Close
Ez a világ egyik legszebb autóútja, kár, hogy egyben a legveszélyesebb is

Ez a világ egyik legszebb autóútja, kár, hogy egyben a legveszélyesebb is

Ha a határ a csillagos ég, akkor a Pakisztánt Kínával összekötő Karakoram Highwayen lehetünk hozzá a legközelebb. A 4700 méteren haladó magashegyi út ugyanis két rekordot tart: itt található a világ legmagasabban fekvő határátkelőhelye, és a Föld legmagasabban jegyzett, aszfaltozott nemzetközi útja.

Pakisztán, Kína és India határvidékén terül el a – rendszerint tévesen – a Himalája részeként emlegetett óriási Karakorum-hegység, melyhez több mint hatvan, hétezer métert meghaladó hegycsúcs tartozik, a világ második legmagasabbját, a 8611 méteres K2-it is errefelé találjuk.

A vadregényes környék a hegyi kalandorok álma és zarándokhelye (főleg a hippikorszakban volt népszerű), mert a sarkvidékek után itt lehet felfedezni a legtöbb gleccsert, konkrétan a bolygó három leghosszabb gleccseréből az ezüst- és a bronzérmest.

A mérnöki teljesítmény miatt gyakran a világ nyolc csodája között megemlített magashegyi út Iszlamabad, vagyis Pakisztán fővárosa és a kínai Kashgar városa között teremt kapcsolatot.

Az ezerháromszáz kilométer hosszú szakaszból nyolcszáz tartozik a pakisztáni oldalhoz, az egyes részeken az ősi Selyemút nyomvonalát követő etapról pedig kiválóan látható az egyik legmagasabb hegycsúcs, a 8126 méterig nyúló Nanga Parbat.

Pakisztáni részről főként a katonaság bevonásával, 1959-ben kezdték el építeni. A nehezen és lassan haladó a munkálatok sajnálatos módon rengeteg áldozatot követeltek, az építkezés során főként földcsuszamlások és lezuhanások következtében a hivatalos adatok szerint több mint nyolcszáz pakisztáni és kb. kétszáz kínai munkás vesztette életét.

Húszévnyi kitartó munka eredményeként 1979-ben tették le végleg a szerszámot, bár a forgalomnak csak hét évvel később, 1986-ban adták át. Pontosan húsz esztendővel később döntöttek a tíz méterről harmincra történő kiszélesítés mellett a szállítási folyamatokat megkönnyítése érdekében, 2012-ben pedig két új híddal és öt alagúttal korszerűsítették.

A Karakorum-autóúton a tavaszi vagy a kora őszi időszakban érdemes végighajtani.

Télen lavinák zúdulhatnak rá, júliusban és augusztusban meg a heves monszunesőzések időnként földcsuszamlásokat okozhatnak több órára blokkolva a forgalmat, és akkor a politikai helyzetről nem is beszéltünk. A Kína és Pakisztán közti határátlépés csupán május eleje és december vége között lehetséges, de saját testi épségünk érdekében jobb, ha megvárjuk, amíg biztonságosabb körülmények között lehet végighajtani ezen a festői és különleges aszfaltcsíkon.

Ez is érdekelhet:

A kaland folytatódik
Megjelent a Roadster magazin második nyomtatott kiadása, amelyben ismét olyan történeteket gyűjtöttünk össze, amelyek minket is folyamatosan inspirálnak. Szerintünk szebb lett, mint az első szám, reméljük, neked is tetszeni fog. Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.
Close

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom