Öt klassz étterem, amiért télen is megéri a Balaton felé venni az irányt

Pár éve még szenzációszámba mentek azok a vagány éttermek és borászatok, amelyekért a gasztrobolond turisták több száz kilométert is képesek voltak autózni egy ködös szombat délután. Az encsi Anyukám mondta, vagy a szemesi Kistücsök mellett ma már tucatnyi olyan vendéglő van – akárcsak a Balaton északi partjának Budapest felőli csücskében –, amelyek önmagukban tartalmas hétvégi programok, hát még, ha összekötjük őket egy jóízű kirándulással, városnézéssel vagy borkóstolóval...

Öt helyet gyűjtöttünk, amiket az őszi szezonban lelkesen végigjártunk, teszteltünk, és nagyon-nagyon szerettünk!

Zománc Bisztrócska – Vászoly

Ha lehetne a minőségi alapanyagokra építő, ízig-vérig házias konyhának szentélyt állítani, mi a Zománcban kezdenénk. A második nyári szezont követően úgy fest, a nagyi főztjére házi áldásokkal, rusztikus, retro dizájnnal még egy lapáttal rápakoló étterem biztos lábakon áll – a hideg vagy az eső sem akadály, hogy az őszi-téli hétvégéken is megteljen a hely.

Bár most már csak péntektől vasárnapig kóstolhatunk finomságokat a piros lábasból, nincs okunk panaszra. A forró bableves, a kacsamáj és a zúza tökéletesen van elkészítve, levezetésképp pedig most épp a madártejet és a hihetetlenül krémes, fahéjas tejföllel tálalt túrógombócot óriási hiba kihagyni.

A Zománc a tökéletes gasztronómiai ellentrend, a példa arra, hogy cifra tálalás és fine dining fogások nélkül is jó az élet. Azt már csak halkan jegyezzük meg, hogy a bisztrócska egyik tulajdonosa épp egy haléttermet készül nyitni Aszófőn!

Márga Bisztró – Csopak

A bor Szent Donát, az étterem Márga – ez már két éve így van Kovács Tamáséknál Csopakon, kezdjük megszokni. Nemrég két izgalmas, hipszter bor miatt jártunk a birtokon, de mit neveznénk elpuskázott lehetőségnek, ha nem azt, hogy egy ilyen látogatáskor nem eszünk a Márga Bisztróban egy falatot sem?

Kedd-szerda szünnap az őszi-téli szezonban, de a többi napon bármikor útba ejthetjük Csopak kilátók panorámájával vetekedő éttermét.

A Varga Roland–Endrédi Zoltán duó vezette konyhán ilyenkor is csúcsminőségű munka folyik, az alapanyagokat is próbálják a környékről beszerezni, az étlap épp ezért dinamikusan változik. Bár tudjuk, hogy nehezen oldható meg, de érdemes autó nélkül érkezni: a borászatban egyre több az izgalmas bor, az egyik legnagyobb kedvenc a Magma kékfrankos pedig most debütál a 2016-os évjáratával.

Neked főztem – Zánka

Pár éve a csodájára jártak a zánkai strand előtti kis bódéban nyitott, minőségi büfének. A jó burger és a jó borok már ott is alapvetőek voltak, de kóstoltunk anno sült cukkinivirágot is a Neked Főztem 1.0-ban. Nemrég viszont eggyel magasabb fokozatba váltottak.

A büféből rusztikus étterem – vagy ahogy ők hívják, gasztrokocsma – lett, és a partról a faluba költöztek. Az étlap itt is folyamatosan változó, de az egyre zordabb időben a bableves vagy a sütőtök krémleves eléggé kihagyhatatlannak tűnik a vörösboros marhapörkölt vagy a sertéspofa, túrós sztrapacska kombináció előtt.

Kreinbacher Birtok – Somlóvásárhely

A vízparttól ugyan egy kicsit messzebb van, mint egy átlagos balatoni étterem, de Kreinbacherék garantáltan megérnek néhány plusz kilométert. A csúcstechnológiás borászatban hétvégente akár egy két-három órás vezetett kóstolóra és pincetúrára is benevezhetünk, de ha csak a tömör lényegre – azaz a borokra – terjedne a kíváncsiságunk, a vintázs-retró elemekkel tűzdelt bisztróban is időzhetünk.

Toldi József séftől egész biztos tudunk majd remek halat vagy császármorzsát kóstolni, de a reggeli is megér egy próbát – ahhoz viszont a dizájnszobákban kell álomra hajtani a fejünket.

Egye fene, valahogy ki lehet bírni – mi az, hogy ki lehet, igazából egyszer muszáj megtapasztalni a komplett Kreinbacher-élményt. Mi már megtettük, és meg is írtuk!

Sparhelt Bistro – Balatonfüred

A balatonfüredi Sparhelt Bistro évek óta az egyik legmegbízhatóbb étterem az északi parton - nemcsak a havonta megújuló étlap, hanem az egész éves nyitvatartás miatt is.

Lassan két hónapja, hogy meglátogattuk Elek Balázs konyháját, és újravarrt paprikáskrumplit kóstoltunk a Sparheltben. A menü azóta teljesen lecserlédőtt: már tapolcai pisztráng, túrós csusza és szarvasbélszín színesíti az étlapot.

A hétfői és keddi szünnapok kivételével zajlik az élet a bisztróban, és abban is biztosak lehetünk, hogy remek borajánlást kapunk a választott fogások mellé. Aki mégsem szeretne "felmászni" a Vörös templomig, annak jó hír, hogy a tulajdonosok másik étterme, a Karolinával szemközti Nem Kacsa a parton várja az éhes utazót, szerdától vasárnapig.