Nem mindenki mondhatja el magáról, hogy egy 300 SL Roadsterrel vitték haza újszülöttként, de Martin Cushway igen. A Mercedes több mint hatvan éve a családja birtokában van, ezért sok szép emléke fűződik hozzá.
A legendás sirályszárnyas Mercedes roadster változata az amerikai márkakereskedő ötletére született, és talán még népszerűbb lett a kupénál. A gyártása már a hatvanas évek elején befejeződött, és kevés olyan példányt tartanak számon, amely újkora óta ugyanannak a családnak a birtokában van. Most mutatunk egyet, aminek a tulajdonosát ezzel a 300 SL-lel hozták haza a kórházból, ahol született.
Martin Cushway az egyik legelismertebb szakértője a típusnak az Egyesült Királyságban, és elmondhatja magáról, hogy az egész élete a Mercedes roadstere körül forgott, hiszen egy 300 SL volt a családi autójuk. Az apja, Ron Cushway még 1958-ban vette az elsőt használtan, amit a feleségével gyakran vittek a szülőhazájába, Németországba, hogy részt vegyenek vele a Mercedes márkaklubja által szervezett túrákon.
Az egyik utolsó roadster
„1962-ben volt egy kirándulás a Mercedes-gyárba, amikor az öregem megtudta, hogy a 300 SL Roadster gyártása a végéhez közeledik, mert a Pagoda váltja fel” – meséli Martin. Mivel tudta, hogy egy különleges típusról van szó, akkor és ott megrendelte az egyik utolsó példányt. Kiderült, hogy a tizenhetedik utolsóként elkészülő sportautó lehet majd az övé, amit azonban csak egy kicsit később, 1963-ban tud átvenni.
Ron és felesége Stuttgartba repültek, és 1963. január 16-án vették át az autót a gyárban, körülbelül három héttel azelőtt, hogy az utolsó 300 SL lekerült a gyártósorról. Mivel a modellváltás közeledett, ezért kifutó autóként jelentős kedvezménnyel kínáltak minden extrát, így rendelt hozzá rádiót, pótkereket és még néhány apróságot. A frissen átvett autóval öt napig a környéken kocsikáztak, hogy megfelelően bejárassák.
Több mint ezer kilométert tettek meg, majd visszavitték a Mercedes-márkaszervizbe az első olajcserére, és hazaindultak vele az Egyesült Királyságba. A 300 SL innentől kezdve Ron Cushway mindennapi autójává vált, ezért 1963. november 11-én is ezzel vitte a feleségét kórházba, hogy megszülje a gyermeküket, és Martint ezzel vitték haza újszülöttként. A Mercedes azóta, csaknem hatvan éve része az életének.
Portugáliába kettőhússzal
Ron Cushway és felesége vállalkozása hegesztőgépeket gyártott. Rendkívül keményen dolgoztak, ezért amkor csak tehették, szabadságot vettek ki, és külföldre utaztak az SL-lel. A kedvenc úti céljuk Portugália volt, ahová minden májusban legalább egy hétre mentek, hogy egy kis napfényt kapjanak. 27 óra volt az út Franciaországon és Spanyolországon át, autópálya nélkül, amit Ron gyakran szinte megállás nélkül vezetett le, néhány ébren tartó pirula segítségével.
„Mivel az autó csak kétüléses, le kellett feküdnöm a lehajtható tetőnek szánt helyre, és hogy a csomagjaink elférjenek, apám katonai táskákat préselt a fényszórók mögé, a sárvédőkbe. Mindig furcsán néztek ránk, amikor apám elkezdte kiszerelni a lámpákat a szálloda előtt, hogy kiszedje a ruháinkat” – emlékezett vissza a gyerekkori nyaralásokra Martin. Mások meg azt láthatták, hogy kilógott a fiú lába a lehajtott vászontető alól.
A Mercedesszel szerepeltek egy útifilmben, amit Portugáliában forgattak a hatvanas évek végén, és a képkockákon még az is kivehető, hogy a sebességmérő 140 mérföldes óránkénti sebességet mutat, ez 225 km/órának felel meg. Martinnak még mindig megvan az apja összes régi jogosítványa, amiben az olvasható, hogy amikor megkapta az autót, akkor csaknem minden héten megbírságolták gyorshajtásért.
Bírta a strapát
A 300 SL Roadster több mint 600 ezer kilométert futott, és ennek nagy része akkor került bele, amikor Ron és felesége európai klubtúrákra ment vele, miután fiuk a nyolcvanas években átvette a vállalkozás irányítását. „Apa minden utazás előtt gondosan felkészítette az autót a műhelyünkben, és mindig volt nála annyi szerszám, amivel akár az út szélén újraépíthette volna a motort. De erre sosem volt szükség, az SL rendkívül megbízható volt.”
1984-ben Berlinbe indult a túra, és mivel akkor még a fal osztotta ketté a várost, de a találkozókat a Mercedes támogatta, tízautós konvojokban átmehettek a keleti oldalra, persze a keletnémet rendőrség kíséretében. A 300 SL-t párszor elvitték Görögországba is, ami után újra kellett festeni és kárpitozni, mert az erős napsütéstől megrepedezett a bőr, és kifakult a fényezés. A motort háromszor építették újra, kétszer a gyárban, egyszer neves specialistánál.
Miután meghaltak Martin szülei, eladta a családi vállalkozást is, de mivel egész életét a 300 SL körül töltötte, ezért felhívta néhány ismerősét, akiknek hasonló Mercedesük volt, és felajánlotta nekik, hogy karbantartja az autóikat. Ez oda vezetett, hogy húsz évvel később már az SL egyik legnagyobb specialistájának számít, 45 autó jár hozzá szervizelésre az Egyesült Királyságból, és néhány másik példány Belgiumból és Ausztriából is.
A saját autója azonban nem hagyta nyugodni Martint, mivel napi szinten használta, ahogyan apja is újkora óta.
Soha nem kezelték veteránként, csak egy olyan családi autóként, amit mindig is nagyon szerettek használni.
Az SL értéke és az alkatrészek ára azonban rádöbbentette, hogy nem kellene éjszakára az utcán parkolnia, és nem ezzel kellene a szupermarketba járnia. Öt évébe telt, mire leszokott a használatáról.
Martin ekkor egy német raktárba vitte az autót, ami hozzászoktatta a gondolathoz, hogy nem vezetheti minden nap, és ez segített megbarátkoznia az eladás gondolatával is. „Nem mondhatom, hogy könnyű döntés volt. Biztosan soha nem lesz még egy olyan autóm, amely 60 évnyi emlékeimet őrzi” – mondja mintegy búcsúzóul az autónak. A Cushway család 300 SL Roadstere az RM Sotheby’s aukcióján kapható meg, ahol másfél-kétmillió fontot várnak érte.
(Forrás és képek: RM Sotheby's)
Sport és luxus
A sirályszárnyas versenyautó indította el a 300 SL napjainkig tartó legendáját, aminek történetét ebben a cikkünkben meséltünk el. A kupét leváltó roadsterből is mutattunk már egy csodás példányt, és érdemes megismerni az SL legújabb generációját is, aminél a Mercedes szakított az eddigi recepttel.
mercedes-benz 300 sl | mercedes-benz | mercedes | mercedes-benz sl | nagy sztori
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!