Slow down, relax, chill, hygge, nyugi, zero waste. Zöld szellem, lakásdekor, riso névjegy, betonkaspó, üveggömb, workshopok. Újhullámos divat, ami nemcsak a jelenünket teszi szebbé, hanem a jövőnket is.
A RisoPlant egy izgalmas, dísznövény profilú hibrid vállalkozás, bő két éve jelent meg a dizájnpiacon. A márka két alapító-tulajdonosa Nosek Mimma és Erdész Dávid, egyedi fúzióval hozták létre karakteres brendjüket. Olyan közösségépítésben hisznek, ahol a különféle alkotófolyamatok mind egy irányba mutatnak, szélesítve ezzel azt a bázist, ami egy környezettudatosabb életforma felé fordítja az embereket. Motivációkról, célokról, növényekről, dizájnról beszélgettünk az Iparművészeti Múzeum szomszédságában található, Heinrich Udvarban működő stúdiójukban.
A műhelystúdióba lépve Mimma munkái láthatók, táblás nyomatok, jegyzetfüzetek, kártyák, képeslapok, dekorcuccok, a belső tér tele növényekkel. Leginkább kicsik és közepesek, mindent beborítanak, de kényelmesen elférünk, kellemes a hangulat. Pogácsa egy nemrég nyílt, közeli pékségből, tisztított víz, betonkaspók, pasztell színek, háttérzene. Már ránézésre is annyira kedves ez a két ember, hogy poharunk azonnal félig tele. De kezdjük a legelején, kik ők és hogy kerültek ide?
Ökodizájn és a családi örökség
A tervezőgrafikus, illusztrátor Mimma egy különleges, kevéssé ismert nyomtatási technikával, a risográf technikával dolgozik, egyedi vagy limitált szériás – jellemzően – növénymotívumokat, természeti elemeket megjelenítő nyomatokat készít.
"Az egyetemen nem tanítják ezt a technológiát, leginkább szájhagyomány útján terjed, kutattam utána, beleszerettem, és szereztem egy saját nyomtatót."
A negyvenes években Japánból terjedt el a risográf nyomtatási forma. A gép kinézete olyan, mint egy régi fénymásoló, az eljárás hasonló a szitanyomat készítéséhez, de jóval kevesebb energiát használ, és vízre egyáltalán nincs hozzá szükség. Amikor a digitális technológia robbanásszerűen elterjedt a kilencvenes években, kisöpört szinte minden más képalkotó eszközt, így a risográfot is.
"Van egyfajta tökéletlenség ezekben a nyomatokban, amit nagyon szeretünk. Egyszerre egy szín nyomtatására képes a gép, és ahogy a színrétegek egymásra kerülnek, nem lesz tökéletesen pontos a végeredmény, ettől manuálisabb hatás érhető el."
Dávid gyerekkora óta foglalkozik növényekkel, szülei kertészete, a vidéki kertesház és az erdész nagypapa otthonos közeggé tette számára a természetet. Mindemellett az elmúlt tíz évben műszaki területen, mérnökként dolgozott egy multinacionális vállalatnál.
"Az átalakuló életmód egy lassabb folyamat, tudatos építkezés, nem éles váltás. Most új napi rutin következik, kevesebb stressz, kreatívabb feladatok jönnek."
Oké, de mégis milyenek a RisoPlant növények?
A RisoPlant pozsgás növényeket komponál élő lakásdíszekké. A tömör, húsos levelű, a legkülönbözőbb alakzatú, árnyalatú dísznövények olyanok, mintha egy másik bolygóról jöttek volna. Persze nem onnan jöttek, hanem Dávid édesapjának gyűjteményéből, hosszú ideje üvegházban szaporítja, neveli, gondozza őket. A pozsgások talán legismertebb fajtája a kaktusz, de – jó hír – mindegyikük hasonlóan kevés törődést igényel.
"Sokaknak problémát jelent életben tartani növényeket, de a pozsgások könnyű kezelése ad egyfajta önbizalmat a tulajdonosának, hogy mégis képes rá. Ez egy viszonylag könnyen megugorható felelősségvállalás."
Szépek ezek a növénymixek, de meddig bírják?
A RisoPlant a saját gyártású, egyedi tervezésű betonkaspós növényeken kívül floráriumokat is épít. A mikrokertek életkörülményei nem a ideálisak egy üveggömbben, ezért Dávidék olyan réteges táptalajt alakítanak ki, ami elősegíti a kényelmes életet a növények számára. De a különböző talajrétegek nemcsak hasznosak, hanem vizuálisan is jól működnek, erősítve ezzel a dekorációs funkciót.
A környezettudatosság nem egy aktív tevékenység, hanem életstílus
Mimmáék sokat utaznak, azt mesélik, az európai nagyvárosokban a biopiacok után egyre több zöld szellemiségű művészeti vásárra bukkantak pár évvel ezelőtt. Jött egy olyan hullám, amikor már nemcsak az vált fontossá, hogy mit eszünk, hanem, hogy a dolgok, amelyekkel körülvesszük magunkat, miből és hogyan születnek. Ez a folyamat érte el Magyarországot, és lett egy kisebb, érezhetően bővülő befogadói réteg itthon is.
Egyre több slow life, zero waste és zöld tematikájú vásár létezik már, és azt tapasztalják, ez nemcsak egy piaci szegmens, hanem egy formálódó közösség is. A RisoPlant workshopjain a kreatív tevékenységen túl épp annyira ismerkedhetünk a pozsgás növényekkel, mint ahogy egymással. Nem véletlen, hogy a kommunikációs eszközök közül Dávidék számára a socialmedia-platformok használata a legmegfelelőbb, hiszen alapvetően ezek pont arra valók, hogy a hasonló érdeklődésű embereket összekössék.
"A felhasznált anyagokon kívül arra is figyelünk, hogy a szállítást teherbringával intézzük, a betonkaspókat mi készítjük, öntőformaként hulladék műanyag dobozokat használunk, előfordul, hogy a növénykertekhez lomtalanításokon keresünk üvegeket, a csomagolás újrahasznosított anyag, a nyomtatási technika és a festékek mind környezetbarát anyagok."
Social network és a tervek
Mimmáék azt mondják, még a kezdetekkor hangsúlyos irányként jelölték ki a workshopok indítását. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a műhelyben adott minden eszköz és anyag, ahol szakértői segítséggel a résztvevők összepattinthatnak saját növénykompozíciókat. Ezáltal létrejön egy dialógus, ami általában nem szakad meg a workshopok végén.
"Ez közösségépítés is, tartjuk a kapcsolatot a vevőinkkel, az egész projekt jóval több annál, mint hogy szimplán kereskedünk."
A jövőben nyomdatechnikával kapcsolatos kurzusszerű foglalkozásokban is gondolkodnak Mimmáék, az ültetéses workshopokat pedig szeretnék olyan külső helyszínekre vinni, mint egy üvegház vagy növénykert. Terveik közt szerepel kapszulakollekciók létrehozása egy-egy képzőművész bevonásával, sőt, az első ilyen jellegű munka már folyamatban van. Ezek bemutatásához külön események társulnak majd, újabb találkozási pontok, kicsi oázisok a nagyvárosban.
nagy sztori | növény | risograf | risoplant | dizájn
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!