A Ralph Lauren története egy igazi koldusból királyfi mese, aminek a főszereplője egy amerikai álmot kergető, középosztálybeli, bronxi zsidó fiú, Ralph Lifshitz, az 1960-as évek Amerikájában. A különbség csak annyi, hogy itt a meséből valóság lett, és a Ralph Lauren már negyven éve az időtlen amerikai stílus, a sportos elegancia és a minőség sziklaszilárd brandje.
Valószínűleg senki sem gondolta volna, hogy a gimnáziumban már saját készítésű nyakkendőit árusító Ralph a világ egyik legnagyobb márkájának alapítója lesz, de ő már kiskorától kezdve hitt a sikerben. És nem hiába: míg nappal De Witt Clinton High Schoolban tanult és adta el hét-tíz dolláros árréssel első munkáit, esténként az akkori New York-i áruházláncban, az Alexander’s-ben dolgozott. A gimnázium, és kétévnyi szolgálat után az amerikai hadseregben Ralph a Brooklyn’a Baruch College esti képzésén folytatta – a tanulást és nyakkendőinek értékesítését is.
Nem sokkal később már Amerika legrégebbi ruhamárkájánál, a Brooks Brothersnél találta magát értékesítőként. A Brooks Brothers úttörő volt az amerikai divatszférában – többek között ők ismertették meg a készruha fogalmát, elsőként árusítva előre gyártott öltönyöket, selyemnyakkendőket, de ők használtak elsőként Amerikában Indiából hozatott madrasz szövetet is.
Nem csoda, hogy Steve McQueentől John F. Kennedyn át Andy Warholig rengeteg híresség hordta a Brooks Brothers ruhákat.
Ralphot itt ragadta magával az amerikai, Brooks Brothers-stílus, és miközben saját nyakkendőinek tervezését folytatta, egyre inkább kikristályosodott benne az igazi Lauren-stílus. A Brooks Brothersnél persze nem nézték jó szemmel Lauren önálló törekvéseit, így kénytelen volt más gyártó után nézni. Végül az elegáns New York-i nyakbavaló-butiknál, a Beau Brummellnél kötött ki. Ezzel a háta mögött 1967-ben megszületett saját márkája, a Ralph Lauren, ami robbanásszerű siker lett, és Manhattan számos dizájnerboltjában is megjelent.
Ralph tudatosan építette márkáját, kompromisszumok nélkül: olyannyira, hogy a kezdetekben a Bloomingdale’s ajánlatát is visszautasította, akik nyakkendőit csak a rá jellemző szélesebb nyakkendőbőség csökkentésével és saját márkanevük alatt értékesítették volna. Fél évvel később már a Bloomingdale's rendelt komoly készletet Ralph saját nyakkendőiből...
Az ikonikus logó néhány évvel később, 1971-ben született, eredetileg akkor is csak egy jótékonysági eseményen való megjelenésére választották szimbólumként. Ralph viszont annyira megszerette, hogy a nem sokkal később megjelent első nőiing-kollekciójának mandzsettájára is ráhímeztette.
A póni azonnal meghódította a világot, és szép lassan minden Ralph Lauren-termékre rákerült – többek között az ikonikus, galléros, pamut teniszpólókon is. A sztoriban a legérdekesebb, hogy a márka maga egybeforrt a lovaspólóval, Ralph maga soha rá sem lépett a pályára:
"Azért választottam a márka szimbólumaként egy lovaspóló-játékost, mert mindig is szerettem a sportot… és a lovaspólónál mindehhez elegancia is társul" – mondta.
1972-ben, két évvel az első teljes Ralph Lauren-kollekció, és egy évvel az első női kollekció megjelenése után a márka egy újabb nagy dobással jelentkezett: a rövid ujjú, galléros sportpólókkal, amelyeket nem sokkal később már csak polo shirtként emlegettek.
A nyolcvanas-kilencvenes évek hiphopkultúrája egybeesett a márka két ikonikus motívumának megszületésével: 1989-ben az amerikai zászlóval díszített pulóver aratott azonnali sikert, és ugyanabban az időszakban jelent meg a Ralph Lauren-medve is.
A plüssmedve-ötlet egy véletlenből született: Ralphot születésnapján meglepték egy polo shirtben feszítő plüssmackóval, Ralphnak pedig annyira megtetszett az ötlet, hogy az ajándékból termék lett. Először a polót viselő plüssmackók jelentek meg a márkaboltok polcain, majd 1991-től a medvemintás pulóverek is.
A Ralph Lauren az évtizedek során egyre szélesebb termékskálával, és több luxus almárkával is szélesítette portfólióját, sosem veszítve szem elől az alapító elsődleges célját, az időtlen divat ígéretét.
"Én sosem akartam a divatot követni. Mert ha a divatot követed, akkor egy idő után ódivatúvá válsz."
(Fotók: Ralph Lauren)
dizájner | ruha | stílus | márka | Bronx | brand
A modern luxus nyomában a Range Roverrel
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!