Kifinomultság és nyers erő meghökkentő szimbiózisa

A Porsche mindig is sok mindent jelentett, következésképpen nem kizárólag a (szerelemről és a) száguldásról szólt. Tavaly nyáron megtapasztaltuk, milyen a Balaton körüli slow life egy Taycannal, most pedig a Taycan modellfrissítését néztük meg Prágában. Még lassabban, hiszen a bemutatót a békésen csordogáló Moldva-folyón tartották, egy hajó fedélzetén.

Nyilván egy Porsche bemutató vezetési élménnyel teljes, de attól még cseppet sem bántuk, hogy elautóztunk a cseh fővárosba a kora tavaszi napsütésben. A hajónk a belváros északi részén várt ránk, rajta a hivatalosan „a világosbarnából és kőszürkéből” kikevert színben pompázó elektromos Taycan. Bizonyos szempontból idilli első találkozás a legendás márkával: biztosan nem teszünk kárt egymásban, de ugyanilyen biztosan magával ragad.

A Porsche első elektromos koncepciója 2015-ben született meg, négy évvel később gördült ki az első sorozatgyártású modell. Azóta mintegy 150 ezer példányt gyártottak le, a Taycant tehát simán nevezhetjük sikersztorinak.

A modellfrissített Taycan olyan sok ponton változott, mintha egy teljesen új generáció lenne: kifinomultabb lett a dizájn, de rengeteget javítottak a szoftvereken, a teljesítményen, a hatékonyságon, az akkucsomagon és kasztnin is. Egyedül a kényelem nem élvezett prioritást, ahogy a mérnökök fogalmaztak, ez a terület a frissítés mintegy három százalékát tette ki, a korábban említettekkel mind-mind jóval többet foglalkoztak, nagyjából egyenlő arányban.

A 126 ezer eurós (közel ötvenmillió forintos) 4S Sport Turismo változatot mintegy fél óra alatt tette a hajóra egy daru, viszont ennél is tovább csodáltuk.

Azonnal szemet szúrt a kifinomult színválasztás, illetve az, hogy a luxus-sportautó testközelből koránt sem tűnt rongyrázósnak: egy nagyon igényesen, minden részletre kiterjedően kidolgozott autó várt bennünket, amiben nincsenek suta, lógó, érthetetlen részletek, mindent átgondoltak, lesimítottak kikerekítettek.

Ez a „kompaktság” eleve ad egy jó érzést, és erre épülnek rá az extrák, ami alatt most nem az infotainment kétes ötleteit értem, hanem az olyan megoldásokat, mint a mindkét oldalon található, érintésre nyíló töltőfedelek, az aerodinamikailag opctimalizált karosszériaelemek, vagy a beszálláshoz felemelkedő, majd utána hidraulikusan ismét leengedett kasztni, az ún. Active Ride futómű.

A napfénytetőtől a világító hátsó Porsche feliratig, és a laposabb, kecsesebb HD mátrix LED-es fényszórókig rendben van minden.

Ha akartunk volna, sem köthettünk volna bele semmibe, úgyhogy jobb is, hogy eleve nem akartunk. És ez az érzés csak erősebb lett a beltér megismerésével.

 

Odabent elsőre a kontrasztos harmónia tűnik fel, a masszív, biztonságérzetet keltő ülések, na meg a digitális műszeregység letisztultsága. Szemben a fájdalmas guruló tabletekkel a stuttgartiak mindent alaposan kidolgoztak. Mind a négy kijelző megújult, viszont az egész egységes ívet rajzol, amit arányosan és ergonomikusan egészít ki a középső, állóképernyős konzol.

Az utasoldali érintőképernyő opcionálisan már videóstreamingre is képes; egyik kijelző sem túlzottan nagy, arányos, könnyen kezelhető, az egész cockpit otthonos és rendezett. A digitál-őrületet elegánsan dobja fel a diszkréten középre helyezett analóg óra, ami egészen egyszerű gesztussal teremti meg egy más minőség érzetét – vagy inkább finoman jelzi a valóban jelenlévő más minőséget.

Mit tud a Moldván úszó Taycan 4S Sport Turismo? Százra gyorsulni 3,7 másodperc alatt, 250 km/órás végsebességet, 600 kilométer fölötti WLTP-hatótávot (ami valós körülmények közt nyilván kevesebb, de így is 35 százalékkal nőtt a hatótáv az előző modellhez képest), olyan akkut, ami hidegebb időben is hatékonyan tölt, nevezetesen tízről kilencven százalékra 18 perc alatt, 15 Celsius-fokon. A Performance Battery Plus akkumulátor nagyobb, 105 kWh-s lett, viszont jóval hatékonyabb is, amit akár 320 kW-tal is tölthetünk. Ezzel párhuzamosan a rekuperációs kapacitás 290-ről 400 kW-ra nőtt.

Noha az alapfelszereltsége gazdagabb, és minden porcikájában jelentősen fejlődött, az új Taycanok mégis átlagosan 15 kilóval könnyebbek az elődeiknél.

A hatékonyság javításáért kifejezetten ehhez a modellhez készítettek egy 21 colos, alacsony gördülési ellenállású gumit. És kicsit rugózzunk még a légrugós felfüggesztésen, ami nemcsak látványos (amikor felemeli és leengedi az autót), de folyamatosan vízszintesen tartja az autót, még a dinamikus gyorsításnál, lassításnál és kanyarodásnál is. Szükséges-e mondani, hogy hatékonyabb lett a villanymotor, a hűtés és persze a hőszivattyú is?

A különféle modellváltozatok műszaki paraméterei persze eltérnek, ezeket itt böngészheted át, itt csak annyit jegyzünk meg, hogy a csúcsmodell Overboost funkcióval 952 lóerőt és 1110 Nm nyomatékot kínál, ami könnyedén repíti a 2,4 tonnás autót, például 7,7 másodperc alatt kétszázra.

Talán egy apróságot érdemes még kiemelni a bemutatóról: amikor a hajón úszó modell színéről kérdeztem, a Porsche mérnöke megjegyezte, hogy igazából bármilyen színben kérhetem, majd a pulóveremre mutatott: „Akár ilyen zöldben is.” Miért olyan fontos ez? Mert a kifinomultság és a nyers erő meghökkentő szimbiózisa adja az esszenciális Porsche-élményt.

A legolcsóbb Taycan 101 ezer euró, majd jön a Taycan 4S, Turbo és Turbo S, amiket a négyajtós limuzin mellett Sport Turismo (kombi) és Cross Turismo (emelt kombi) karosszériával is választhatunk.

Az abszolút csúcsmodell Porsche Taycan Turbo GT vezetési élményéről itt olvashatsz.

(Fotók: Porsche / Maximilian Balazs) 

porsche taycan 4s | elektromos autó | sportautó | porsche | porsche taycan sport turismo

FOLYTASD EZZEL

A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?

Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat

Rendeld meg a Roadster magazin 17. számát!

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom