Vannak dolgok a repüléssel és az utazással kapcsolatban, amelyeket természetesnek veszünk. Például ritkán gondolkodunk el rajta, miért a bal oldalon szállunk fel a repülőgépre. Most eláruljuk.
A bal oldali beszállás még a brit légitársaságoknál is alap, ahol – ha a járművezetési szokásokat vesszük figyelembe – inkább a jobb oldalról történő fedélzetre lépésnek lenne értelme, az utasok mégis a másik oldalon üdvözlik a személyzet tagjait.
Természetesen akadnak kivételek a szabály alól (ilyenek a kis, kétszemélyes repülőgépek), de a kereskedelmi járatok egyoldali beszállásának két fontos oka van.
“A korai repülőtereket úgy alakították ki, hogy a gépek a terminál előtt gurulhattak, és aztán megállhattak, hogy leszállhassanak az utasok” – magyarázta az amerikai légierő egyik volt pilótája.
“Ez a megoldás hasznosnak bizonyult a pilóta számára, mert így fel tudta mérni a szárnytávolságot a terminál épületétől és meg tudta oldani, hogy a repülőgép ajtaja a terminál bejárata elé kerüljön”.
Ha pedig az utasok a bal oldalon maradnak, akkor nem lesznek útjában a jobb oldalon tartózkodó, a gépet tankoló földi személyzetnek sem.
A másik ok a tengerekre, illetve a hajózásra vezethető vissza. A “port” és a “starboard” kifejezés a hajó bal és a jobb oldalára utal, bár utóbbi valójában a “steerboard” elhelyezésére reflektál, amely a hajó kormánylapáthoz hasonló része. Ennek az elhelyezése megkövetelte, hogy a bal oldal legyen az, ahonnan be- és kiszállnak az utasok, a legtöbb repülőgép-tervező pedig ugyanezt a konvenciót követte.
A rutinos utazók számára a felszállás előtti, légiutas-kísérő által bemutatott tájékoztató rutinszerű, már-már érdektelen. Vannak azonban különböző hangjelzések, amelyek menet közben szintén információkat közölhetnek.
(Forrás: Travel and Leisure, fotók: Pixabay, Unsplash)
repülőgép | repülés | beszállás | bal oldalIstenekkel és hősökkel léphetünk be egy különleges univerzumba júniusban Budapesten
Drónok csapódtak az M3-as autópályára, lezárták a szakaszt a nyomozók

Itt a nyár, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 12. száma. Mit találunk benne? Mutatunk pár remek helyet Sydneyben, egy helyi segítségével felfedezzük Torinót, kipróbáljuk milyen az egyik legújabb bringás trend, a gravelezés, és leteszteljük a Mazda CX 60-asát. Leülünk beszélgetni a Lissoni vezető építészével, bejárjuk az újjászületés előtt álló Gellértet, kifaggatunk egy portugál borászt, Daniel Niepoortot, és leültetünk egy asztalhoz öt izgalmas egyéniséget. Interjúzunk Alessanadro Gaultieri parfümkészítővel, akit a szakma legveszélyesebb orrának tartanak, ukulelézett nekünk Wolfgang Puck egyik közeli munkatársa, Tetsu Yahagi, és bejárjuk Ahn Tuan és társai legújabb, frissen megnyitott budapesti éttermeit. Kiderítjük, képes lehet-e a ChatGPT megírni a következő bestsellert, megnézünk közelről öt lélegzetelállító hotelt, és bemutatjuk a skandináv dizájn állócsillagait is. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!