Felfedezőútja egy kis családi garázsból indult Sydneyből, ma ő az ausztrál dizájn ikonja. Marc Newson mindamellett, hogy egyike a kortárs dizájn legmeghatározóbb alakjainak, vitathatatlanul világszintre emelte az ausztrál dizájnt, olyan ügyfelekkel a portfóliójában, mint a Louis Vuitton, a Nike, a Pentax, a Montblanc, az Apple, a Ford, a Samsonite és az Alessi.
Newson már kisfiúként sokat foglalkozott a tárgyak összetettségének tanulmányozásával: nagypapájával sok időt töltött a garázsban, ahol különböző tárgyakat, például órákat és bicikliket szedtek darabokra, majd szereltek össze újra. Ez a kíváncsiság az évek során csak egyre duzzadt, és Newsont végül a Sydney College of the Artsra vezette, ahol a tervezett ékszerészet és szobrászat helyett végül a bútortervezés lett a befutó.
„A művészeti iskolában töltött idő alatt festettem, szobrászkodtam, majd az ékszerész szakon kötöttem ki. Nem sokkal később azonban rájöttem, hogy az ékszerészet és a fémművesség nem igazán köt le, sokkal inkább az foglalkoztatott, hogyan alkothatok dolgokat… Így indultam, egyszemélyes üzemként, különböző dolgokat alkotva, de még nem igazán tudtam, mit kezdek majd velük. Egyik dolog követte a másikat, és az évek során a bútortervezés végül az ipari formatervezéshez vezetett” – mesélte Newson.
1984-ben, huszonegy évesen diplomázott, két évvel később pedig jelentős támogatást kapott az Australian Crafts Counciltól, amiből megrendezhette első önálló kiállítását. Többek között itt mutatta be a Lockheed Lounge Chairt, mely azóta világszintű karriert futott be: huszonhárom évvel a bemutatása után világrekord áron, 1,1 millió fontért kelt el egy aukción.
Az üvegszálból és alumíniumból, kézzel készített hintószerű szék futurisztikus formavilága Madonna 1993-as díjnyertes Rain című videóklipjének nyitójelenetében is feltűnt, ezzel egy szempillantás alatt világhírnevet szerezve a fiatal dizájner ikonikus termékének.
Newson a kiállítás után hamar berobbant a köztudatba, és egyre több megbízást kapott – ez hozta a felismerést, hogy a dizájn sokkal inkább szól az ügyfelek által felvetett problémák megoldásáról, mint a saját szórakoztatására tervezett tárgyakról.
„A karrierem korai szakaszában a dizájnra inkább mint hobbira tekintettem. Mára ez sokkal inkább munka, így a dinamika is változott. Míg korábban egy kényelmes folyamatként éltem meg az alkotást, és hagytam, hogy csak úgy jöjjenek az ötletek, most már sokkal proaktívabb módon, egy adott probléma megoldására fókuszálok.”
Newson egész életében igazi örökmozgó volt, szüleivel beutazta Európát és Ázsiát, később pedig dolgozott Tokióban, Párizsban és Londonban is. Ez a sokszínűség a munkásságában is visszaköszön: legyen szó a divatiparról, bútortervezésről, jachtról, repülőről vagy akár egy konyhai vízforraló–pirító párosról, szinte nincs olyan területe a dizájnnak, ahol ne hagyta volna ott a kéznyomát. Ráadásul ügyfelei számára tervezett tárgyak sokszor az adott márka igazi csúcstermékeivé váltak.
Newson olyan dizájnóriássá volt, hogy 2005-ben a Time magazine a világ száz legbefolyásosabb embere közé választotta, a Sydney Egyetemtől tiszteletbeli doktori címet kapott, régi főiskolájában docensként dolgozik, nemrég pedig II. Erzsébet királyné a Brit Birodalom Rendjének parancsnoki címével tüntette ki. Munkái olyan múzeumok gyűjteményeiben lapulnak, mint a New York-i MoMA, a londoni Design Múzeum és a Victoria & Albert Múzeum, a Weil am Rhein-i Vitra Design Múzeum és a párizsi Centre Georges Pompidou.
Newson John Ive-val, az Apple vezető dizájnerével kötött jó barátsága az ikonikus techcégnél is izgalmas munkákat hozott – többek között egy tizennyolc karátos rozéarany Apple fülhallgató, és egy piros Mac Pro is viseli a kézjegyét, melyek kifejezetten a Sotheby’s 2013-as jótékonysági aukciójára készültek, ahol végül milliókat gyűjtöttek az AIDS, tuberkolózis és malária gyógyítására. Mindezek után nem meglepő, hogy 2014-ben Newson csatlakozott az Apple dizájncsapatához, és többek között az iWatch és az iPhone 6 kialakításában is részt vett.
Newson alkosson bármit, karakterjegyei mindenhol visszaköszönnek: a retro-futurizmusként fémjelzett stílusát a finoman hömpölygő vonalak, a meghatározó ívek, az ösztönös funkcionalitás és színek jellemzik. A teljesség igénye nélkül kiválasztottunk néhány projektet, de a sor szinte a végtelenségi folytatható.
Puerta America Hotel – Madrid
Newson elismertségének bizonyítéka a 2005-ben átadott madridi hotel, amely világhírű építészek és dizájnerek együttműködéséből született: a hotel mind a tizenkét emeletének tervezését más dizájnerre bízták, teljes alkotói szabadságot adva a kialakításban.
Newson mellett Zaha Hadid, John Pawson, Arata Isozaki, Ron Arad, David Chipperfield, a Plasma Studio és Norman Foster neve is feltűnik egy-egy emelet mögött az ötcsillagos hotelben.
Nike – Zvezdochka Sneaker
A korai űrkorszak inspirálta, limitált kollekciós Zvezdochka sneaker 2005-ben készült a Nike számára, nevét pedig az orosz űrkutya után kapta, akit a Sputnyik 10 fedélzetén 1961-ben küldtek ki az űrbe.
A négy különböző, többféleképpen kombinálható rétegből álló cipő számos környezetben jól alkalmazható, a kényelmet a rétegek rugalmassága biztosítja.
Aquariva motorcsónak
Az Aquariva az Officina Italiana Designnal karöltve az olasz hajógyártó, a Riva számára készült, és egyben Newson első tengeri projektje is.
Newson az 1960-as évek klasszikus Aquarama modelljének karakterjegyeit a rá jellemző modern stíluselemekkel keverve tervezte meg a 2010-es modellt, mely így magán hordozza a klasszikus olasz eleganciát, mindezt innovatív anyagokkal és hangsúlyos színekkel vegyítve.
Ez is érdekelhet:
(Fotók: Marc Newson, Getty Images)
Pentax | Alessi | ausztrália | Puerta America Hotel | Lockheed Lounge Chair
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!