Close
A Narke elhozza a Balatonra a tengeri életérzést

A Narke elhozza a Balatonra a tengeri életérzést

Egy elektromos rájáról nevezték el a magyar fejlesztésű e-jet skit, amivel hamarosan akár családok is száguldhatnak a Balatonon. Kipróbáltuk a legújabb vízi járművet.

Becézték Pannon Teslának is, mi viszont maradjunk a rendes nevénél, az sem kevésbé érdekes: Narke. Eredetileg egy elektromos rája faj, amely az Indiai-, illetve a Csendes-óceánban cirkál, a magyar Narke pedig egy

electrojet, egy elektromos jet ski, ami először vélhetően a Balatonon cirkál majd.

Három évvel ezelőtt, egy baráti sms-váltás során született meg az electrojet ötlete. Az akkor üzengető mérnökök, Tóthfalussy György és Rádi Péter egy újszerű szabadidős eszközt szeretett volna, amellyel úgy lehetnek a vízen, hogy minél kevésbé zavarják a parton tartózkodókat. Olyan elektromos eszközt akartak, ami nem szennyezi a környezetet, és óvja a vízi élővilágot.

Hamarosan bevonták a fejlesztésekbe az elektromos hajózásban már tapasztalt, a Como e-jachtot megalkotó Juhász György és Réder Ákos párost. Azóta volt olyan szakasz, amikor több mint negyvenen dolgoztak a Narke fejlesztésén és a sorozatgyártás előkészítésén a balatonvilágosi központban. Bár egy-két egység Ázsiából érkezik, a járművet teljes egészében itthon gyártják és szerelik.

„A fejlesztés most olyan szakaszába érkezett, amikor a nagyközönségnek is meg tudjuk mutatni a teljesen elektronikus meghajtású eszközt”

– jelentette be ünnepélyesen Rádi a kenesei próbajáraton.

Milyen is a maga valójában a Narke? Futurisztikus, de barátságos is, amennyiben családi darabnak szánják, elvégre háromszemélyes, igaz nem árt, ha a háromból az egyik gyerek.

Van is hely rajta bőven, és ahogy egy elektromos motortól várjuk, húz is rendesen, az első pillanattól rendelkezésre áll a maximális nyomaték. Mielőtt engedélyt kapott volna, az autók töréstesztjéhez hasonló próbának vetették alá, de nem borult fel sem hátrafelé, ahogy a motorcsónak-versenyeken látjuk, sem oldalra.

„Három felnőtt férfi ült ki az oldalára, de nem dőlt fel semmilyen kanyarban”

– büszkélkedett Juhász György hajóépítő.

Tehát az erő megzabolázásától nem kell tartani, azért sem, mert a rendszer 29 csomós (55 km/h) sebességnél leszabályoz. De mit rejt még a szénszálas kompozit test? Saját fejlesztésű, vízhűtéses, háromfázisú aszinkronmotort, és egy 45 kilowattos lítiumion akkumulátort, ami akár két órán át is bírja a strapát, de ha sportosan zúzzák, akkor is elmegy negyven percet, márpedig a piackutatás szerint a jet skiket átlagosan negyedórát használják a boldog tulajok.

Ha valaki nagyon belefeledkezik a vízi száguldásba, és már vészesen merül az akksi, a Narke automatikusan átvált eco-módba, amelyben még öt-nyolc kilométert meg lehet tenni, vagyis a Balatonon bárhonnan elérhető egy kikötő. A kijelző meg is mutatja a lehetséges célpontokat, és egyébként is sokat segít:

leolvasható többek között az UV-sugárzás mértéke, a töltöttségi szint, a megtett távolság, a kikötő távolsága, de még a bejövő hívásokat és üzeneteket is jelzi.

A menetadatokat meg is oszthatjuk közösségi oldalakon, a fejlesztők tehát igyekeztek mindent beletenni, „ami a mai technikában elérhető”. Tölteni simán 230-ról is lehet, úgy nyolc óra kell hozzá, ugyanakkor gyorstöltővel két óra alatt nyolcvanszázalékosra visszatölthető.

Szóval ez nem egy úszógumi, tehát nem is lehet csak úgy, engedély nélkül vezetni. A besorolása szerint kisgéphajó, így kell vizsgáztatni, és ennek megfelelő jogosítvány kell hozzá. Az induló ára 40 ezer euró, de számtalan konfiguráció létezik (bőrhuzatok, különböző töltőkapacitások), tehát egyedi lesz majd, valahol 40 ezer fölött.

A fejlesztők nagyjából úgy számolnak, ahogy az elektromos autóknál is lehet: nagyjából dupla árral, viszont jóval alacsonyabb karbantartási költségekkel.

Ez utóbbi a jet skik esetében különösen magas, míg az electrojetnél jóformán nem létezik.

A Narke néhány héten belül rendelhető lesz, a rendelések első körét jövő év április-májusban szállítják le, és ebben a körben durván ötven-hatvan érdeklődővel számolnak. Ugyanakkor ez távolról sem egy végleges jármű: a csapat folyamatosan tökéletesíti, elvégre az e-mobilitás technológiája lényegében hónapról hónapra fejlődik, később pedig e-jachtot is terveznek, amelynek az első példányait szintén a Balatonon tesztelik majd.

Nyitnak majd külföld felé is, de a Balatont jól ismerőknek ez most nem annyira lényeges.

A Balatonon ugyanis hagyományos jet skik nem mehetnek, a Narke viszont kisgéphajóként megkapta a szükséges engedélyeket.

„Hosszú évek óta azt gondolom, hogy meghaladtuk a motoros hajózást tiltó szabályozást, és már bizonyos korlátozások mellett a robbanómotorokat is engedélyeztem volna – mondta a teszten jelen lévő 13-szoros Kékszalag-győztes Litkey Farkas. – A cél többek között a külföldi turisták idecsábítása volna, amihez nagyjából hat-nyolc csomós haladást engedélyeznék egy hasonló járművel. Lehet, hogy az egész problémát megoldja az elektromos hajózás.”

Litkey szerint a Narke „a tengereken használt Wally jachtok életérzését hozza, a formavilága is megidézi azt, és remélem, a sikereiben is megközelíti majd”.

Ez is érdekelhet:

Hazai csapat dolgozik Bjarke Ingels új projektjén – Roadster

Már nem egyszer megírtuk, hogy Bjarke Ingels az új Zaha Hadid, azzal a kitétellel, hogy a dán építész-zseni sokkal izgalmasabb és sokoldalúbb egyéniség, mint néhai kolléganője. Így aztán örömmel értesültünk róla, hogy egyik legújabb munkájában egy magyar csapat is részt vesz. A Baumetall Design Kft.

Close