„A cool dolog az olvasásban az, hogy amikor elolvasol egy regényt, akkor az kitágítja az elméd, és lesz hely a gondolataidnak barangolni és ez nagyon erős dolog!”, nyilatkozta egyszer Taylor Swift. Hogy miért idézünk éppen napjaink talán legsikeresebb popsztárjától? Nos, egyrészt azért, mert róla is szó lesz ebben a cikkben, másrészt azért, mert igaza van.
Annak ellenére, hogy a közhiedelem szerint egyre kevesebbet olvasunk, amivel párhuzamosan nő a képernyőidőnk, az olvasás, a papír alapú könyvek és a könyvesboltok nem szűntek meg, sőt, továbbra is megvan a maguk lelkes közönsége. Ludvig Orsolyával, a Libri marketingigazgatójával arról beszélgetünk, hogy vajon ki lehet-e csavarni a fiatalok kezéből az okostelefont, mi lesz a papír alapú könyvek és a könyvesboltok jövője, és arról is, hogy mi köze Taylor Swiftnek a Librihez?
– Azt gondolom, hogy a közösségi média, a TikTok, és az egyre rövidülő figyelmi időszakaszok korában arra rávenni a fiatalokat, hogy könyveket vegyenek a kezükbe, egyre nehezebb. Egy háromperces-videót végignézni sokkal kisebb erőfeszítés, mint egy könyvvel eltölteni napi több órát. Mekkora kihívás ez egy marketingigazgatónak?
– Lehet, hogy meglepő lesz a válaszom, de ezt a feladatot én egyáltalán nem érzem nehéznek, a kihívásokat pedig kifejezetten szeretem. Létezik az olvasók között egy igazi könyvmoly réteg, ami méretét tekintve nagyjából stabilnak tekinthető. A tagjainak a száma nyilvánvalóan hullámzik, néha több, néha kevesebb, de ez egy biztos bázisnak tekinthető. És ha már a TikTokot említetted: ez a platform abszolút segíti az olvasás népszerűsítését,
nagyon sok úgynevezett bookfluencer létezik, akiket sok tízezren követnek.
És aztán ott van a booktok hashtag, amihez jelenleg nagyjából ötven millió találat tartozik. Ha a Z generáció ízlését formáló erőkről van szó, akkor az influencereknek nagyon nagy a szerepük. Akikre nehéz hatni, az az X-generáció, a negyven feletti korosztály, őket sokkal könnyebb elveszíteni.
Nyilván a munkaerőpiac jelenleg legaktívabb csoportjáról van szó, de ennyire azért nem egyszerű, hogy miért épp az X-esek közül veszít a legtöbbet az olvasás. Az életünkből nem lehet kizárni az internetet, használnunk kell, megvan a helye az okostelefonoknak, a digitális eszközöknek, de fontos, hogy legyen meg a helye az analógnak is. Nekünk szerintem az igényt kell megteremteni az olvasásra, mert egy olvasó ember többet tud adni a közösségnek, szóval ez egyfajta társadalmi felelősségvállalási projekt is. Hogy csak egy példát mondjak: kutatások mutatták ki, hogy az a gyerek, aki olvas, minden tantárgyból jobban teljesít.
– Mit lehet tudni, kik azok, akik olvasnak? És mi a helyzet a fiatalokkal, akiket csípőből szeretünk leírni, ha olvasásról van szó? Elvesztette őket a könyvolvasás, és már soha nem lehet kicsavarni a telefont a kezükből?
– Nemrég csináltunk egy kiterjedt, reprezentatív kutatást, ami nagyon érdekes eredményt hozott, ugyanis az derült ki, hogy éppen az említett korosztály, akiket a TikTokozással azonosítunk, vásárolja a legtöbb könyvet. Nagyjából három havonta vesznek olvasnivalót és ezzel ők állnak a lista élén! Nyilván szórakoztató irodalmat olvasnak, de legalább olvasnak! Ha a nemek arányát nézzük, akkor jellemzően a nő-férfi arány hatvan-negyven a nők javára.
Nemrégiben Nyáry Krisztiánnal beszélgetve említette, hogy az ő életében már többször eltemették a papír alapú könyveket, de valahogy még mindig itt vannak és így ő már nem tud hinni az ilyen gyászhírekben. Szerencsére! Az elmúlt évtizedekben a televízió, az internet, a közösségi média, az e-könyvek, a hangoskönyvek mind olyan platformok voltak, amikről azt gondolták, hogy idejétmúlttá teszik a papír alapú könyveket, de ezek a félelmek mindig alaptalannak bizonyultak. A klasszikus könyv formátum is meg tud újulni,
most éppen trendik azok a főként fiatal felnőtteknek szóló, illetve ifjúsági könyvek, amelyeknek a lapok éle festett, és egy mintát ad ki.
Skandináviában a hangoskönyvek népszerűsége mára megközelíti a papírkönyvekét, de ez ritka jelenség, Európában páratlan. Az Amerikai Egyesült Államokban néhány szolgáltatónál már elérhető, hogy egyszerre vásárolsz meg egy regényt papír, e-book és hangoskönyv formában. Ezzel kielégítik az igényt, hogy olvashass otthon papírkönyvet, mondjuk a fotelben ülve, hangoskönyvet hallgass, miközben az autódban ülsz és e-könyvet olvass, ha felszállsz a repülőre, és az eszközök tudják, hol tartottál éppen. Egy ilyen megoldás létrehozásában természetesen benne van, hogy az angol nyelvű piac óriási, és megéri létrehozni egy ilyen fejlesztést. Magyar nyelvre minden fejlesztés nehezebb megtérülésű, lévén a 8 milliárd emberből talán 12 millióan értik a nyelvünket.
– A Libri törzsvásárlói programja eddig is sok kedvezményt foglalt magában, de ha jól tudom, ezen a területen lesznek fejlesztéseitek.
– A törzsvásárlói programunk eddig is fontos volt, de szeretnénk láthatóbb tenni, megmutatni a nagy és sokféle kedvezményeket, melyeket nyújt. Minden vásárlás után pontok kerülnek a törzsvásárlói kártyára, melyeket aztán le lehet vásárolni. Ez az alap, ennél viszont gazdagabb és izgalmasabb előnyökkel is jár törzsvásárlónak lenni. Új stratégiánk szerint sokkal közvetlenebb kapcsolatra törekszünk a vásárlóinkkal, az olvasókkal. Szeretnénk behívni minél több ember a könyvesboltjainkba, még akkor is, ha nem vásárolnak, egyszerűen csak érezzék meg egy könyvesbolt hangulatát, a könyvek illatát. Bő egy hónapja szerveztünk egy Taylor Swift-tematikájú programot egy könyv megjelenése kapcsán az Allee-ban található boltunkban, és
annyi fiatal jött, hogy egy tűt sem lehetett leejteni a boltban.
Nem akarok álszent lenni, nyilván örültünk, hogy sok példányt is eladtunk a könyvből, de nem ezért tekintem sikeresnek a rendezvényt, hanem azért, mert sokan eljöttek. Volt kvíz, fotófal, Taylor-ra jellemző kis workshopok, szóval igyekeztünk jó hangulatot varázsolni.
Az év elején, kínai újév napján Sárkány napot tartottunk, lévén a sárkány éve indult. Május negyedikén a Csillagok háborúja univerzumát ünnepeltük, még Darth Vader is megjelent a rohamosztagosai társaságában, és képzeld, ők is olvasnak! Fényképünk is van róla! Idén is lesz Slow Friday, ami a Libri válasza a Black Friday akciókra. Nem marad el nálunk sem a novemberi nagy akció, de igyekszünk felhívni a figyelmet a túlfogyasztás káros hatásaira, valamint a lelassulás és mentális egészségünk megőrzésének szükségességére. Lesznek kiemelt megjelenéseink, amikre exkluzív programokkal készülünk. Sok eseményt tervezünk jövőre is, és nem csak Budapesten, hanem vidéken is.
Célunk az is, hogy ezekkel az eseményekkel elvegyük az irodalom elefántcsonttorony jellegét, hogy ne gondolja senki azt, hogy ha nem olvassa el a Bűn és bűnhődést, akkor valami gond van vele. Kell a klasszikus irodalom, de van az úgy, hogy az ember a mondjuk a Szicíliai éjszakákat olvasná szívesen. Engem például a nagymamám nyert meg anno újra az olvasásnak, amikor Jane Austent és Emily Brontë-t adott a kezembe.
A lényeg, hogy minél többet olvasson az ember, dolgoztassa a képzeletét!
Az olvasás az egyetlen tevékenység, ami közben nincs multitasking, teljes embert kíván, nem oszlik meg a figyelem. Kutatás bizonyítja, hogy már akár napi húsz perc olvasás is jelentősen csökkenti a stressz-szintünket.
– Mikor vagy elégedett, mi számít sikernek a területeden?
– Én már most is elégedett vagyok, mert azt látom, hogy sokan szeretik a könyveket és a könyvesboltjainkat. De igazán akkor lennék elégedett, ha a villamoson azt látnám, hogy az emberek telefonok helyett könyveket fognak a kezünkben.
interjú | könyv | libri | nagy sztori | Ludvig Orsolya
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!