Ha a határ a csillagos ég, akkor a Pakisztánt Kínával összekötő Karakoram Highwayen lehetünk hozzá a legközelebb. A 4700 méteren haladó magashegyi út ugyanis két rekordot tart: itt található a világ legmagasabban fekvő határátkelőhelye, és a föld legmagasabban jegyzett, aszfaltozott nemzetközi útja.
Pakisztán, Kína és India határvidékén terül el a – rendszerint tévesen – a Himalája részeként emlegetett óriási Karakorum-hegység, melyhez több mint hatvan, hétezer métert meghaladó hegycsúcs tartozik, a világ második legmagasabbját, a 8611 méteres K2-it is errefelé találjuk.
A vadregényes környék a hegyi kalandorok álma és zarándokhelye (főleg a hippikorszakban volt népszerű), mert a sarkvidékek után itt lehet felfedezni a legtöbb gleccsert, konkrétan a bolygó három leghosszabb gleccseréből az ezüst- és a bronzérmest.
A mérnöki teljesítmény miatt gyakran a világ nyolc csodája között megemlített magashegyi út Iszlamabad, vagyis Pakisztán fővárosa és a kínai Kashgar városa között teremt kapcsolatot.
Az ezerháromszáz kilométer hosszú szakaszból nyolcszáz tartozik a pakisztáni oldalhoz, az egyes részeken az ősi Selyemút nyomvonalát követő etapról pedig kiválóan látható az egyik legmagasabb hegycsúcs, a 8126 méterig nyúló Nanga Parbat.
Pakisztáni részről főként a katonaság bevonásával, 1959-ben kezdték el építeni. A nehezen és lassan haladó a munkálatok sajnálatos módon rengeteg áldozatot követeltek, az építkezés során főként földcsuszamlások és lezuhanások következtében a hivatalos adatok szerint több mint nyolcszáz pakisztáni és kb. kétszáz kínai munkás vesztette életét.
Húszévnyi kitartó munka eredményeként 1979-ben tették le végleg a szerszámot, bár a forgalomnak csak hét évvel később, 1986-ban adták át. Pontosan húsz esztendővel később döntöttek a tíz méterről harmincra történő kiszélesítés mellett a szállítási folyamatokat megkönnyítése érdekében, 2012-ben pedig két új híddal és öt alagúttal korszerűsítették.
A Karakorum-autóúton a tavaszi vagy a kora őszi időszakban érdemes végighajtani.
Télen lavinák zúdulhatnak rá, júliusban és augusztusban meg a heves monszunesőzések időnként földcsuszamlásokat okozhatnak több órára blokkolva a forgalmat, és akkor a politikai helyzetről nem is beszéltünk. A Kína és Pakisztán közti határátlépés csupán május eleje és december vége között lehetséges, de saját testi épségünk érdekében jobb, ha megvárjuk, amíg biztonságosabb körülmények között lehet végighajtani ezen a festői és különleges aszfaltcsíkon.
Ez is érdekelhet:
kína | világ legszebb útjai | pakisztán | karakoram highway | hegység | magashegyi út
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!