A Porsche mindig is sok mindent jelentett, következésképpen nem kizárólag a (szerelemről és a) száguldásról szólt. Tavaly nyáron megtapasztaltuk, milyen a Balaton körüli slow life egy Taycannal, most pedig a Taycan modellfrissítését néztük meg Prágában. Még lassabban, hiszen a bemutatót a békésen csordogáló Moldva-folyón tartották, egy hajó fedélzetén.
Nyilván egy Porsche bemutató vezetési élménnyel teljes, de attól még cseppet sem bántuk, hogy elautóztunk a cseh fővárosba a kora tavaszi napsütésben. A hajónk a belváros északi részén várt ránk, rajta a hivatalosan „a világosbarnából és kőszürkéből” kikevert színben pompázó elektromos Taycan. Bizonyos szempontból idilli első találkozás a legendás márkával: biztosan nem teszünk kárt egymásban, de ugyanilyen biztosan magával ragad.
A Porsche első elektromos koncepciója 2015-ben született meg, négy évvel később gördült ki az első sorozatgyártású modell. Azóta mintegy 150 ezer példányt gyártottak le, a Taycant tehát simán nevezhetjük sikersztorinak.
A modellfrissített Taycan olyan sok ponton változott, mintha egy teljesen új generáció lenne: kifinomultabb lett a dizájn, de rengeteget javítottak a szoftvereken, a teljesítményen, a hatékonyságon, az akkucsomagon és kasztnin is. Egyedül a kényelem nem élvezett prioritást, ahogy a mérnökök fogalmaztak, ez a terület a frissítés mintegy három százalékát tette ki, a korábban említettekkel mind-mind jóval többet foglalkoztak, nagyjából egyenlő arányban.
A 126 ezer eurós (közel ötvenmillió forintos) 4S Sport Turismo változatot mintegy fél óra alatt tette a hajóra egy daru, viszont ennél is tovább csodáltuk.
Azonnal szemet szúrt a kifinomult színválasztás, illetve az, hogy a luxus-sportautó testközelből koránt sem tűnt rongyrázósnak: egy nagyon igényesen, minden részletre kiterjedően kidolgozott autó várt bennünket, amiben nincsenek suta, lógó, érthetetlen részletek, mindent átgondoltak, lesimítottak kikerekítettek.
Ez a „kompaktság” eleve ad egy jó érzést, és erre épülnek rá az extrák, ami alatt most nem az infotainment kétes ötleteit értem, hanem az olyan megoldásokat, mint a mindkét oldalon található, érintésre nyíló töltőfedelek, az aerodinamikailag opctimalizált karosszériaelemek, vagy a beszálláshoz felemelkedő, majd utána hidraulikusan ismét leengedett kasztni, az ún. Active Ride futómű.
A napfénytetőtől a világító hátsó Porsche feliratig, és a laposabb, kecsesebb HD mátrix LED-es fényszórókig rendben van minden.
Ha akartunk volna, sem köthettünk volna bele semmibe, úgyhogy jobb is, hogy eleve nem akartunk. És ez az érzés csak erősebb lett a beltér megismerésével.
Odabent elsőre a kontrasztos harmónia tűnik fel, a masszív, biztonságérzetet keltő ülések, na meg a digitális műszeregység letisztultsága. Szemben a fájdalmas guruló tabletekkel a stuttgartiak mindent alaposan kidolgoztak. Mind a négy kijelző megújult, viszont az egész egységes ívet rajzol, amit arányosan és ergonomikusan egészít ki a középső, állóképernyős konzol.
Az utasoldali érintőképernyő opcionálisan már videóstreamingre is képes; egyik kijelző sem túlzottan nagy, arányos, könnyen kezelhető, az egész cockpit otthonos és rendezett. A digitál-őrületet elegánsan dobja fel a diszkréten középre helyezett analóg óra, ami egészen egyszerű gesztussal teremti meg egy más minőség érzetét – vagy inkább finoman jelzi a valóban jelenlévő más minőséget.
Mit tud a Moldván úszó Taycan 4S Sport Turismo? Százra gyorsulni 3,7 másodperc alatt, 250 km/órás végsebességet, 600 kilométer fölötti WLTP-hatótávot (ami valós körülmények közt nyilván kevesebb, de így is 35 százalékkal nőtt a hatótáv az előző modellhez képest), olyan akkut, ami hidegebb időben is hatékonyan tölt, nevezetesen tízről kilencven százalékra 18 perc alatt, 15 Celsius-fokon. A Performance Battery Plus akkumulátor nagyobb, 105 kWh-s lett, viszont jóval hatékonyabb is, amit akár 320 kW-tal is tölthetünk. Ezzel párhuzamosan a rekuperációs kapacitás 290-ről 400 kW-ra nőtt.
Noha az alapfelszereltsége gazdagabb, és minden porcikájában jelentősen fejlődött, az új Taycanok mégis átlagosan 15 kilóval könnyebbek az elődeiknél.
A hatékonyság javításáért kifejezetten ehhez a modellhez készítettek egy 21 colos, alacsony gördülési ellenállású gumit. És kicsit rugózzunk még a légrugós felfüggesztésen, ami nemcsak látványos (amikor felemeli és leengedi az autót), de folyamatosan vízszintesen tartja az autót, még a dinamikus gyorsításnál, lassításnál és kanyarodásnál is. Szükséges-e mondani, hogy hatékonyabb lett a villanymotor, a hűtés és persze a hőszivattyú is?
A különféle modellváltozatok műszaki paraméterei persze eltérnek, ezeket itt böngészheted át, itt csak annyit jegyzünk meg, hogy a csúcsmodell Overboost funkcióval 952 lóerőt és 1110 Nm nyomatékot kínál, ami könnyedén repíti a 2,4 tonnás autót, például 7,7 másodperc alatt kétszázra.
Talán egy apróságot érdemes még kiemelni a bemutatóról: amikor a hajón úszó modell színéről kérdeztem, a Porsche mérnöke megjegyezte, hogy igazából bármilyen színben kérhetem, majd a pulóveremre mutatott: „Akár ilyen zöldben is.” Miért olyan fontos ez? Mert a kifinomultság és a nyers erő meghökkentő szimbiózisa adja az esszenciális Porsche-élményt.
A legolcsóbb Taycan 101 ezer euró, majd jön a Taycan 4S, Turbo és Turbo S, amiket a négyajtós limuzin mellett Sport Turismo (kombi) és Cross Turismo (emelt kombi) karosszériával is választhatunk.
Az abszolút csúcsmodell Porsche Taycan Turbo GT vezetési élményéről itt olvashatsz.
(Fotók: Porsche / Maximilian Balazs)
porsche | porsche taycan 4s | porsche taycan | elektromos autó | prága
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!