Ázsiában nem csupán maga a vírus jóval közelebbi fenyegetés, hanem annak hatása is: sok ország fél, hogy a kínai turisták hiányával a SARS-vírus óta nem látott idegenforgalmi mélyrepülés következik be. Nem is alaptalanul.
Legkevesebb százharminckét áldozata van eddig a Vuhanból indult koronavírusnak: a terjedés megfékezéséért tett szigorú korlátozások nyomán milliók szorultak karanténba, számos repülőteret lezártak és járatot is töröltek, valamint fokozott ellenőrzés alá került a Kínához köthető nemzetközi utasforgalom is. Remélhetőleg sikerül mihamarabb megfékezni a krízishelyzetet – a koronavírus okozta pánik azonban már most érezteti a hatását az ázsiai és az Ázsiához köthető turizmusban.
Azok a célpontok, amelyek nagyban kalibrálnak kínai turistákkal, már most érzik, hogy forró a helyzet: sok tengerparti város és boltjaik konganak az ürességtől, és sokan tartanak tőle, hogy a helyzet csak romlani fog. A félelem nem alaptalan: a 2003-ban kitört SARS-víruskor egyharmadára zuhant vissza a kínai turisták száma a Capital Economics szerint.
„Ha a koronavírus hatására ugyanilyen szinten esik vissza a kínai turizmus, olyan másfél-két százalékkal fog csökkenni a GDP-je a forgalomra nagyban építő, legsebezhetőbb országoknak.”
Japánban már érzik a kínai látogatók hiányát, például Aszakuszában, a Szenszódzsi templom közelében, ami egyébként nagyon népszerű célpontnak számít.
"Nem is kérdés, hogy kevesebben jöttek eddig idén – mondja egy tradicionális japán amazake rizsitalt és édességeket áruló boltos. – Az előző évekhez képest kevesebb, mint feleannyian vannak.”
A Japánba utazó kínai turisták számának növekedése óriási volt az elmúlt tizenöt évben: míg 2003-ban évi 450 ezer kínai érkezett az országba, ez a szám 2018-ban 8,4 millió főre nőtt, mellyel a kínai turisták Japán idegenforgalmának huszonhét százalékát teszik ki. Tokió ennél feljebb szeretett volna terjeszkedni: 2020-ig 40 millió turistát szerettek volna az országba csábítani, a koronavírus miatt azonban ez aligha látszik megvalósíthatónak.
Az idegenforgalmi turizmus mellett a vásárlói turizmus is nagyon ingatag most Japán számára: a koronavírus hatását nemcsak a hotelek, éttermek és turisztikai látványosságokra építő üzletek érzik meg, hanem a boltok is. Sok kínai ugyanis vásárolni jár Japánba, legfőképp elektronikai eszközöket és szépségápolási termékeket vesznek az országban. Például a kozmetikumokat forgalmazó, kínaiak körében nagy népszerűségnek örvendő Shiseido részvényei már most hatalmasat zuhantak (több mint öt százalékot) és az AxiCorp marketingstratégiai vezetője, Stephen Innes szerint egyes japán részvények „úgy dőlnek össze, mint a dominó”. De hozzáteszi, hogy Japán jobban fogja bírni a koronavírus okozta üzleti vihart, mint más, a kínai turizmusra építő országok – például Thaiföld.
Thaiföld GDP-jének tizennyolc százalékát jelenti a turizmus, melynek a kínai nyaralók több mint a negyedét teszik ki. Az ország turizmusért felelős minisztériuma nem először néz szembe ezzel a krízishelyzettel, a SARS-vírus miatt körülbelül 1,6 milliárd dollár esett ki az ország bevételéből. A koronavírus hatása pedig már érződik is Phuketen, Thaiföld legnagyobb szigetén.
„Két napig teljesen kihaltak voltak az utcák, a boltok és a partok is – mondja Claude de Crissey, aki egy negyvenszobás hotel tulajdonosa a szigeten. – Phuket eddig szinte kizárólagosan a kínai turizmusra koncentrált, így ha a helyzet folytatódik, mindannyian érezni fogjuk a hatását.”
Az előrejelzések szerint a tűzvészektől már így is megtépázott Ausztrália is érezni fogja a koronavírus turizmusra gyakorolt hatását. Ugyanis 2019-ig hat év alatt megduplázódott a kínai látogatók száma, akik így az Ausztráliába érkező turisták tizenöt százalékát tették ki – eddig. Mario Hardy, a Pacific Asia Travel Association vezérigazgatója szerint nehéz megjósolni, meddig fog tartani ez a krízis.
„Azt mondanám, hogy háromtól hat hónapig biztosan éreztetni fogja a hatását, de mindez természetesen nagyban függ attól, mi történik a koronavírus ügyében az elkövetkezendő hetekben.”
A Tokióban bőráruüzletlánc-tulajdonos Hajato Csiba például azt mondja, hogy a helyi boltosok (az Amejoko bevásárlókerületben) gyors és zökkenőmentes megoldásban reménykednek.
„Az Amejokón egyre több boltos kalkulál a külföldi vásárlókkal, így a helyzet elég nehéz – mondja a hatvanöt éves Csiba, aki négyszáz helyi üzlet képviselője. – Valami nagyon komoly dolog történik. És aggódunk, hogy meddig fog tartani.”
Ez is érdekelhet:
(Forrás: Washington Post, CNN)
tokió | phuket | koronavírus | turizmus | kína
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!