Mintegy háromszáz hektár új parkot telepítenek Párizsban az évtized végéig, derül ki a nemrég bemutatott, 2024-2030-ig szóló klímatervéből. Az átalakulásnak elsősorban az autók látják majd a kárát.
Új klímatervet készített Párizs, amelynek sok nyertese lesz, a megrögzött autósok viszont egyértelmű vesztesek: sebességcsökkentések, átalakított sávok, és több mint 60 ezer parkolóhely felszámolása készül, az utóbbiak helyére városi oázisokat telepítenek, hogy megküzdjenek a városi hőhullámokkal – közölte a Bloomberg. Hamarosan szavaznak a tervezetről a városházán, de annak elfogadása formalitásnak tűnik.
Ha megvalósul az elképzelés, 2030-ig háromszáz hektár, azaz háromszáz focipályányi terület alakul át parkká. Átalakul a forgalom is, például a Boulevard Périphérique egyik sávját kizárólag a tömegközlekedés és a taxik, telekocsik számára tartják majd fent.
Része a tervnek az utcákat szegélyező járdaszéli árkok felszámolása, miután ezek viszonylag könnyen helyettesíthetőek ágyásokba ültetett fasorokkal, amelyek szintén segítik a csapadékvíz felszívódását.
A felszámolt parkolókban fákat ültetnek majd, és mind a 20 kerületnek lesz saját, autómentes „oázis tere”, ahol a lakók nyaranta, a hőhullámok idején hűsölhetnek majd. Nemcsak fákra kell gondolni: infrastruktúrát is építenek hozzá, például árnyékot adó pavilonokat. A nagyszabású parkosítás tíz százalékával már 2026-ra végeznek a terv szerint.
Ugyancsak 2030-ig a párizsi régió 68 új metró- és vonatállomással bővül a Grand Paris Express projekt keretében, amelynek az első fázisa máris folyamatban van.
Miután számos városi házban, bérházban működő irodában nincs légkondícionáló, a terv kötelezettséget vállal ezer középület felújítására, azaz szigetelt vagy fényvisszaverő „hűvös tetővel” való felszerelésére.
Nemrég új intézkedéseket fogadtak el az autóforgalom visszaszorítására is, ennek értelmében a központi zónákban ötven százalékkal csökkentik majd az autós átmenő forgalmat. Az SUV magasabb parkolási díja – amelyet a lakók az év elején szavaztak meg – ebben a hónapban lép életbe.
Párizs az elmúlt években komoly nemzetközi figyelmet kapott a karbonkibocsátás csökkentését célzó intézkedéseivel, különösen Anne Hidalgo polgármester hivatalba lépése óta. „Gyorsabb, tisztességesebb, helyibb” az új jelmondat, ami – ahogy a fentiekből is látszik – egy zöldebb, az extrém időjárásnak ellenállóbb, gyalogosbarátabb és kevésbé autó centrikus várost jelent.
Párizs ezzel még közelebb kerülhet a „15 perces város” koncepció megvalósításához, bár egy kutatás szerint így is az elvnek legjobban megfelelő nagyváros a világon.
(Forrás: Bloomberg, fotók: GettyImages)
parkolás | parkoló | park | élhető | franciaország
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!