Close
Az olasz luxusóra, ami a királyi haditengerészettől Miami dizájnnegyedéig jutott

Az olasz luxusóra, ami a királyi haditengerészettől Miami dizájnnegyedéig jutott

Bár a nagyközönség számára alig húsz éve érhető el, az Officine Panerai története már 1860-ban kezdődött. Az egykor az Olasz Királyi Haditengerészet titkos megrendeléseit teljesítő vállalat ma az olasz dizájn és az igényes svájci kézművesség tökéletes ötvözete. Elmeséljük a történetét.

A Panerai a szakma által is nagyra becsült márka, melyről Dr. Franco Cologni, a Fondation de la Haute Horlogerie (a legkiválóbb óragyártást nemzetközileg támogató genfi székhelyű szervezet) kulturális tanácsának elnöke így nyilatkozott:

„A Panerai nem csak egy időmérő eszköz, hanem a történelem szemtanúja, egy olyan történet hőse, mely az idők során legendává vált.”

Ez a legenda 1860-ban kezdődött, akkor alapította ugyanis Giovanni Panerai Firenzében a Ponte alle Grazie hídon óragyártó boltját, mely egyben műhelyként és a város első órakészítő iskolájaként is működött. A 20. század elején a bolt a Piazza San Giovannin található Palazzo Arcivescovile-ba költözött, és Orologeria Svizzera néven működött tovább.

A bolt később bezárt, de 2001-ben újra megnyitott, ma a Panerai-gyűjtők és -rajongók fontos találkozási pontja, ahol a jelenlegi kollekciók mellett a korábbi és ritka Panerai-remekművek is helyet kaptak.

Giovanni Panerai kezdetben az 1861-ben létrehozott Olasz Királyi Haditengerészet számára gyártott különböző eszközöket, egészen a második világháború végéig.

A helymeghatározásra alkalmas szextánsok – azaz a navigációhoz használt kéttükrös szögmérők –, hajó-kronométerek és egyéb eszközök mellett a Panerai márka nevéhez fűződik a forradalmi világító mechanikai kalkulátor megalkotása, melyet az első világháború alatt torpedók kilövésére használtak.

Az 1930-as években a Panerai a haditengerészet vízalatti kommandója, a Decima Flottiglia MAS számára iránytűket és mélységmérő eszközöket gyártott. 1936-ban pedig az Olasz Királyi Haditengerészet első kommandós búvárcsoportja számára megalkotta első karóráját, a Radiomir prototípusát: a karóra a nevét a Panerai által korábban szabadalmaztatott, az akkor még célzóeszközök kijelzőjének világítását biztosító rádiumalapú porról, a Radiomirról kapta, mely a karóra számlapjának láthatóságát biztosította a víz alatti sötétben is.

1940-től a Radiomir szerkezete és tokja még tovább finomodott, megfelelve a haditengerészet egyre fokozódó igényeinek, miszerint az óráknak hosszú víz alatti tartózkodásra is alkalmasnak kell lenniük. Az innováció nem állt meg: 1949-ben a rádium alapú radiomirt felváltotta az új, trícium alapú, szabadalmaztatott világító anyag, a Luminor.

1950-ben pedig megjelent az új óra modell, mely a Luminorról kapta nevét, és mára egyike a világ legismertebb óráinak. A Panerai kollekcióiban ma megtalálható Luminor 1950, és a vékonyabb Luminor Due modelleket is ez a korai Luminor ihlette.

A Panerai talán mind a mai napig ismeretlen maradt volna a tengeren túli világ számára, ha Sylvester Stallone a Daylight – Alagút a halálba című filmjének római forgatásakor nem botlik bele egy Panerai-modellbe. A találkozásból örök szerelem született, és nem csak magának, hanem barátjának, Arnold Schwarzeneggernek is rendelt egy Sly Tech névre keresztelt Pre-Vendome Luminor Panerai Daylight modellt. A Panerai 1996-ban a Daylight-ban debütált először a filmvásznon, Sly és Schwarzenegger karján pedig innentől kezdve számtalanszor lencsevégre kapták – így a Panerai hamar nagy népszerűségre tett szert.

A hirtelen világhírű vállalatot 1997-ben felvásárolta a Richemont (ma Vendôme Luxury Group), és hamarosan újra piacra is dobták az akkorra már legendássá vált Luminor modellt. Innentől pedig a márka meredeken szárnyalt felfelé: mára világszerte hatvankilenc bolttal rendelkeznek, beleértve a Miami dizájnnegyedében található flagship store-t is, melyet Patricia Urquiola építész tervezett.

A Panerai sikerének lelke a vállalat ügyvezetője, Angelo Bonati, egy megrögzött sportember, aki 2000-ben vette át a cég vezetését. Jacht-fanatikusként Bonati 2005-ben Panerai Classic Yachts Challenge néven elindította a vállalat klasszikus jacht regatta világszintű szponzorációját, az ezt követő évben pedig megvásárolt az Eilean névre keresztelt, 1936-ban készült vitorláshajót, melyet végül a három évig tartó teljes felújítás után bocsátottak újra vízre. Az Eilean azóta rendszeresen a regatta zászlóshajójaként szeli a hullámokat – története miatt pedig Olaszország egyik leghíresebb hajója, a vitorlásmagazinok hasábjainak visszatérő szereplője.

Bonati hűen követi a Panerai évszázadokra visszanyúló hagyományait:

„Tiszteljük óráink gyönyörű, páratlan dizájnját – nem csak az esztétika, hanem az identitás értelmében is. A dizájn és az identitás ezen kombinációja továbbra is a Panerai fókusza marad.”

Ez a hagyománytisztelet pedig Sylvester Stallone és Arnold Schwarzenegger után olyan hírességeket is magával ragadott, mint Brad Pitt, Pierce Brosnan, Jason Statham, Orlando Bloom és Daniel Boulud.

A Panerainál aligha van jobb bizonyíték, hogy egy luxusóra nem csak svájci gyárakban készülhet.

Ez is érdekelhet:

(Fotók: Panerai, Unsplash, Flickr)

A kaland folytatódik
Megjelent a Roadster magazin második nyomtatott kiadása, amelyben ismét olyan történeteket gyűjtöttünk össze, amelyek minket is folyamatosan inspirálnak. Szerintünk szebb lett, mint az első szám, reméljük, neked is tetszeni fog. Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.
Close

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom