Mintegy háromszáz hektár új parkot telepítenek Párizsban az évtized végéig, derül ki a nemrég bemutatott, 2024-2030-ig szóló klímatervéből. Az átalakulásnak elsősorban az autók látják majd a kárát.
Új klímatervet készített Párizs, amelynek sok nyertese lesz, a megrögzött autósok viszont egyértelmű vesztesek: sebességcsökkentések, átalakított sávok, és több mint 60 ezer parkolóhely felszámolása készül, az utóbbiak helyére városi oázisokat telepítenek, hogy megküzdjenek a városi hőhullámokkal – közölte a Bloomberg. Hamarosan szavaznak a tervezetről a városházán, de annak elfogadása formalitásnak tűnik.
Ha megvalósul az elképzelés, 2030-ig háromszáz hektár, azaz háromszáz focipályányi terület alakul át parkká. Átalakul a forgalom is, például a Boulevard Périphérique egyik sávját kizárólag a tömegközlekedés és a taxik, telekocsik számára tartják majd fent.
Része a tervnek az utcákat szegélyező járdaszéli árkok felszámolása, miután ezek viszonylag könnyen helyettesíthetőek ágyásokba ültetett fasorokkal, amelyek szintén segítik a csapadékvíz felszívódását.
A felszámolt parkolókban fákat ültetnek majd, és mind a 20 kerületnek lesz saját, autómentes „oázis tere”, ahol a lakók nyaranta, a hőhullámok idején hűsölhetnek majd. Nemcsak fákra kell gondolni: infrastruktúrát is építenek hozzá, például árnyékot adó pavilonokat. A nagyszabású parkosítás tíz százalékával már 2026-ra végeznek a terv szerint.
Ugyancsak 2030-ig a párizsi régió 68 új metró- és vonatállomással bővül a Grand Paris Express projekt keretében, amelynek az első fázisa máris folyamatban van.
Miután számos városi házban, bérházban működő irodában nincs légkondícionáló, a terv kötelezettséget vállal ezer középület felújítására, azaz szigetelt vagy fényvisszaverő „hűvös tetővel” való felszerelésére.
Nemrég új intézkedéseket fogadtak el az autóforgalom visszaszorítására is, ennek értelmében a központi zónákban ötven százalékkal csökkentik majd az autós átmenő forgalmat. Az SUV magasabb parkolási díja – amelyet a lakók az év elején szavaztak meg – ebben a hónapban lép életbe.
Párizs az elmúlt években komoly nemzetközi figyelmet kapott a karbonkibocsátás csökkentését célzó intézkedéseivel, különösen Anne Hidalgo polgármester hivatalba lépése óta. „Gyorsabb, tisztességesebb, helyibb” az új jelmondat, ami – ahogy a fentiekből is látszik – egy zöldebb, az extrém időjárásnak ellenállóbb, gyalogosbarátabb és kevésbé autó centrikus várost jelent.
Párizs ezzel még közelebb kerülhet a „15 perces város” koncepció megvalósításához, bár egy kutatás szerint így is az elvnek legjobban megfelelő nagyváros a világon.
(Forrás: Bloomberg, fotók: GettyImages)
párizs | élhető | franciaország | autó | parkoló
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!