Close
Vagányak akartak lenni, úgyhogy elkezdtek motorokat építeni

Vagányak akartak lenni, úgyhogy elkezdtek motorokat építeni

Épített motoron robogni a városban egészen más szint, elvégre a gyárak futószalagjairól legördülő tucattermékekkel ellentétben egyedi formájú járgánynak adhat gázfröccsöt az ember. Magyarországon sokan foglalkoznak motorépítéssel, ami egyszerű szerelésnek vagy felújításnak tűnhet elsőre, de ennél azért többről van szó. Ez művészet, illetve látva a Neuga trió életművét, inkább szenvedély.

“Végre egy csendes motor! Megdicsérték a Gyuriék!”

Fogalmunk sincs, ki az a Gyuri, de amikor beléptünk a neugások műhelyébe és beröffentették az egyik ott pihenő szörnyeteget a háromból, az ablaküveg mintha kicsit megrezzent volna. Részünkről ennyit a halk gépsasról.

A Jurányi Inkubátorház annyi világmegváltónak induló projekt és közösségi szerveződés keltetője, hogy nem szabadna meglepődnünk azon, az egyik szobában néha könnyedebb, máskor belassult, súlyosabb rockzenére motorokat rak össze néhány elvetemült benzingőzfüggő. A 2015 óta működő Neuga mögött három fiatalember, Tóháti Róbert, Eszteri Benedek és Králik Dani áll. Mindegyikük más-más részét fedi le a munkafolyamatnak, de egyvalami mindannyiukban közös: az épített motorok iránt érzett valószínűleg sírig tartó szerelem. A fiúk itt, a Jurányi egyik általuk kifestett hajdani raktárhelyiségében rendeztek be egy minden ízében klasszikusnak számító szerelőműhelyt.

Mondjuk Emily Ratajkowski fotója mintha hiányozna a falról.

Számos elképzelés kavaroghat egy laikus fejében arról, miért és hogyan lesz valakiből motorépítő. Elsőként a külföldi tévécsatornákon látott autó- vagy motorpimpelős műsorok ugorhatnak be, de Králik Dani szerint nem ezek a képsorok okozták a kattanást. – “Először is, kell valamilyen indíttatás, hogy szeresd a motorokat, aztán nem árt néhány olyan barát, akiknek megvan a megfelelő technikai érzéke és tudása hozzá. Mi mondjuk sokat legóztunk…Egymás mellé sodort minket az élet, egymást fertőztük meg vele, és amikor engem is megérintett az épített motorok világa, már nem akartam kimaradni a buliból” – mondja az underground-körökben BMX-legendának számító Králik Dani, aki a Neugán belül a művészeti vezetőként tevékenykedik (Benedeké az elektronika és ergonómia, Robié a motorizáltrészleg, valamint az egyedi megoldások).

– “Kezdetben nem igazán beszélhettünk klasszikus értelemben vett inspirációról, illetve kijelölt célokról, csak úgymond vagányak akartunk lenni. Mindhárman azt valljuk, hogy ha összehozunk valamit, az egy jól irányítható dolog legyen.”

Hogy mitől lesz egy motor ízig-vérig neugás, hogyan hagyják ott a kéznyomukat a srácok egy-egy gépen a logón és a fantázianéven kívül, arra egyszerű a válasz: a kezelhetőségtől. – “Tartjuk magunkat jó néhány olyan elemhez, amitől úgy gondoljuk, hogy jó lesz vezetni egy motort. Nemrég összeraktunk például egy R100-as BMW-ből kialakított – talán – scramblert, melynek kicsit chopper hatása van, mert az ülése és ez által a súlypontja alacsonyan helyezkedik el, így közel vagyunk a földhöz, tehát iszonyú jól lehet irányítani. A saját motorom és Robi Harleyja is ilyen.

Klasszikus védjegyünk amúgy nincs. Néhány, nekünk fontos apróságot azért meg lehet figyelni egy-egy motoron, például hasonlítanak egymásra az ülések. Nem csinálunk ún. café racert, nincs csutkakormány az általunk összerakott járgányon. A kényelmetlen részeket nem igazán kultiváljuk. Legyen persze szexi egy motor, de inkább kényelmes.”

Kezdetben saját maguknak vásároltak átalakításra kiszemelt motorokat, és aztán eladták – vagy megtartották maguknak. Létezik természetesen olyan opció is, hogy a megrendelő bekopogtat hozzájuk egy bármilyen állapotú járgánnyal, ami az igények közös egyeztetését követően alapos ráncfelvarráson esik át. A fiúk innen-onnan összehalászott, de főleg maguk által készített alkatrészekből építik meg az ügyfél álmainak motorbiciklijét, elvégre az efféle custom bike-ok lényege, hogy egyedi igények szerint készüljenek el.

A srácok az elmúlt három esztendőben irtózatosan kemény meló árán tizenkét motort szabadítottak az utakra. Dani szerint a téli motorépítő szezonban a munkafolyamat legidegőrlőbb része érdekes módon a befejező szakasz. – “Amikor már azt hiszed, kész vagy és csupán pár apróságot kell megcsinálni, az a pár apróság simán lehet még négy hónap. Előfordult már, hogy teljesen elkészültünk egy motorral, mentünk vele egy kört, aztán kiderült, ki kell cserélni a hengerfejet és új tömítés sem árt neki” – meséli a civilben fotósként és rendezőként kenyeret kereső Dani, hozzátéve mindjárt, hogy olykor az ügyfelekkel történő folyamatos kapcsolattartás is lemeríti az akksijukat. Társai közül egyébként a gyártásvezetőként dolgozó Benedeknek van még civil állása, Robi ellenben full time motorépítőként dolgozik.

A tizenkettedik elkészült motoruk a Neuga eddigi történetének legkomolyabb vállalkozása.

Ennyi energiát, pénzt, időt és vitát korábban egy gépbe sem öltek bele. De megérte. – “Nagyjából két éven át építettük. Fárasztó volt, napi tizenötször beszéltünk a tulajdonossal csak arról, melyik motort vegyük meg. Sokféleképpen nézett ki, az egyik blokk például pirosban és kékben is pompázott. Minden része nagyjából kétszer lett megváltoztatva. Iszonyú durva tanulási ívet írtunk le vele. Úgy érzem, ezzel a motorral elértünk oda, hogy elmondhatjuk: létre tudunk hozni egy olyan gépet, amely akármelyik világszintű kiállításon megállná a helyét” – mondja büszkén Dani az 1981-es évjáratú Yamaha XV TR1-ről.

A gyárilag hatvannyolc lóerős, az átalakításoknak hála kb. hetvenöt lovas gépre széles mosollyal ült fel a tulajdonosa a hivatalos átadási ceremónián. A motort nem áramvonalasra tervezték, tehát autópályás száguldás helyett inkább városi cirkáláshoz álmodták meg. Azért majdnem kétszázzal így is lehet vele karcolgatni az országutat.

A neugások most fél évre bezárják a műhelyt, és visszavonulnak erőt gyűjteni. Mindenki a saját feladataira koncentrál az elkövetkezendő hat hónapban, mert kell egy kis idő, amíg együtt eldöntik, merre haladjanak tovább. A Neuga immáron elért arra a pontra, hogy egy valós, létező dolog, és innen lehet tovább folytatni, vagy esetleg szintet lépni majd tavasszal.

Ez is érdekelhet:

A motorcsónakok Teslája a Velencei-tónál készül – Kipróbáltuk a Stickl jachtokat – Roadster

Stickl Róberttel és fiával, Tamással cirka egy éve találkoztunk először egy füredi hajókiállításon. Sok érdekes hajót láttunk, a bulikirály, jogsi nélkül vezethető Pontoon Boattól a vadi új, negyvenlábas Jeanneau-ig. Stickléké, elektromos hajtásával és hajtépő sebességével mégis kilógott a sorból.

(Fotók: Pálfi Balázs, Neuga)

Close