Miközben folyamatosan szállingóznak a hírek légitaxikról és más eVTOL járművekről, ezek jobbára felnagyított drónok (vagy kisebb helikopterek). A kaliforniai San Mateóban született Alef viszont valóban egy autó, mármint autó kinézetű tárgy, amivel már végeztek is tesztrepülést.
115 millió forintba kerül, tisztán elektromos, 320 kilométeres hatótávval – vagy 177 km-es repülő hatótávval. Ezek a paraméterei a kaliforniai Alef Aeronautics startup A modeljének, amit várhatóan idén már meg is lehet majd venni.

A céget 2015-ben alapította egy mérnökökből és vállalkozókból álló, de inkább rockzenekarnak látszó csapat, összességében bő hetven évnyi szakmai (értsd: mérnöki) tapasztalattal.
Négy évvel az alapítás után már el is végezték az első teszteket, a napokban pedig már zárt körű bemutatót is tartottak amerikai újságíróknak egy lezárt területen, ahol az Alef A modellje egy másik autót repült át (lásd a fenti videót).
Ám eVTOL (electric vertical takeoff and landing, azaz függőleges fel- és leszállásra képes jármű) gyártással sokan kísérleteznek, a kínai Ehang másfél éve kapott is típusengedélyt a helyi hatóságoktól, ám az Alef-csapat állítja: az övék az első repülő autó, mármint ami autónak is néz ki, és képes is autóként funkcionálni. Ez a gyakorlatban egy összkerék-meghajtású kocsit jelent, ami maximum két személy szállítására képes.
És mivel a repülés érdekében rendkívül könnyű a szerkezet, a földön bármelyik másik elektromos autónál sokkal kevesebb energiából gurulgat.
A vezetéséhez elég egy sima jogsi, a repüléshez egy drón-engedély, azaz nincs különösebb követelmény, talán ennek is köszönhető, hogy a cég állítása szerint már 3200 előrendelés érkezett az A modellre, ami dollárban 300 ezerbe kerül.
A nagyobb biztonság, a hangtompítás és a helytakarékosság érdekében nincsenek szabadon hagyott légcsavarok. A biztonság érdekében – írja az Alef sajtóanyaga – minden kulcsfontosságú alkatrész három-nyolcszoros redundanciával készül, de van valós idejű ezerpontos diagnosztika, „vétójoggal” rendelkező repülés előtti diagnosztika, akadályészlelés és -elkerülés, sikló leszállás és teljes jármű ballisztikus ejtőernyő. Ahogy írják, az autót
„a legújabb hardver- és szoftvermegoldások, ultrakönnyű, rendkívül erős alkatrészek, szimulátorok, elemzések és szigorú repülési tesztek segítségével fejlesztettük ki.”
Másfelől a bemutatón az NBC újságírója nem látott senkit ki- vagy beszállni az autóba, és ő maga sem ülhetett be, amit állítólag a szellemi jogok védése indokolt. Mindenesetre más az újságíró és más az ügyfél – ahogy Jim Dukhovny fogalmazott –, nyilván az utóbbiakat előbb-utóbb be kell engedni a cockpitbe.

Ugyanakkor már dolgoznak a Z modellen is, amit 2035-re ígérnek, 640 km-es autós, és 320 km-es repülő hatótávval. Ám talán ennél is fontosabb előrelépés lesz (ha tényleg így lesz), hogy a Z már négy személyt lesz képes fuvarozni.
Megértjük, ha ezek után nosztalgiáznál kicsit, mondjuk Európa legzseniálisabb túraversenye, a zúgó motorok és a csodás tájak vonzásában megrendezett III. Balkan Rally felidézésével.
(Forrás: Designboom, Alef, fotók: Alef)
alef | autó | dizájn | EVTOL | repülő autó | startup
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!