Kevesen mondhatják el magukról, hogy valaha légitársaságot alapítottak, egy birminghami házaspár vállalkozása azonban még ennél is különlegesebb és egyedibb: a nagy utazásra induló házi kedvenceket sem problémás poggyászként kezelik, így az állatok és gazdáik utazása is kényelmesebb és nyugodtabb.
Az éterből az égbe
A birminghami Adam Golder két évtizedet húzott le a médiában, de feleségével, Kirstyvel nemcsak a háztartásuk, hanem a sorsuk is közös volt: a koronavírus-járvány idején mindkettejüket elbocsátották attól a rádiótól, ahol alkalmazásban álltak. Búslakodás helyett azonban úgy látták, hogy az élet lehetőséget adott nekik, hogy valami újba fogjanak.
„Nagy szenvedélyem a repülés. Tíz évvel ezelőtt a pilótaengedélyemet is kiváltottam, de soha nem adódott lehetőségem kipróbálni magam ebben az iparágban – elevenítette fel a kezdeteket Adam Golder a Roadster kérdésére. –A feleségemmel, Kirstyvel közösen alapítottunk egy közvetítőcéget, a G6 Aviationt, amely magángépeket bérel tehetős magánszemélyeknek, köztük sportolóknak és popsztároknak. Már akkor is sok olyan utasunk volt, akik kisállattal repültek. Aztán egyszer kaptam egy megkeresést valakitől, aki ajánlatot kért tíz személy és ugyanennyi kutya szállítására, ami valljuk be, elég szokatlan. Kiderült, az illető egy olyan, 30 ezer tagot számláló Facebook-csoportban van benne, amelynek a tagjai megosztják egymás között a háziállatukat szállító repülőgép költségeit, csakhogy legutóbb cserbenhagyták őket. A csoportba nem kizárólag gazdagok léptek be, hanem olyan átlagemberek is, akik csak A-ból B-be szerették volna eljuttatni a kutyájukat, nagyrészt a tengerentúlra. Rengetegen sopánkodtak amiatt, hogy milyen jó lenne egy olyan platform, ahová csak simán belépnek és helyet foglalnak, ahelyett, hogy a Facebookon próbálnák felvenni a kapcsolatot ismeretlenekkel.”
Kutyák a fedélzeten
A tettek kifutópályájára fordulva tavaly nyáron bejegyeztették a K9 Jets cégnevet, majd elkezdtek a megvalósításon dolgozni. Márciusban dobták fel az első jegyeket a netre, a sztori pedig szuperszonikus sebességgel száguld, azóta már kétszázötvennél is több kutyust reptettek át az Atlanti-óceánon.
Az ötlet lényege, hogy a kutyusok vagy a cicusok – az eddigi utaslisták alapján főként kutyák – az ölünkbe ülve, mellettünk vagy a lábunknál foglalnak helyet a fedélzeten, nem pedig szívtelen módon és rossz körülmények között a csomagtérben töltik a repülés idejét.
A világjárvány pozitív hatása
A pandémia idején sokan vásároltak vagy fogadtak örökbe háziállatot, a kialakult erős kötődés miatt pedig a külföldre költöző vagy ott pihenő gazdik magukkal vitték újdonsült családtagjaikat is.
„Senki sem szereti, ha a házi kedvenc a csomagtérben repül, nem titok, hogy ez komoly stressz az állatok számára. Továbbá annyira megemelkedett a négylábúak utaztatásának ára, hogy gyakorlatilag nem sokkal különbözik attól, mintha igazi jegyet váltanának nekik. A legtöbb angliai kereskedelmi légitársaság viszont nem enged kutyákat az utastérbe, csupán néhány európai cég gépein repülhetnek kisebb méretű ebek. A nagyobbak még azokon sem.
Alapvetően magánrepülővel vagy teherszállító géppel juthatnak át a nagy vízen – esetleg feltehetik őket egy hajóra, csakhogy egy Southampton–New York út hét napig tart, a kutyakennelek meg nagyjából két évre előre le vannak foglalva” – mondja az alapító.
Nincs másik
Talán nem gondolnánk, de a K9 Jets az egyetlen ilyen jellegű cég a világon. Akadnak ugyan csillagászati áron szállító magángéptársaságok az Egyesült Államokban, de közülük egyik sem specializálódott kutyákra. Kevés üzemeltető engedélyezi, hogy a milliárdokat érő gépén tíz kutyát reptessen, mert fennáll a kockázata, hogy baleset éri a kárpitot. Egy rossz bőrben lévő kutya egy alkalommal összepiszkította a gépet, a takarításért pedig 8500 dollárt fizetett a gazdája.
Jelenleg New York, New Jersey, Dubaj, Lisszabon, Kalifornia, London és Párizs között repülnek, a nagyjából tízezer dolláros jegy áráért az utas egy nagyobb testű vagy két kisebb háziállatot vihet magával. Ha valaki mondjuk októberben repülne a francia fővárosból New Yorkba, a foglalásnál meg kell adnia a saját és értelemszerűen a kutyája adatait (utóbbi esetében a méretet, fajtát, nevet és a kutya vérmérsékletét jelenti). A K9 Jets ellenben nem úgy működik, mint egy menetrend szerinti klasszikus légitársaság: a gépei csak akkor szállnak fel, ha elérnek bizonyos utaslétszámot. Amint ez megtörténik, frissítik a foglalási információkat, majd nagyjából négy héttel indulás előtt tartanak egy csapatgyűlést az összes utassal. Egy órával a közvetlen felszállást megelőzően a társaság magántermináljának füves területén ismerkednek meg egymással az állatok, majd repülés közben légiutas-kísérő figyel mindenre. „Nincs sorban állás a biztonsági ellenőrzésen vagy a vámvizsgálatnál, tehát nemcsak a kutyák, hanem a gazdáik is egy stresszmentesebb repüléssel kalkulálhatnak” – vallja Adam Golder a K9 Jets előnyeiről.
„A jövőben tervezünk további útvonalakat kialakítani, első körben London és Dubaj, majd London és Nizza között. A későbbiekben Hongkongot, Ausztráliát és Hawaiit is felmérjük, de mivel minden a keresleten alapul, akár egy budapesti járatra is mutatkozhat esély” – teszi hozzá Adam.
A K9 Jets eddig csupa pozitív kritikát kapott, olyan cégként emlegetik, amely megváltoztathatja a háziállatainkkal történő utazást. Ambiciózus légitársaságként komoly terveik vannak, mert hiába számít exkluzív és költséges szolgáltatásnak, egyre nagyobb rá az igény. Az alapítók célja egyértelmű: az áraikat igyekeznek megfizethetőbbé tenni annak érdekében, hogy minél több kedvenc tudja kényelmesen elkísérni gazdáját, ha az költözik vagy vakációzni indul.
A cikk a Roadster magazin 12. számában jelent meg.
fedélzet | kényelem | nagy sztori | repülés | légitársaság
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!