Close
A motorcsónakok Teslája a Velencei-tónál készül – Kipróbáltuk a Stickl jachtokat

A motorcsónakok Teslája a Velencei-tónál készül – Kipróbáltuk a Stickl jachtokat

Stickl Róberttel és fiával, Tamással cirka egy éve találkoztunk először egy füredi hajókiállításon. Sok érdekes hajót láttunk, a bulikirály, jogsi nélkül vezethető Pontoon Boattól a vadi új, negyvenlábas Jeanneau-ig. Stickléké, elektromos hajtásával és hajtépő sebességével mégis kilógott a sorból. Ahogy egyre többet tudtunk meg a történetről, úgy lettünk egyre kíváncsibbak – és most végre az agárdi bázisra is eljutottunk, hogy teszteljük a jachtokat.

A sztoriban a legérdekesebb, hogy a családi vállalkozás a válság előtti időkben autókereskedésben utazott: Suzuki-, Nissan- és Subaru-szalonjaik és szervizeik voltak Dombóváron, Szekszárdon és egy rövid ideig Baján. Róbert autógépész, Tamás a mérnöki véna ellenére közgazdász lett, hogy kiegészítse a családi vállalkozást az erősebb gazdasági szemlélettel.

A vitorlázás először csak hobbiként jött, de mindig elégedetlenek voltak a hajójukkal, így folyamatosan azon gondolkoztak, hogyan tudnák fejleszteni. Az ismerősi kör is hamar rákapott, Sticklék elkezdtek vitorlásokkal kereskedni és hajókat átépíteni.

“A gyártók először megmosolyogtak, később hozzánk jöttek tanulmányútra, hogy mit és hogyan csináljanak az új modelleknél” – meséli Tamás.

Aztán egyszercsak jött a gondolat, valahol a Balaton közepén, hogy milyen jó lenne elektromos hajóval közlekedni a tavon. Így indultak el az elektromos jachtok felé.

“Sokszor láttuk, ahogy felhúzott vitorlával, teljes gázzal próbáltak kijutni a hajósok a kikötőbe, közben meg imádkoztak, hogy ne jöjjön a rendőr”.

A kereskedéseknek köszönhetően a komolyabb műhelyek, lakatosok és karosszériajavítók adottak voltak, rövidesen több hajó állt a csarnokokban, mint autó. Ahogy mondják, a hajtóerő leginkább az volt, hogy a hajózás problémái izgatták őket, ezzel szívesen foglalkoztak szabadidejükben is. Aztán, amikor már látszott, hogy ebből professzionális vállalkozás lehet, kerestek egy tervezőirodát, ahol a szükséges számításokat el tudják végezni, és a hajó terveit is elkészítik.

Ennél nagyobb falat volt az alkotórészek beszerzése: az elektromos motoron kívül – ami az osztrák–szlovén Piktroniktól érkezik, és a 200 ezer eurós svájci jachtokba is kerül – a hajón szinte minden magyar mesteremberek, családi vállalkozások produktuma.

Olyan igényes gyártóké, akik főként Stickléknek dolgoznak, és büszkék rá, hogy minőségi termékeket állítanak elő, a vákuum-infúziós eljárással készülő hajótesttől, a rozsdamentes szerelvényeken, a fa elemeken és a plexiken át egészen a kárpitokig, amit például egy székesfehérvári luxusbútor-gyártó készít az egyik ügyfél ajánlása óta.

Ezeket a cégeket megtalálni hosszú évekbe telt, de most már gördülékeny a gyártás: évente kb. húsz-harminc hajó készül a három típusból összesen, a siófoki és dombóvári üzemekben. Hamarosan viszont új csarnok épül Agárdon, és az összeszerelő műhelyek is ide költöznek, optimalizálva a teljes gyártási és tesztelési folyamatot.

Mi különleges a Stickl jachtokban?

Elsősorban maga a gyártási filozófia.

“Nekünk a legjobb ügyfél az elégedett ügyfél, vallják Sticklék, és ez messze nem a tipikus, magyaros gondolkodás.”

Jóllehet, azzal labdába se rúgnának, hiszen a szűk hazai piac mellett osztrák és német vásárlóik vannak főként. Ez annak köszönhető, hogy olyan szegmenst sikerült találni, ami a külföldi gyártóknak eddig kimaradt: társasági életet élő, a sebességet, a praktikumot és a kényelmet egyaránt szerető közönség az övék.

A három modell, az E-motion, az E-volution és az E-xcellence is ezen alapelvek mentén készül.

Az E-motion a 6 méter hosszú, 1,8 méter széles alapmodell, kilencmillió forint környéki induló árral, kicsi hajótesttel, minimális merüléssel, sok praktikus megoldással, és vízközeli vezetési élménnyel. Mindezt úgy nyújtja, hogy hatan is kényelmesen elférni rajta, míg az említett külföldi konkurencia hajói inkább három-négy fős családoknak lettek tervezve.

Az eggyel nagyobb E-volution leggyorsabb változata 25 km/h csúcssebességre képes, ami ilyen típusú hajóknál már komoly bravúr. Ezen akár nyolcan is utazhatnak, és egy combosabb vitorláshajó árába, 12-22 millió forintba kerül, felszereltségtől függően.

A nem rég debütált E-xcellence modell viszont sok szempontból úttörő a kategóriában. Az osztrák és német sporthajókkal szemben ezen a nyolc méternél is hosszabb e-jachton tizen is kényelmesen elférnek, miközben 30 km/h sebességgel tudja szelni a habokat, stabilan, akár egy órán keresztül. A 40 kWh-os lítium akksinak köszönhetően pedig öt-hat órán át is képes tartani a 10 km/h környéki utazósebességet.

Oké, erre az osztrák hajók egy része is képes, az viszont már kevés jacht sajátja a kategóriában, hogy kabinnal és négy kényelmes fekvőhellyel is rendelkezik.

A három modellel technológiai szempontból erősen feszegetik a határokat, a cél mégsem további típusok gyártása, hanem a meglévők fejlesztése, tökéletesítése. Ezért sem gyártanak például hatnál többet az E-xcellence-ből évente, annak ellenére, hogy a megrendelések folyamatosak, már most be vannak táblázva egy évre előre.

“Mindig óvatosan, lépésről lépésre haladunk. Nem mindenki akar száguldani. Viszont, aki egyszerre akar gyorsan hajózni és akár a hajóban aludni, az a mi ügyfelünk.”

A hajókba az évek alatt egyre több választható extra került, az erősebb és könnyebb lítium akkumulátortól, a robotkormánytól és az elektormos horgonycsörlőtől kezdve az orr- és farsugáron át a távirányítással vezérelt motoros cockpitponyvázásig sok a variációs lehetőség. Ezért van az, hogy a csúcsmodell E-xcellence ára 22 és 50 millió forint között bárhová eshet.

Az eddigi legextrémebb kérés egy korall színű hajótest gyártása volt, amit maguk sem hittek volna, de végül tényleg jól nézett ki. Az egyik sátorban pedig pont egy gyönyörű, szürke E-xcellence várja, hogy Ausztriába szállítsák.

Mára stabil vevőköre alakult ki a Stickl Yachtnak, hiába hallunk keveset róluk, már a balatoni kikötőkben is több tucat hajójuk áll, de a müncheni és Fertő-tavi kereskedőjük is folyamatosan hozza a megrendeléseket.

Mielőtt viszont nekiállnának a gyártásnak, van egy aranyszabályuk:

nem adnak el úgy hajót, hogy a megrendelő nem próbálta ki.

Hogy a termék mennyire prémium, jól mutatja az utógondozás, a hozzállás, amivel a vásárlókat Sticklék kezelik.

Volt olyan eset például, amikor a beépített GSM-felügyeleti rendszernek köszönhetően Tamás folyamatosan kapta az sms-eket, hogy az egyik hajó akkuterébe víz került – egyébként beépített füstjelző is van, és arról is tájékoztat a rendszer, ha csökkenne az akkufeszültség, ergo valaki levette a töltést a hajóról. Végül kiderült, hogy csak túl meleg volt a hajón, és lelocsolták pár vödör vízzel, de ha úgy alakult volna, autóba ülnek, és kezelik a problémát.

Talán többek között ezért is tartják extrán jól a hajók az árukat, és eladás is csak akkor jellemző, ha valaki mondjuk a nagyobb, újabb modellre váltana.

„Ez olyan, mintha szupersportautókat gyártanánk. Folyamatosan el vagyunk látva megrendeléssel, de nem is akarunk többet gyártani a minőség rovására. A minőséget nemcsak termék szinten, hanem kiszolgálásban is személyesen szeretnénk garantálni, a teszteléstől kezdve az átadáson át az utógondozásig.”

Ez is érdekelhet:

Öt fájdalmasan makulátlan jacht, melyben leélnénk az életünket – Roadster

Felfedezni a világot egy csúcsra járatott szuperjachttal alighanem valamennyiünk leggyakoribb visszatérő álmai közé tartozik. Persze akkor is lehet élvezni a tengeri kalandokat, ha nem akarunk földrészről földrészre becsekkolva minden nagyobb kikötőben horgonyt vetni, hanem csak úgy sodródunk a hullámok tetején, miközben élvezzük a vízeséssel, vagy New York-i penthouse minőségű kabinnal felszerelt jachtok nyújtotta életet.

(Fotók: Gyana Dániel, Stickl Yacht)

Close