Mindannyiunkat lenyűgöz egy gigászi óceánjáró – de hogyan mentenek meg egy kisvárosnyi embert, ha baj van?
Sokunkat lenyűgözött a Royal Caribbean hatalmas, új óceánjárója, az Icon of the Sea, amely nem egész egy éve indult el az első útjára Miamiból. A Bahamákon bejegyzett, 365 méter hosszú, 20 szintes sétahajót, sok egyéb mellett negyvennél is több étteremmel és hét medencével szerelték fel, ám a Frommer's utazási magazin egy érdekes kérdést kezdett feszegetni:
az rendben van, hogy a hajón biztosítanak mentőcsónakot a fizető vendégeknek, de ez nem fedezi a teljes létszámot. Hogyan menekül meg mindenki?
Természetesen a valaha épített legnagyobb tengerjáró hajón semmi sincs véletlenül, a biztonság kérdésével is foglalkoztak a tervezői. De nézzük a pontos számokat és körülményeket!
Amikor a hajó teljes kapacitáson üzemel (és mivel a legmenőbb új hajóról van szó, erre 2024-ben sokszor lesz példa), 5610 vendég, valamint a legénység és a személyzet 2350 tagja lesz a hajón. Így jön ki a 7960, ugyanakkor a vendégek vihetnek még gyerekeket a kabinjaikba, tehát akár ennél is magasabb lehet a maximális létszám.
Erre a tömegre tizenhét mentőcsónak jut, melyek befogadóképessége 450 fő, a maximális kapacitásuk tehát 7650, ami nem éri el a vészhelyzetben evakuálásra szoruló utasok teljes számát: marad még 300+ fő.
A magazin emlékeztet, hogy az Icon of the Seast az egyedülálló méreteinél fogva gyakran hasonlítják a Titanichoz (amely ötödekkora volt csupán), de „kerülhet-e hasonló bajba a mentőcsónakjai miatt?”
Azért itt nem tartunk: 1974-ben született egy nemzetközi egyezmény az életbiztonságról a tengeren (Safety of Life at Sea, SOLAS), ami előírja, hogy az adott hajó méretétől függetlenül mindenkit harminc percen belül biztonságosan evakuálni lehessen.
Ha viszont nincs mindenkinek mentőcsónak (mert azok túl sok helyet foglalnának a fedélzeten), akkor más megoldásra is szükség van.
Ahogy egyre több hajót manapság, az Icon of the Seast is felszerelték az ún. tengeri evakuációs rendszerrel (Marine Evacuation System, MES). Amikor a hídról jelzést adnak a hajó elhagyására, a MES mentőcsöveket nyit ki a hajó oldalán. A menekülők egy belső létrarendszer segítségével jutnak le a csöveken, az út végén pedig az addigra (90 másodpercen belül) teljesen felfújódó tutajokba érkeznek.
Itt egy 2018-as videó arról, hogy milyen a MES akció közben:
Mivel a MES mentőcsöveiben navigálni – különösen egy hullámokon hánykolódó hajón – előzetes képzés nélkül nem könnyű feladat, ezért csak az Icon of the Seas legénységének tagjait osztják be oda – legalábbis „Corey kapitány” mainstream hajózási iparággal foglalkozó YouTube-csatornája szerint.
A hajótársaság minden ügyfelének (köztük a gyerekeknek, időseknek, mozgáskorlátozottaknak) mindig a hagyományos, kemény oldalú mentőcsónakokon osztanak helyet.
Ugyan Corey kapitány a hajó „sötét titkának” nevezi az evakuálási helyzetet, ez túlzás, elvégre az Icon MES rendszeréről már a nyilvánosság előtt is esett szó, többek között a brit The Telegraph is írt róla. Ezzel együtt érdemes megnézni a videót, amelyen egy olyan MES-t mutat be, amit az Icon of the Seasre szereltek.
A MES-ek folyamatosan fejlődnek megszületésük, az 1970-es évek óta. Azt pedig remélhetőleg soha nem tudjuk meg, hogy működne-e és hogyan ez a mentési technika egy valós vészhelyzetben.
(Forrás: Frommer's, fotó: Royal Caribbean)
luxushajó | hajó | óceánjáró hajó | Icon of the Seas | óceánjáró
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!