A Moët & Chandon egyértelműen az egyik leghíresebb luxus pezsgőmárka, amelynek történeleme közel háromszáz évre nyúlik vissza. A francia gyár évente megközelítőleg 30 millió palackot állít elő, kiterjedt rajongótáborába pedig köztudottan a legnagyobb színészek és sportolók tartoznak. Azt azonban már kevesebben tudják, hogy az Imperial és Dom Pérignon gyártójának történelmében olyan híres személyiségek is megjelennek, mint Madame Pompadour, Napóleon és Lady Diana.
A Moët & Chandon három évszázada a fényűzés, a luxus jelképe, a márka pedig napjainkban olyan hírességeket állít maga mellé, mint például Roger Federer vagy Scarlett Johansson.
De így volt ez a márka megszületésének időszakában is, amikor tulajdonképpen első terméknagykövetük Madame Pompadour volt. Kezdjük az elején!
Madame Pompadour, az első pezsgőinfluenszer
A holland származású Moët család az 1400-as években költözött Franciaországba, 1445-ben pedig VII. Károly francia királytól főnemesi rangot is kaptak. A családfa igen terebélyes, igazán kiemelkedő szereplőig azonban egészen az 1700-as évek közepéig kellett várnia a famíliának. 1743-ban Claude Moet gondolt egy nagyot, és Épernay-ben, a champagne-vidék szívében megalapította a Maison Moët-t.
Abban az időszakban a habzó bor iránti kereslet hihetetlen sebességgel szelt át Franciaországon, hogy csakhamar elérje a XV. Lajos udvarát is. Az ő szerelme, Madame Pompadour különösen vonzódott a pezsgőkhöz, szenvedélyét pedig gyorsan a teljes arisztokráciára átragasztotta, így a Moët palackjai iránti kereslet fénysebességre kapcsolt. A pezsgőfanatikus, amúgy negyvenhárom éves korában elhunyt Madame Pompadour a legenda szerint egy fényűző habzóboros lakoma során úgy fogalmazott: "A pezsgő az egyetlen ital, melynek fogyasztása után egy hölgy szép marad."
A királyi udvarban hamar mindennapossá váltak a pezsgős reggelik, a Maison Moët pedig rohamos fejlődésnek indult.
A borászat apáról fiúra szállt, így elsőként Claude fia, majd unokája, Jean-Rémy vette át a stafétát, aki már egy haladóbb szellemiséggel vezette a birtokot lefektetve a moët-i identitás alapjait. Ezzel párhuzamosan pedig a márkából nemzetközi brandet épített, átütő ambíciójával és abszolút metropolita életvitelével képes volt arra, hogy elvigye az általa előállított pezsgőt a világ távolabbi pontjaira is. Ebben persze hatalmas szerepe volt egy igazán közeli barátnak, Bonaparte Napóleonnak is.
Napóleon, az Imperial pezsgők névadó szponzora
Napóleon 1782-ben ismerkedett meg Jean-Rémyvel a Brienne-le-Chateau katonai iskolában, és nyomban barátságot is kötöttek, amely nemcsak erős és kitartó volt, hanem vitathatatlanul hozzájárult ahhoz, hogy a pezsgőmárka a francia történelembe is beírja magát.
Úgy tudni, Napóleon minden katonai hadjárata előtt meglátogatta a Moët-házat, hogy a későbbi győzelmek megünneplésére betárazzon a pezsgőkből. A kudarccal végződő Waterloo előtt azonban ez valami miatt elmaradt, és ekkor hangzott el gasztrotörténelem egyik leghíresebb kijelentése: "Pezsgő! A győzelemben megérdemeljük, a vereségben szükség van rá!” Napóleon tehát nagyban hozzájárult a márka hihetetlen népszerűségéhez, nem csoda, hogy később róla nevezték el az Imperial pezsgőket, amelyet a vállalat azóta is ezen a néven gyárt.
A történelem viharai azonban nem kímélték a Masion Moët, hiszen a miután Napóleont Elba szigetére száműzték, az oroszok elfoglalták a teljes Champagne régiót, feldúlták a pincészeteket és kifosztották a Moët-t is.
Úgy tudni, a birtokon egy időre le is táboroztak az orosz katonák, és mintegy hatszázezer palacknyi pezsgőt öntöttek magukba. Más a kardjába dőlt volna, de Jean-Rémy Moët ettől sem esett kétségbe, sőt, azt gondolta, hogy majd ezek a katonák lesznek azok, akik visszatérve saját országukba, elviszik pezsgőinek hírét, hogy Oroszország-szerte az ő habzó borát fogyasszák.
Legendák születtek
1832-ben aztán Jean-Rémy fia, Victor Moët átvette a Maison Moët irányítását, és csatlakozott hozzá sógora, Pierre-Gabriel Chandon de Briailles is – így született meg a márka ma is használt elnevezése, a Moët & Chandon. Ő volt az, aki 1842-ben forgalomba hozta a vállalat első évjáratát, az 1860-as években pedig piacra dobta legkeresettebb pezsgőjüket, a Brut Imperialt.
Az évtizedek teltek-múltak, forradalmak és háborúk követték egymást, egy dolog viszont mindig stabil maradt: a Moët & Chandon népszerűsége. A vállalat újkori történelmének egyik kiemelkedő jelentőségű eseménye volt, amikor 1971-ben egyesült a Hennessy konyakkal, 1987-ben pedig a Louis Vuitton-nal, hogy megszülethessen a világ legnagyobb luxuskonszernje, az LVMH. Erzsébet királyné első számú beszállítóivá váltak,
sőt, Diana és Károly herceg esküvőjén is kis túlzással többet beszéltek a pezsgőről, mint az ifjú párról.
A vállalat azonban sohasem felejtette el azt, honnan jött, és kiknek köszönheti népszerűségét. Madame Pompadour előtt egy nagyon rózsaszín, limitált pezsgőszériával tisztelegtek 2018-ban, az Imperial pezsgők pedig a mai napig is büszkén hirdetik azt a személyt, akinek köszönhetően a pezsgőfogyasztás egybeforrt az ünnepléssel.
Ez is érdekelhet:
luxus | luxusmárka | Moet | napóleon | Chandon
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!