Törökországból, Afrikából és Marokkóból érkeznek az előadók Budapestre, hogy három feledhetetlen estén repítsék messzi tájakra a közönséget.
Áprilisban és májusban a Müpa színpadára három különleges világzenei koncertet láthatunk: felcsendülnek tradicionális keleti dallamok, sokszínű afropop pezsdít fel, és megelevenednek a ’60-as évek nagy zenészeit inspiráló marokkói szertartások.
Omar Faruk Tekbilek és együttese
Omar Faruk Tekbilek az egyik legnagyobb hatású török világzenei előadó, aki a Müpa színpadán április 23-án kelti új életre a legnemesebb közel-keleti zenei hagyományokat. Talán nem túlzás azt állítani, hogy csodagyerekként kezdte a pályafutását, mert korán megszerette a zenét, és már tizenkét évesen rendszeresen koncertezett. Azonban sokáig egyáltalán nem volt benne biztos, hogy a zenei pályát választja. Igaz, zenész családjától sok inspirációt, nagybátyjától pedig, aki hangszerüzletet üzemeltetett, rengeteg hangszert kapott, és már nyolcévesen megismerkedett a kaval nevű fúvós hangszerrel. Mégsem volt egyértelmű, hogy zenei pályára fog lépni, mert sokáig inkább a vallási pálya vonzotta és imámnak készült.
Végül mégis a zene mellett döntött, de spirituális elkötelezettsége máig meghatározza az életét és munkásságát, a zene nyelvén pedig képes örökérvényű üzeneteket megfogalmazni.
Első zenekara a konfliktusokkal terhelt közel-keleti régió kiváló zenészeit gyűjtötte össze, származástól függetlenül, majd világsikert hozó együttműködésbe kezdett Brian Keane-nel, ötvözve a tradicionális keleti zenét és a posztmodern ambient hangzást.
Áprilisban a Magyar-Török Kulturális Évad alkalmából, a Yunus Emre Budapesti Török Kulturális Központtal együttműködésben másodszorra látogat el a Müpába, ahol együttesével földrészeken és stílusokon átívelő zenei univerzumot kelt életre a tradicionális szúfi zenére, a folkra és a közel-keleti hangszeres hagyományokra építve.
Angélique Kidjo - Mother Nature
Az egyik legfontosabb afrikai előadó, az afropop sokszínű sztárja, Angélique Kidjo most először lép fel Magyarországon. Az ötszörös Grammy-díjas énekes-dalszerző negyvenéves karrierjét ünneplő turné május 1-i állomása a Müpa, ahol megismerhetjük pályafutása jelentős mérföldköveit, és felcsendülnek a nagy slágerek, valamint a legfrissebb szólólemez dalai.
Angélique Kidjo művészcsaládból származik, de pályájára az is hatott, hogy kislányként nem volt könnyű dolga a benini iskolákban. Alighogy 1981-ben megjelent az első lemeze, kénytelen volt elhagyni a hazáját. Ezután Párizsban talált új otthonra, ahol a nyolcvanas évek második felében a Pili Pili zenekar énekesnője lett. Tehetsége azonban szólókarrierért kiáltott, és rögtön meg is kapta első nagy nemzetközi lemezszerződését. 1991-es sikeralbumával, a világzenei listákat vezető Logozo című LP-vel bebiztosította a helyét a legjobbak között, és azóta is a műfaj egyik nagy sztárjaként tartják számon.
Hazája gazdag ritmusú fon zenéjét kreatívan keresztezi más hatásokkal, de színes és díjakkal elhalmozott életműve sokféle árnyalatot tartogat.
Útjának a tánczenés afropop, az autentikusabb hangszerelésű anyagok, az afrikai gyökereit kutató albumtrilógia, az afro-brazil és afro-kubai kanyarok, a kubai Celia Cruz előtt tisztelgő lemez mind fontos részei.
Az emberjogi aktivizmus ügyét szintén a szívén viseli, és több, hasonló gondolkodású popsztárral, például Peter Gabriellel, Stinggel és Bonóval is írt közös dalt. Műveiben egyébként is szívesen működnek közre a jazz, a soul, a pop világsztárjai, és ugyanúgy örömmel dolgozik együtt fiatal producerekkel, mint ahogyan bátran feldolgoz egy az egyben egy klasszikus Talking Heads-albumot. Olyan htalmas és befolyásos zenei és emberi nagyság, akit látni és hallani kell!
Tariqa feat. Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou
Május 14-én a marokkói transzzene szárnyain repülhetünk, amikor a gnawa kultúra egyik legfiatalabb női nagykövete, Asmâa Hamzaoui és saját formációja, a Bnat Timbouktou trió, valamint a közép-kelet-európai régió legismertebb gnawa-zenésze, a marokkói származású Saïd Tichiti vezette, Magyarországon működő Tariqa zenekar ad közös koncertet. Közöset a szó szoros értelmében, hiszen bár mindkét formáció külön is megszólal az est folyamán, az előadás nagy részében együtt játszanak majd.
A marokkói gnawa szertartások transzzenéje teljesen egyedülálló keveréke az arab és az afrikai hatásoknak, és olyan hangszereken játsszák, amelyeket csak az ebben a stílusban használnak.
Különös módon az irányzat még napjainkban sem ismert széles körben, pedig nemcsak azonnal felismerhetően különleges, magával ragadó hangzás és ritmika jellemzi, hanem az 1960-as évektől kezdve több hullámban gyakorolt nagy hatást a neves előadókra is. Merített belőle például a Led Zeppelin, Jimi Hendrix, Brian Jones, Ornette Coleman vagy épp Floating Points.
A zenészcsaládból származó Asmâa Hamzaoui gyerekkorától játszik a zengő-éneklő, háromhúros, bőrborítású basszuslanton, a guembrin. Húszévesen alapította saját formációját, a Bnat Timbouktout, amely a világ első, kizárólag nőkből álló gnawa zenekara. Hamzaoui mellett két vokalista a karkabat nevű fém ritmushangszerrel kíséri saját énekét, ami azért is különleges, mert a női guembri zenészek énekelni szoktak, de hagyományosan nem játszanak hangszeren közönség előtt. A Marokkóba hurcolt fekete rabszolgák zenei kultúráját őrző Asmâa Hamzaoui viszont ebben is igazi úttörő.
A Chalaban zenekarból is ismert marokkói Saïd Tichiti pedig elsőként mutatta be és ismertette meg a gnawa zenét szélesebb körben Magyarországon, miközben ő Európa-szerte a műfaj egyik legismertebb alakja. Formációja, a Tariqa nemcsak gnawa darabokat, hanem marokkói arab makámokat, gyimesi és magyar népzenét, valamint afro-jazzt is játszik - saját, izgalmas felállására hangszerelve.
A fellépő két zenekar repertoárjában sok az egyezés, főként a tradicionális gnawa dalok közösek - ezek közül többet is együtt fognak előadni.
(Forrás és képek: Müpa)
koncertek | budapest | müpa | zene | török
Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!