Miközben folyamatosan szállingóznak a hírek légitaxikról és más eVTOL járművekről, ezek jobbára felnagyított drónok (vagy kisebb helikopterek). A kaliforniai San Mateóban született Alef viszont valóban egy autó, mármint autó kinézetű tárgy, amivel már végeztek is tesztrepülést.
115 millió forintba kerül, tisztán elektromos, 320 kilométeres hatótávval – vagy 177 km-es repülő hatótávval. Ezek a paraméterei a kaliforniai Alef Aeronautics startup A modeljének, amit várhatóan idén már meg is lehet majd venni.

A céget 2015-ben alapította egy mérnökökből és vállalkozókból álló, de inkább rockzenekarnak látszó csapat, összességében bő hetven évnyi szakmai (értsd: mérnöki) tapasztalattal.
Négy évvel az alapítás után már el is végezték az első teszteket, a napokban pedig már zárt körű bemutatót is tartottak amerikai újságíróknak egy lezárt területen, ahol az Alef A modellje egy másik autót repült át (lásd a fenti videót).
Ám eVTOL (electric vertical takeoff and landing, azaz függőleges fel- és leszállásra képes jármű) gyártással sokan kísérleteznek, a kínai Ehang másfél éve kapott is típusengedélyt a helyi hatóságoktól, ám az Alef-csapat állítja: az övék az első repülő autó, mármint ami autónak is néz ki, és képes is autóként funkcionálni. Ez a gyakorlatban egy összkerék-meghajtású kocsit jelent, ami maximum két személy szállítására képes.
És mivel a repülés érdekében rendkívül könnyű a szerkezet, a földön bármelyik másik elektromos autónál sokkal kevesebb energiából gurulgat.
A vezetéséhez elég egy sima jogsi, a repüléshez egy drón-engedély, azaz nincs különösebb követelmény, talán ennek is köszönhető, hogy a cég állítása szerint már 3200 előrendelés érkezett az A modellre, ami dollárban 300 ezerbe kerül.
A nagyobb biztonság, a hangtompítás és a helytakarékosság érdekében nincsenek szabadon hagyott légcsavarok. A biztonság érdekében – írja az Alef sajtóanyaga – minden kulcsfontosságú alkatrész három-nyolcszoros redundanciával készül, de van valós idejű ezerpontos diagnosztika, „vétójoggal” rendelkező repülés előtti diagnosztika, akadályészlelés és -elkerülés, sikló leszállás és teljes jármű ballisztikus ejtőernyő. Ahogy írják, az autót
„a legújabb hardver- és szoftvermegoldások, ultrakönnyű, rendkívül erős alkatrészek, szimulátorok, elemzések és szigorú repülési tesztek segítségével fejlesztettük ki.”
Másfelől a bemutatón az NBC újságírója nem látott senkit ki- vagy beszállni az autóba, és ő maga sem ülhetett be, amit állítólag a szellemi jogok védése indokolt. Mindenesetre más az újságíró és más az ügyfél – ahogy Jim Dukhovny fogalmazott –, nyilván az utóbbiakat előbb-utóbb be kell engedni a cockpitbe.

Ugyanakkor már dolgoznak a Z modellen is, amit 2035-re ígérnek, 640 km-es autós, és 320 km-es repülő hatótávval. Ám talán ennél is fontosabb előrelépés lesz (ha tényleg így lesz), hogy a Z már négy személyt lesz képes fuvarozni.
Megértjük, ha ezek után nosztalgiáznál kicsit, mondjuk Európa legzseniálisabb túraversenye, a zúgó motorok és a csodás tájak vonzásában megrendezett III. Balkan Rally felidézésével.
(Forrás: Designboom, Alef, fotók: Alef)
dizájn | autó | repülő autó | EVTOL | startup | alef
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!