Az MTÜ vezérigazgatójaként konkrét szállást nem mondhatok, hiszen ilyen reklámot nem adhatok egyetlen szálláshelynek sem. De annyit elárulok, hogy a családommal biztosan el fogunk menni a Balatonhoz pihenni, és már nagyon várjuk.
magyarország | turizmus | guller zoltán | magyar turisztikai ügynökség | covid 19 kézikönyv
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!