Kifinomultság és nyers erő meghökkentő szimbiózisa

A Porsche mindig is sok mindent jelentett, következésképpen nem kizárólag a (szerelemről és a) száguldásról szólt. Tavaly nyáron megtapasztaltuk, milyen a Balaton körüli slow life egy Taycannal, most pedig a Taycan modellfrissítését néztük meg Prágában. Még lassabban, hiszen a bemutatót a békésen csordogáló Moldva-folyón tartották, egy hajó fedélzetén.

Nyilván egy Porsche bemutató vezetési élménnyel teljes, de attól még cseppet sem bántuk, hogy elautóztunk a cseh fővárosba a kora tavaszi napsütésben. A hajónk a belváros északi részén várt ránk, rajta a hivatalosan „a világosbarnából és kőszürkéből” kikevert színben pompázó elektromos Taycan. Bizonyos szempontból idilli első találkozás a legendás márkával: biztosan nem teszünk kárt egymásban, de ugyanilyen biztosan magával ragad.

A Porsche első elektromos koncepciója 2015-ben született meg, négy évvel később gördült ki az első sorozatgyártású modell. Azóta mintegy 150 ezer példányt gyártottak le, a Taycant tehát simán nevezhetjük sikersztorinak.

A modellfrissített Taycan olyan sok ponton változott, mintha egy teljesen új generáció lenne: kifinomultabb lett a dizájn, de rengeteget javítottak a szoftvereken, a teljesítményen, a hatékonyságon, az akkucsomagon és kasztnin is. Egyedül a kényelem nem élvezett prioritást, ahogy a mérnökök fogalmaztak, ez a terület a frissítés mintegy három százalékát tette ki, a korábban említettekkel mind-mind jóval többet foglalkoztak, nagyjából egyenlő arányban.

A 126 ezer eurós (közel ötvenmillió forintos) 4S Sport Turismo változatot mintegy fél óra alatt tette a hajóra egy daru, viszont ennél is tovább csodáltuk.

Azonnal szemet szúrt a kifinomult színválasztás, illetve az, hogy a luxus-sportautó testközelből koránt sem tűnt rongyrázósnak: egy nagyon igényesen, minden részletre kiterjedően kidolgozott autó várt bennünket, amiben nincsenek suta, lógó, érthetetlen részletek, mindent átgondoltak, lesimítottak kikerekítettek.

Ez a „kompaktság” eleve ad egy jó érzést, és erre épülnek rá az extrák, ami alatt most nem az infotainment kétes ötleteit értem, hanem az olyan megoldásokat, mint a mindkét oldalon található, érintésre nyíló töltőfedelek, az aerodinamikailag opctimalizált karosszériaelemek, vagy a beszálláshoz felemelkedő, majd utána hidraulikusan ismét leengedett kasztni, az ún. Active Ride futómű.

A napfénytetőtől a világító hátsó Porsche feliratig, és a laposabb, kecsesebb HD mátrix LED-es fényszórókig rendben van minden.

Ha akartunk volna, sem köthettünk volna bele semmibe, úgyhogy jobb is, hogy eleve nem akartunk. És ez az érzés csak erősebb lett a beltér megismerésével.

 

Odabent elsőre a kontrasztos harmónia tűnik fel, a masszív, biztonságérzetet keltő ülések, na meg a digitális műszeregység letisztultsága. Szemben a fájdalmas guruló tabletekkel a stuttgartiak mindent alaposan kidolgoztak. Mind a négy kijelző megújult, viszont az egész egységes ívet rajzol, amit arányosan és ergonomikusan egészít ki a középső, állóképernyős konzol.

Az utasoldali érintőképernyő opcionálisan már videóstreamingre is képes; egyik kijelző sem túlzottan nagy, arányos, könnyen kezelhető, az egész cockpit otthonos és rendezett. A digitál-őrületet elegánsan dobja fel a diszkréten középre helyezett analóg óra, ami egészen egyszerű gesztussal teremti meg egy más minőség érzetét – vagy inkább finoman jelzi a valóban jelenlévő más minőséget.

Mit tud a Moldván úszó Taycan 4S Sport Turismo? Százra gyorsulni 3,7 másodperc alatt, 250 km/órás végsebességet, 600 kilométer fölötti WLTP-hatótávot (ami valós körülmények közt nyilván kevesebb, de így is 35 százalékkal nőtt a hatótáv az előző modellhez képest), olyan akkut, ami hidegebb időben is hatékonyan tölt, nevezetesen tízről kilencven százalékra 18 perc alatt, 15 Celsius-fokon. A Performance Battery Plus akkumulátor nagyobb, 105 kWh-s lett, viszont jóval hatékonyabb is, amit akár 320 kW-tal is tölthetünk. Ezzel párhuzamosan a rekuperációs kapacitás 290-ről 400 kW-ra nőtt.

Noha az alapfelszereltsége gazdagabb, és minden porcikájában jelentősen fejlődött, az új Taycanok mégis átlagosan 15 kilóval könnyebbek az elődeiknél.

A hatékonyság javításáért kifejezetten ehhez a modellhez készítettek egy 21 colos, alacsony gördülési ellenállású gumit. És kicsit rugózzunk még a légrugós felfüggesztésen, ami nemcsak látványos (amikor felemeli és leengedi az autót), de folyamatosan vízszintesen tartja az autót, még a dinamikus gyorsításnál, lassításnál és kanyarodásnál is. Szükséges-e mondani, hogy hatékonyabb lett a villanymotor, a hűtés és persze a hőszivattyú is?

A különféle modellváltozatok műszaki paraméterei persze eltérnek, ezeket itt böngészheted át, itt csak annyit jegyzünk meg, hogy a csúcsmodell Overboost funkcióval 952 lóerőt és 1110 Nm nyomatékot kínál, ami könnyedén repíti a 2,4 tonnás autót, például 7,7 másodperc alatt kétszázra.

Talán egy apróságot érdemes még kiemelni a bemutatóról: amikor a hajón úszó modell színéről kérdeztem, a Porsche mérnöke megjegyezte, hogy igazából bármilyen színben kérhetem, majd a pulóveremre mutatott: „Akár ilyen zöldben is.” Miért olyan fontos ez? Mert a kifinomultság és a nyers erő meghökkentő szimbiózisa adja az esszenciális Porsche-élményt.

A legolcsóbb Taycan 101 ezer euró, majd jön a Taycan 4S, Turbo és Turbo S, amiket a négyajtós limuzin mellett Sport Turismo (kombi) és Cross Turismo (emelt kombi) karosszériával is választhatunk.

Az abszolút csúcsmodell Porsche Taycan Turbo GT vezetési élményéről itt olvashatsz.

(Fotók: Porsche / Maximilian Balazs) 

elektromos autó | porsche | porsche taycan | sportautó | porsche taycan sport turismo

FOLYTASD EZZEL

A kertem, a házam, az otthonom – érezd benne jól magad

A magyar ital, amivel kompromisszumok nélkül tehetsz sokat az egészségedért

Rendeld meg a Roadster magazin 16. számát!

Itt van a nyár, ami már önmagában remek hír, de azzal tudjuk fokozni a hangulatot, hogy a napokban megjelenik a Roadster magazin legújabb száma is. Mit találunk benne? Ellátogatunk az Azori-szigetekre, Dubajba és megnézzük Isztambul egyik legenergikusabb kerületét, Beyoğlut. Találkozunk a világhírű brit dizájnerrel, Tom Dixonnal, kifaggatjuk az ikonikus fotós, Slim Aarons hagyatékát őrző Getty Images igazgatóját, és Bott Frigyes meghívására Európa legjobb sommelier-jeivel végigkóstoljuk a régió legérdekesebb furmintjait. Elmerülünk a független kiadású zine-ek színes és hangos világába, meglátogatjuk a Tisza Cipő főhadiszállását, megtapintjuk, mit tudnak az ukrán-Kárpátokból érkező kéziszövésű szőnyegek, egy MV Agusta nyergében pedig végigmotorozzuk Szardínia vadregényes hegyeit. Ismét látványos, sok állomásos, 220 oldalas tripet alkottunk, szerintünk érdemes lesz benevezni rá! A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom