Szép hangok, varázslatos dallamok, fordulatos cselekmény, izgalmas sorsok – ez a 19. század elején virágzott bel canto opera világa. A műfaj megkerülhetetlennek számít, mondhatni bizonyos értelemben az opera alfáját és ómegáját jelenti. Dekraláltan a szép éneklésről szól, azaz tökéletes énektechnikát igényel. A Müpa november 18-ai és 20-ai előadásával kapcsolatban megszólaltattuk a Lucrezia Borgia egyik főszereplőjét, Bretz Gábort.
A repertoár három nagy szerzője közül Rossininek manapság elsősorban vígoperáit kedvelik, Bellini és Donizetti azonban a korábbi opera seria, a komoly opera leszármazottjaként kialakult műfaj számos remekét alkotta meg, köztük történelmi tárgyú darabok vonulatát. Ritkán csíphető el ez a különleges előadás, melyet nemzetközi sztárszereposztásban hallhat a Müpa közönsége.
Ha arról esik szó, Victor Hugo mely drámáival ihletett opera írására zeneszerzőket, a Rigoletto és az Ernani Verdijét említjük. Holott a nagy francia költő és író 1833-ban keletkezett színműve, a Lucrèce Borgia szolgált alapul a bel canto korszak nagy alkotója, Donizetti számára, hogy megírja Lucrezia Borgia című operáját, melyet ugyanabban az esztendőben mutattak be a milanói Scalában, amelyben maga az Hugo-dráma is közönség elé került.
A titkokkal és meglepetésekkel bőségesen megtűzdelt cselekmény prológusban és két felvonásban bontakozik ki. A címszereplő spanyol szoprán, Yolanda Auyanet számára az olasz nyelvű repertoár nemcsak Rossinit, Bellinit, Donizettit jelenti, de Mozartot és Verdit, Puccinit és Leoncavallót is.
A velencei nemesifjú, Gennaro szerepében pódiumra lépő román tenor, Stefan Pop, Plácido Domingo 2010-es Operalia versenyének nyertese viszont vérbeli bel canto-specialista. Mellettük a főbb szerepekben a jelentős nemzetközi sikereket arató magyar basszust, Bretz Gábort, és az olasz mezzoszopránt, Cecilia Molinarit hallhatjuk. Az est karmestere, Edita Gruberova állandó kísérője, a bel canto-repertoár specialistájaként ismert Andrij Jurkevics a Müpa visszatérő vendége.
„Az én szerepem időbeliségben a darab közepére koncentrálódik. Az elején és a végén van egy-egy villanásnyi jelenetem, de az ária, a duett és a tercett a darab közepén érkezik.
Korrepetítorral átvettük az anyagot, és meghallgattam az elérhető felvételek egy részét, hogy lássam, a nagy elődök hogyan formálták meg a szerepet – ezt egyébként mindig megteszem”
– mondta a Roadsternek Bretz Gábor azzal kapcsolatban, hogyan készült az Anger Ferenc által rendezett előadásra.
Pályafutása során találkozott már bel canto operával, úgyhogy a stílus számára ismert. A Ferrara hercegét megformáló művész elárulta, hogy próbák alkalmával a karmester és az olasz korrepetítor az olaszosságot próbálja kidomborítani, azaz arra törekszenek, hogy a szövegbeliség és a recitativók minél inkább az olasz beszédhez hasonlítsanak, valamint figyelnek rá, hol legyenek és hol ne legyenek hajlítások.
Bretz Gábornak egyébként sűrű napjai vannak mostanában, a közelmúltban például Franciaországban járt. „Szerencsére egy ideje újra közönség előtt léphetek fel. Szeptemberben Párizsban énekeltem, és amikor hazajöttem, az Operaházban is felléptem. A Liszt Ünnep keretében álltam színpadon Esztergomban is, úgyhogy mondhatni beindult és zajlik az élet, remélem, így is marad.
Mindig nagyon jó érzésekkel térek vissza a Müpába, a Wagner-napok, a Kékszakállú-produkciók, a korábbi bel cantó operák mind-mind csodás élményt jelentettek.
Az a jó, hogy minden évben több alkalommal is megtapasztalhatom az intézmény kiváló akusztikáját és atmoszféráját” – zárta a Liszt Ferenc-díjas operaénekes.
Az előadás a Müpa, a Pannon Filharmonikusok és a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. koprodukciója, jegyet ide kattintva lehet vásárolni.
(Fotó: Emmer László, Miguel Barreto)
bretz gábor | müpa | opera | bel canto | interjú | donzetti
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!