Kívülről felmondjuk a klasszikus meséket, de a jól ismert történetek mélyén rejtőző titkos szálak új felismeréseket és tapasztalatokat tartogathatnak.
Nincs ez másként a Hamupipőkével sem, amelyet most némiképp új oldaláról ismerhetünk meg. A mese mélyebb rétegeit, a szereplők egymáshoz való viszonyának pszichológiai mozgatórugóit, illetve a figurák metaforikus-szimbolikus értelmét a tánc varázsa tárja fel előttünk a Bartók Tavaszon az Erkel Színházban, egy valódi világklasszis előadás során.
Mindezt a nemzetközi táncvilág egyik vezető társulatává váló Monte-Carlói Balett előadásában láthatjuk, amelynek története szintén egészen különleges:
1985-ben Caroline hercegnő, III. Reiner, Monte-Carlo hercegének és Grace Kelly amerikai színésznőnek a lánya alapította, édesanyja kérésére.
A balettnek ekkor már majdnem egy évszázados hagyományai voltak Monte Carlóban, ahová Szergej Gyagilev világhírű Orosz Balett társulata a huszadik száza elején tette a székhelyét. A Monte-Carlói Balett ezekből a klasszikus hagyományokból is merített.
A társulat egyik alapműve a Szergej Prokofjev zenéjére készített Hamupipőke, amelyet huszonöt éve mutattak be. Az alkotás az elmúlt negyed évszázadban a világ számos pontján volt látható, és mindenhol osztatlan lelkesedést váltott ki. Jean-Christophe Maillot koreográfus a családi, emberi kapcsolatok mélységeibe vezeti a nézőt a mozaikcsalád kontextusán keresztül, ahol a gyász megélése elképzelhetetlennek tűnik a hiú és lusta karaktereknek, akik egy mesterkélt világot próbálnak fenntartani.
A koreográfus ezt a világot állítja szembe Hamupipőke lecsupaszított egyszerűségével, melynek szimbóluma a meztelen láb.
Hamupipőke mezítelen lába ugyanakkor az egész balett szimbolikus tárgyává válik: egyszerre jelképe a fiatal lány szegénységének, kivetettségének és az a testrész, amely nélkül nem létezhet a tánc.
A társulat vezetője, a világhírű, többek között Nijinsky-díjas és Lausanne-életműdíjas Jean-Christophe Maillot koreográfus ugyanakkor rugalmasan kezeli a tánc adta kereteket. Merít a színház, a vizuális művészetek eszközeiből és az irodalom különböző formáiból is. Maillot harminc év alatt hatvan darabból álló repertoárt hozott létre, amely a nagy elbeszélő balettektől a rövidebb formátumú előadásokig terjed, és amelyben egyaránt megtalálhatók a kortárs és klasszikus elemek, melyek párbeszédbe lépnek a hagyományokkal.
Ezúttal mindez Szergej Prokofjev fülbemászó dallamaira épül, melyek plasztikusan elevenítik meg az érzelmek széles skáláját, könnyen érthetően festik alá a karaktereket és a drámai fordulópontokat egy fiatal, egyszerű és őszinte lány történetén keresztül, amely a csodáról és az igazi szépségről szól.
Ezt az igazán különleges világszámot pedig a Bartók Tavasz keretében kétszer is láthatjuk Budapesten, április 5-én és 6-án 19 órától az Erkel Színházban, ahol a látvány elképzelhető legmagasabb foka fogadja majd a nézőket.
(Forrás: Les Balletts de Monte Carlo, képek: Les Ballets de Monte-Carlo)
zene | előadás | balett | Szergej Prokofjev | tánc
Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!