A formás és erős CLA Shooting Brake elrabolja a vásárlók szívét, a többiekét pedig összetöri. Sok okosságot kínál, mégis inkább autó, mint számítógép, és ezt nagyon értékeljük manapság.
Sportos és praktikus, van stílusa és intelligens – ki ne örülne, ha így jellemeznék? A leírás ezúttal nem valakire, hanem egy autóra, a Mercedes–Benz CLA Shooting Brake-re vonatkozik, mi pedig kivételesen átvettük a cégtől, egyszerűen azért, mert tökéletesen pontos.
Hanem azért magunk is megnéztük, kipróbáltuk. Az a helyzet, hogy a Shooting Brake jól mutat ugyan a képeken, de testközelből még sokkal jobban: egyszerűen annyira eltalált forma, hogy simán zárójelbe teszi a technikai képességeit, holott egy autó esetében (nálam) szinte kivétel nélkül az az elsődleges.
Ez itt a kivétel.
Előre dőlő hűtőrács, sportos, áramvonalas orr-rész, majd egy lendületes ív végén a letisztult, finoman kidolgozott hátsó. Olyan nyalánkságok pedig nem is látszanak elsőre, mint a keret nélküli ablakok vagy belül a vagány, turbinaszerű légbeömlők, a díszvarrásos ülések. Még alaposabb vizsgálat után újabb részletek kerülnek elő: bár a műszerfal-középkonzol-ajtóburkolatok egységes íve ismert más típusokból is, itt ráerősít a karosszéria említett ívére, a wrap-around dizájnt 64 színt kínáló ambiente világítás egészíti ki. És a praktikumról se feledkezzünk meg, a kiszélesített hátsó kiválóan pakolható, a csomagtér egészen 1370 literesig bővíthető, a menetpróbán jelen lévő stuttgarti mérnök is ezt a részt nevezte személyes kedvencének.
Egyszerűen jó beülni ebbe az autóba, amiről még a fanatikus természetjárók is azt gondolhatják, hogy ha már muszáj kocsival menniük, az legalább legyen ilyen.
Annál is inkább, mert menni elég rendesen lehet vele. Jó kiindulópont a határozott oldaltartású ülés, a sportos kormány, és az átlagosnál jóval kifinomultabb head-up display – nincs az az ormótlan műanyag lap, mint a legtöbb kocsiban –, aztán
a gázra lépve kicsit sajnáljuk magunkat, mert nem éppen csak kóstolgathatjuk a kétliteres, négyhengeres, 306 lóerős turbós benzinmotort:
a Stuttgart-körüli elővárosok és falvak folyamatos sebességkorlátozást jelentenek. Ha nem is nulláról százra (az mindössze 4,7 másodperc volna), de gyorsulgatunk kicsit, és legalább az SB útfekvését próbálgathatjuk valamennyire a dimbes-dombos tájon. Ne szépítsük, maradt némi frusztráció, hogy nem engedhettük szabadjára a gyeplőt, mert az aligha meglepő, hogy hétköznapi használatra tökéletes a kocsi, de ezek szerint nem árt, ha a leendő tulaj már előre tudja, hol léphet majd oda neki jobban.
Ha van ilyen hely, a Shooting szórakoztató társ, a vonóerő teljes mértékben változtatható a tisztán elsőkerék-hajtástól az 50:50 arányig, a hétfokozatú, duplakuplungos váltó minden tartományban extra erőt kínál, és a futóművet is tökéletesen az ízlésünkhöz igazíthatjuk. Ehhez a teljesítményhez igen baráti, hét és fél literes kombinált fogyasztás jár, nyilván vezetési stílustól függően. Mindenesetre a jól eltalált dizájn – az alacsony légellenállás (cw: 0,26) révén – még tankoláskor is számít.
A fenti vezetési élményt kiegészíti (az utasokat meg szórakoztatja) az MBUX, amit már számos Mercedes-modellből ismerünk: cseveg, de a mozdulatokra is reagál, tapipadja is van. A szoftver folyamatosan tanul, idővel kiismeri a vezető zenei ízlését, a számára kellemes hőmérsékletet, navigál szóban (bár ebben a műfajban a kiterjesztett valóság a csúcs), szól a benzinkutaknál, éttermet ajánl. A lényeg mégis a tanuláson van, különben csak egy adattár lenne.
Felszereltségtől függően különböző szintű Energizing csomagok is járnak az autóhoz, ezek egységbe gyúrják a vezető számára komfortos beállításokat (üléspozíció, hőmérséklet, zene, hangulatvilágítás), hogy minél élménydúsabb legyen az utazás. Rengeteg kiegészítő infó fokozza az élményt, láthatunk motoradatokat, a ránk ható G-erő nagyságát, Race-időzítőnk van, meg warm-up menünk.
De az igazi csattanót a végére hagytuk, ugyanis a paletta egyik legvonzóbb modelljét már tízmillióért megkapjuk, csak győzzük kivárni a szeptembert. És azt se felejtsük, hogy a Shooting Brake a kecskeméti, jövőre már szén-dioxid-semleges gyárban készül. Ár/érték arányban roppant nehéz lenne jobb luxusautót találni, ám még lényegesebb, hogy önmagában is, minden mástól függetlenül tökéletes választás.
Ez is érdekelhet:
(Fotók: Daimler)
mercedes-benz cla shooting brake | nagy sztori | autóteszt | kecskemét | mercedes-benz cla | stuttgart
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!