Egyre többször alkalmazzák a mesterséges intelligenciát munkaerő menedzselésére, a jövő szakmája pedig a jogász lehet, mert a robotok jogaival lassan tényleg kezdeni kell valamit.
„Szép pillanat lesz, amikor egy szoftver rúg majd ki a cégtől” – így kommentálta egy blogger a Wall Street Journal cikkét, amelyben az óriáscégek legújabb lépését mutatják be.
A multik tanultak a megosztásos gazdaság hamar hatalmasra nőtt szereplőitől. Az Uber és társai appok és algoritmusok használatával kiszervezték a feladatokat önfoglalkoztatóknak, most pedig többek között a Shell és a General Electric használja fel a modell egyes elemeit a saját főállású dolgozóin.
Hatékonyabb, és a dolgozók számára is kedvezőbb munkafeltételeket remélnek a cégek az új szoftverektől, amelyek ugyanakkor már olyan hr-es feladatokat is átvesznek, mint a beosztás készítése vagy a stratégiai feladatok kiosztása. A kutatók máris figyelmeztetnek, hogy szigorúbb szabályokhoz és elbocsátásokhoz vezethet ez a folyamat.
AI a menedzsmentben
A Shell idén év elején kezdte tesztelni az Opportunity Hub (OH) rendszert a nyolcezer embert foglalkoztató B2B marketingrészlegén. Az OH a bostoni Catalant cég által fejlesztett gépi tanulási program, amely a különböző projektekhez rendeli hozzá az arra alkalmas munkaerőt, és a karbantartási szektorban már használták is. Alapvetően a cégnél dolgozó „sokszínű tehetség” hatékonyabb mozgatása a cél, mondta Caroline Missen, a projekt felelőse.
Korántsem egy-egy cég óvatos próbálkozásáról beszélünk: az elmúlt két évben 23 százalékkal, 11,5 milliárd dollárosra nőtt a munkaerőmenedzsment-szoftverek piaca, és további 25 százalékkal bővül majd 2020-ig – állítja a Gartner kutatócég.
Kutatások bizonyítják, hogy egyes menedzseri funkciókban jobbak a számítógépek az embernél. „A menedzserek főként felmérik a képességeket, csapatot építenek, feladatokat osztanak ki és visszajelzéseket adnak – magyarázza Tomas Chamorro-Premuzic, a University College London üzleti pszichológia tanszékének professzora.
– "Általánosságban mondhatjuk, hogy nem túl jók ebben az emberek. Egy napon talán nem is lesz többé szükség menedzserekre.”
Nem játszik szegény menedzserek kezére a bigdata-korszak sem, mert az üzleti életben is egyre több döntés születik nagy adatmennyiség feldolgozása után – márpedig ez a gépek igazi terepe.
Ironikus módon a fenti egyetem egy másik kutatója, Michael Veale megvédte a menedzsereket, mivel „a mesterséges intelligencia is tévedhet. Gyakran programozzák historikus adatokon alapuló döntéshozatalra, ami a váratlan helyzeteknél nem megfelelő, például amikor egy munkavállalót feladatkörben próbálnak ki.
Aki idén kiváló üzletkötő, nem biztos, hogy jövőre is az lesz.”
A fenti hiányosságokat a hr-szoftverek gyártói is elismerik, de azt állítják, nem a személyes kapcsolatok vagy az emberi értékelés kiváltása a cél, hanem az adminisztráció felgyorsítása és a menedzserek segítése adatokkal olyan területeken, ahol korábban csak a tapasztalatukra és a megérzéseikre hagyatkozhattak.
Mit tud a gépi hr-es?
- A Kronos szoftvere a szabadságkéréseket értékeli, és feladatokat oszt ki egy-egy dolgozó képesítése és preferenciái alapján.
- Számos program segít a menedzsereknek jóval több embert (és jóval hatékonyabban) irányítani.
- Vannak eleve speciális esetek, ahol a dolgozók beosztásakor az időn kívül számos mást is figyelembe kell venni, így például a brit Insiris szoftvere száz hajóskapitányt irányít egy nagy európai kikötőben, a feladat leosztásakor több tucatnyi változót – köztük a hajók méretét, a kapitányok korábbi teljesítményét – figyelembe véve.
- A chicagói Nexus AI algoritmusa a profiljuk és a hátterük alapján gyűjti csoportba az alkalmazottakat egy-egy projekthez, és monitorozza a teljesítményüket.
- A New York-i B12 rendszere, az Orchestra a teljes állású és szabadúszó kollégák munkáját hangolja össze.
Ezeket a folyamatokat nem feltétlenül az AI-cégek indították. Legalábbis a Catalant esetében a General Electric (GE) és a többi ügyfél szorgalmazta a munkaerő alaposabb feltérképezését, hogy divízióról divízióra mozgathassák, ezzel sokoldalúbbá képezzék az embereiket.
Sue Siegel, a GE innovációs vezetője nem tartja kizártnak, hogy egy napon egy gép legyen a főnöke,
„ha a robotnak van személyisége, humorérzéke, és megérti az emberi helyzeteket.”
Erkölcsöt, jogokat a robotnak!
A mesterséges intelligencia előretörése számtalan kérdést felvet, kezdve azzal, hogy az algoritmusokba, szoftverekbe valamiféle etikai érzéket is kell programozni, mert alapvető társadalmi folyamatokba avatkozik be a kereskedelemtől a munkaerőpiacon és az egészségügyön át a közlekedésig.
Szaúd-Arábiában a világon elsőként kapott állampolgárságot egy robot, amelynek a rosszmájú kommentárok szerint több joga lesz az országban, mint a nőknek, ugyanakkor önmagában azt a kérdést, hogy a fejlett robotoknak járjanak bizonyos jogok, világszerte kezdik feszegetni.
De maradjunk csak a hr-es algoritmusoknál: nyilvánvalóan még csak a fejlődés kezdeti szakaszában járunk, tehát a most felmerülő problémák nagyságrendekkel nagyobbak lesznek, például tömegével szűnhetnek meg állások, miközben a rátermettek robotokat bérelnek, ezzel jóval nagyobb egyenlőtlenséget teremtenek a jelenleginél. Részben ennek ellensúlyozására kezdődtek kísérletek a feltétel nélküli alapjövedelemmel.
A GQ szakírója, Jack Moore meglehetősen sivár jövőképet vázolt fel, ahol „android LeBron Jamest nézünk egy andorid Michael Jordan ellen, miután megnéztük a múzeumban az androidok festményeit, végül pedig hazamegyünk az android partnerünkhöz.”
Hát, legalább láthatnánk újra játszani Jordant. A csúcsformájában.
Ez is érdekelhet:
szoftver | menedzsment | technika | munka | menedzselés | mesterséges intelligencia
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!