A bizonytalanság továbbra is nagyon nagy.
A páneurópai légiforgalmi irányító szolgálat módosította korábbi előrejelzését az idei évre vonatkozóan – méghozzá negatív irányba.
Az Eurocontrol új előrejelzése szerint az európai légi közlekedés csak 2024-ben tér vissza a járvány előtti szintre.
Az Eurocontrol 2021 októberében tett jövendölésében közölte, hogy a légi közlekedés 2022-ben alig éri el a 10 millió járatot, ami tizenegy százalékkal marad el a 2019-es 11,2 milliós szinttől. Ezeket a számokat 2022-ben 9,5 millió járatra csökkentették – ami a járvány előtti aktivitás 85 százalékának felel meg.
Az Eurocontrol szerint a csökkenés "nagyrészt az Omikron-variáns első negyedévre gyakorolt hatásának köszönhető".
Emellett a gazdasági aktivitást mérő GDP-előrejelzését is "lefelé" módosították Oroszország ukrajnai inváziója miatt. Az Eurocontrol "a hosszabb-rövidebb ideig tartó magasabb infláció és az alacsonyabb növekedés kombinációját okolja, főként a visszafogottabb fogyasztás révén". 2023-ban 10,6 millió járat várható, ami ötszázalékos elmaradást jelent a 2019-es évhez képest. Az Eurocontrol azonban hozzáteszi, hogy az előrejelzést még mindig jelentős kockázatok övezik, nem utolsósorban a gyorsan változó események miatt".
A kockázati tényezők az alábbiak lehetnek:
- Magasabb infláció és nagyobb bizonytalanság, amelyet Oroszország ukrajnai inváziója vált ki. "Egy hosszabb konfliktus az energiapiacok zavaraival együtt komolyabb csapást jelentene a világgazdaságra."
- Az olajárak volatilitása: "Bizonytalanul alakulhat, hogy a légitársaságok hogyan tudják majd az üzemanyagár-emelkedést áthárítani az utasokra.
- A légterek jövőbeni váratlan lezárása. "Jelenleg azt feltételezzük, hogy az ukrán és az orosz légtér várhatóan 2024-ig zárva marad".
Időközben itthon megjelent az extraprofitadókról szóló kormányrendelet, ami minden repülni szerető ember pénztárcáját is érinteni fogja.
(Forrás: Independent, fotók: Getty Images)
előrejelzés | háború | covid | ukrajna | eurocontrol | oroszország
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!