A turizmusban döntő fontosságúak a hiteles online vélemények, gondoljunk csak – és most egy kicsit száraz marketing-ismertetőt kikölcsönözve – "a vásárlói döntések alakítására és a márka iránti bizalom kiépítésére". Akadnak viszont ezzel kapcsolatos komoly veszélyforrások is.
A mesterséges intelligenciára (AI) épülő technológia térhódítása számos iparágat képes felforgatni, a hamis értékelések növekedése már aggodalomra ad okot.
Az általa generált hamis ajánlások vagy kritikák azért veszélyesek, mert rendkívül meggyőzőnek tűnnek, és nehéz megkülönböztetni őket a valódiaktól.
Az AI-algoritmusok elemezni tudják az igazi értékeléseket, majd hasonló, hitelesnek tűnő, ám hamis visszajelzéseket generálni. Ezek a hamis értékelések pedig könnyedén befolyásolhatják a vásárlók véleményét és döntéshozatalát, illetve olyan elhatározásra késztethetik őket, ami nem feltétlenül felel meg az elvárásaiknak. Ez pedig nemcsak a vállalkozás hírnevének árt, hanem az online értékelésekbe vetett bizalmat is aláássa.
Az AI által generált hamis minősítések továbbá jelentősen befolyásolhatják egy vállalkozás rangsorolását és láthatóságát az értékelő platformokon. Például egy rengeteg pozitív, de valójában hamis értékeléssel rendelkező vállalkozás magasabb besorolást kaphat, ami előkelőbb helyre tolhatja a keresési eredményekben. Ennek következményeként pedig a valódi iparági szereplők hátrébb szorulnak, és nehezebben találhatnak rá az ügyfelek.
Mit lehet ez ellen tenni?
Az egyik megoldás a kifinomult, mesterséges intelligencia alapú technológiák bevetése, melyek képesek felismerni és megjelölni a hamis értékeléseket, miközben biztosítják, hogy csak a valódiak jelenjenek meg.
Furán hangzik, de így az AI harcolna az AI ellen.
És miután a számítógépek elvégezték a munka dandárját, szükség lenne még pluszban az emberi közbeavatkozásra is, ahogyan az a közösségi médiahálózatokban tapasztalható, gondolunk itt a moderálásra, a címkézésre, vagy a kategorizálásra.
Egy másik megoldás szerint szigorúbb ellenőrzési folyamaton esnének át a vélemények. Az értékelő platformok megkövetelhetnék a felhasználóktól, hogy fényképekkel vagy videókkal bizonyítsák korábbi online tevékenyégüket, ami eléggé megnehezítené a hamis értékelések publikálását és növelné a folyamat átláthatóságát és hitelességét. Persze ez kissé körülményes verziónak tűnik és kevésbé vonzóvá teszi a kommentelést.
Összefoglalva tehát, a mesterséges intelligencia által generált hamis értékelések jelentős veszélyt jelentenek az ágazatra nézve, de ez a veszély csökkenthető a vélemények hitelességének biztosításával.
A Tripadvisor több mint 4100 éttermet listáz a kanadai Montrealban. Egészen a közelmúltig a Le Nouveau Duluth nevű hely számított közülük a legjobbnak. Az étterem – amely “kanadai” és “delikáteszként” írta le a konyháját –, nyolcvanöt ötcsillagos értékelést kapott, pedig nincs honlapja, a Tripadvisor-oldalán csupán négy furcsa fotó látható róla, és semmilyen valós információ sem érhető el az étlapról, a személyzetről vagy a helyszínről.
mesterséges intelligencia | veszély | vélemények | hamis | turizmus | ai
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!