Extravagáns homlokzat és szuper rugalmas belső terek jellemzik a tech óriás új irodáját, amit egy 1930-as évekbeli pályaudvarból alakítottak ki.
Új központja van a Google globális üzleti szervezetének: a New York-i St. John vasútállomás átalakításával hozták létre a több mint 120 ezer négyzetméteres munkahely az ott dolgozóknak, illetve az őket felkereső vendégeknek. Az irodát az Oxford Properties fejlesztette, a tervezői a Gensler és a Cookfox stúdió voltak.
Egyértelműen a fenntarthatóság és a jövőbiztos tervezés állt a középpontban a Hudson Square negyedben lévő újrahasznosításakor: előzetes számítások szerint az épület mintegy 78 ezer tonna szén-dioxid-kibocsátást takarít meg.
A háromszintes történelmi épületre kilenc új emeletet húztak fel, az impulzusokban gazdag terek rugalmasan alakíthatóak. Figyelembe vették a Google kutatásait is, amelyek alapján az innovációnak a kis, összetartó, közös célokon dolgozó csapat a legjobb, így a hat emeletnyi munkaterülethez rengeteg közös zónát rendeltek. A társas élet egyik szervezője a nagyvonalú, 12 emeletes tűzlépcső, amelyet a maximális átláthatóságra és összekapcsolhatóságra tekintettel terveztek.
A lépcsőre külön büszke a Gensler, mint a szociális energiát tápláló, az irodán belüli mozgást egyszerűvé és kényelmessé tevő, igazi élő, lélegző, aktív területre.
Instant ikonikusnak tűnnek a vágott homlokzaton megjelenő vasúti talpak: mintha egy metszetet néznék, olyan a látvány, amitől az utcakép karakteresebb lesz, a járókelőket pedig vizuálisan összeköti az épülettel. De nemcsak a múltra utal a homlokzat, a biofil tervezés kintre szervezésével láthatóvá teszi a jövőbeli törekvéseket is.

Ebben az irodai rendben nem az alkalmazottaknak van saját asztala, hanem minden csapatnak van egy bázisterülete. Ezek a bázisok nem egyformák: a különböző típusú munkákhoz különböző méretű asztalok, tárgyalók, telefonfülkék és közös asztalok állnak rendelkezésre. Más irodákban már bevált ez az elrendezés, a dolgozók szerint erősítették a csapat összetartását és segítették a kapcsolatteremtést.
Szintén munkatársi igény volt a nagyobb választási lehetőség abban, hogy hol és hogyan dolgozzanak a nap folyamán. Így kaptak nagy figyelmet a közös munkaterületek mellett a közösségi terek is, ahol lényegében bárki dolgozhat, akár még a más irodákból ide látogatók is.
Végül ejtsünk szót a biofíliáról is: az említett „karbonspórolást” csak az utcaszinten több mint fél hektárnyi növényzet segíti, ami új mércét jelent a New York-i kereskedelmi ingatlanoknál. A külső növényzet 95 százaléka őshonos a városban, és több mint negyven madárfajt figyeltek meg benne, köztük a transzatlanti repülésre készülő vándormadarakat.
A napelemek, esővíztároló rendszerek telepítése talán már szóra sem érdemes, az viszont igen, hogy a Sandy hurrikán pusztítása után a Coney Island-i sétányról megmentett fát is hasznosítottak az épületben.
(Forrás: Gensler, fotók: Google)
iroda | vasútállomás | new york | St. John | google

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!