Az olasz luxusóra, ami a királyi haditengerészettől Miami dizájnnegyedéig jutott

Bár a nagyközönség számára alig húsz éve érhető el, az Officine Panerai története már 1860-ban kezdődött. Az egykor az Olasz Királyi Haditengerészet titkos megrendeléseit teljesítő vállalat ma az olasz dizájn és az igényes svájci kézművesség tökéletes ötvözete. Elmeséljük a történetét.

A Panerai a szakma által is nagyra becsült márka, melyről Dr. Franco Cologni, a Fondation de la Haute Horlogerie (a legkiválóbb óragyártást nemzetközileg támogató genfi székhelyű szervezet) kulturális tanácsának elnöke így nyilatkozott:

„A Panerai nem csak egy időmérő eszköz, hanem a történelem szemtanúja, egy olyan történet hőse, mely az idők során legendává vált.”

Ez a legenda 1860-ban kezdődött, akkor alapította ugyanis Giovanni Panerai Firenzében a Ponte alle Grazie hídon óragyártó boltját, mely egyben műhelyként és a város első órakészítő iskolájaként is működött. A 20. század elején a bolt a Piazza San Giovannin található Palazzo Arcivescovile-ba költözött, és Orologeria Svizzera néven működött tovább.

A bolt később bezárt, de 2001-ben újra megnyitott, ma a Panerai-gyűjtők és -rajongók fontos találkozási pontja, ahol a jelenlegi kollekciók mellett a korábbi és ritka Panerai-remekművek is helyet kaptak.

Giovanni Panerai kezdetben az 1861-ben létrehozott Olasz Királyi Haditengerészet számára gyártott különböző eszközöket, egészen a második világháború végéig.

A helymeghatározásra alkalmas szextánsok – azaz a navigációhoz használt kéttükrös szögmérők –, hajó-kronométerek és egyéb eszközök mellett a Panerai márka nevéhez fűződik a forradalmi világító mechanikai kalkulátor megalkotása, melyet az első világháború alatt torpedók kilövésére használtak.

Az 1930-as években a Panerai a haditengerészet vízalatti kommandója, a Decima Flottiglia MAS számára iránytűket és mélységmérő eszközöket gyártott. 1936-ban pedig az Olasz Királyi Haditengerészet első kommandós búvárcsoportja számára megalkotta első karóráját, a Radiomir prototípusát: a karóra a nevét a Panerai által korábban szabadalmaztatott, az akkor még célzóeszközök kijelzőjének világítását biztosító rádiumalapú porról, a Radiomirról kapta, mely a karóra számlapjának láthatóságát biztosította a víz alatti sötétben is.

1940-től a Radiomir szerkezete és tokja még tovább finomodott, megfelelve a haditengerészet egyre fokozódó igényeinek, miszerint az óráknak hosszú víz alatti tartózkodásra is alkalmasnak kell lenniük. Az innováció nem állt meg: 1949-ben a rádium alapú radiomirt felváltotta az új, trícium alapú, szabadalmaztatott világító anyag, a Luminor.

1950-ben pedig megjelent az új óra modell, mely a Luminorról kapta nevét, és mára egyike a világ legismertebb óráinak. A Panerai kollekcióiban ma megtalálható Luminor 1950, és a vékonyabb Luminor Due modelleket is ez a korai Luminor ihlette.

A Panerai talán mind a mai napig ismeretlen maradt volna a tengeren túli világ számára, ha Sylvester Stallone a Daylight – Alagút a halálba című filmjének római forgatásakor nem botlik bele egy Panerai-modellbe. A találkozásból örök szerelem született, és nem csak magának, hanem barátjának, Arnold Schwarzeneggernek is rendelt egy Sly Tech névre keresztelt Pre-Vendome Luminor Panerai Daylight modellt. A Panerai 1996-ban a Daylight-ban debütált először a filmvásznon, Sly és Schwarzenegger karján pedig innentől kezdve számtalanszor lencsevégre kapták – így a Panerai hamar nagy népszerűségre tett szert.

A hirtelen világhírű vállalatot 1997-ben felvásárolta a Richemont (ma Vendôme Luxury Group), és hamarosan újra piacra is dobták az akkorra már legendássá vált Luminor modellt. Innentől pedig a márka meredeken szárnyalt felfelé: mára világszerte hatvankilenc bolttal rendelkeznek, beleértve a Miami dizájnnegyedében található flagship store-t is, melyet Patricia Urquiola építész tervezett.

A Panerai sikerének lelke a vállalat ügyvezetője, Angelo Bonati, egy megrögzött sportember, aki 2000-ben vette át a cég vezetését. Jacht-fanatikusként Bonati 2005-ben Panerai Classic Yachts Challenge néven elindította a vállalat klasszikus jacht regatta világszintű szponzorációját, az ezt követő évben pedig megvásárolt az Eilean névre keresztelt, 1936-ban készült vitorláshajót, melyet végül a három évig tartó teljes felújítás után bocsátottak újra vízre. Az Eilean azóta rendszeresen a regatta zászlóshajójaként szeli a hullámokat – története miatt pedig Olaszország egyik leghíresebb hajója, a vitorlásmagazinok hasábjainak visszatérő szereplője.

Bonati hűen követi a Panerai évszázadokra visszanyúló hagyományait:

„Tiszteljük óráink gyönyörű, páratlan dizájnját – nem csak az esztétika, hanem az identitás értelmében is. A dizájn és az identitás ezen kombinációja továbbra is a Panerai fókusza marad.”

Ez a hagyománytisztelet pedig Sylvester Stallone és Arnold Schwarzenegger után olyan hírességeket is magával ragadott, mint Brad Pitt, Pierce Brosnan, Jason Statham, Orlando Bloom és Daniel Boulud.

A Panerainál aligha van jobb bizonyíték, hogy egy luxusóra nem csak svájci gyárakban készülhet.

Ez is érdekelhet:

Öt emlékezetes luxusóra–autómárka kooperáció

Mi születhet abból, ha a dizájnt az autógyártóra, a megalkotást az óragyártóra bízzák? Megmutatjuk!

(Fotók: Panerai, Unsplash, Flickr)

luxusóra | Dr. Franco Cologni | karóra | miami | óra

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom