Éppen olyan korszakot élünk az autóiparban, amiben minden szereplőnek kicsit újra ki kell találnia magát. A semmiből emelkednek fel teljesen új autómárkák és halványulnak el olyan szereplők, amelyek ott voltak az autózás megszületésekor. A Rolls-Royce számára kulcsfontosságú, hogy a luxusautó-szegmensben övék legyen a világ legjobb elektromos autója.
Torsten Müller-Ötvös, a Rolls-Royce vezérigazgatója személyesen üdvözöl minden újságírót a Spectre bemutatóján. Nem csak udvariasságból, tényleg érdeklődve figyeli az első benyomásokat. Bár az előzetes eladási számokat látva nincs oka aggodalomra: 2025-ig minden Spectre elkelt. A kaliforniai bemutatón újságírók és potenciális ügyfelek próbálhatják ki, milyen az első elektromos Rolls-Royce-t vezetni. Magyarországról csak a Roadster kapott meghívást az eseményre.
Torsten magával ragadó lelkesedéssel mesél az autóról és a Rolls-Royce történetéről. A márka alapítója, Sir Henry Royce mondta azt egyszer, hogy
„mindenben törekedni kell a tökéletességre”.
Ezt egyfajta elvnek tekintik, ami nemcsak arról szól, hogy tökéletes autót kell gyártani, hanem egy útmutató, kulturális hozzáállás, ami végigkíséri a Rolls-Royce szellemét. A Spectre feladata ráadásul még fontosabb, 2030-tól már csak elektromos Rolls-Royce-ok készülnek, nem mindegy, milyen az első.
Ezt a kupét élőben látni lenyűgöző látvány.
Noha öt és fél méter hosszú és két méter széles, az olyan finom részletekkel, mint a szélesebbre húzott hűtőrács, a keskeny lámpák, vagy az erőteljesebben megdöntött orrvonal, sikerült egy merész, mégis kecses vonalú Rollst készíteni. Noha látványban emlékeztet a Wraith-re, leginkább a tetőt és farrészt összekötő vonalvezetése miatt, alapvetően a Phantom Coupe szellemi örököse. 2+2 személyes, ami nem üres ígéret, a hátsó ülések luxusautóhoz méltó kényelműek. Hogy bejutás se legyen komikus akrobatamutatvány, másfél méter széles ajtók segítenek a beszállásban. Az ajtók bezárását pedig motor segíti, elég a fékpedálra helyezni a lábam.
Ezt a kecses, könnyed érzést vezetés közben is fenntartja, pedig egy üres Spectre közel három tonna. Talán a négykerék-kormányzás és a parádés futóműhangolás az oka, mindenesetre a Spectre-t vezetni élvezet. Nem sportos, de kellően közvetlen, játékos és szerethető.
Talán a legjobb Rolls, amit valaha vezettem.
Ha becsukom a szemem, akkor is tudom, hogy Rolls-Royce-ban ülök. A süppedős gyapjúszőnyeg elnyeli a lábam, a széles bőrülések kényelmesen ölelnek körbe, és finom illatukkal megtöltik a teret. A szellőzőrács vaskos lamellái fémes csilingeléssel felelnek, ha megpöckölöm őket.
A teljes térből magabiztos erő, nyugalom árad.
Semmi nem árulkodik arról, hogy nem szokványos Rollsban ülök.
Aztán persze egy alaposabb szemrevételezés már rávezet, hogy a kormány mögötti műszerek helyett egy monitor vetíti ki az aktuális adatokat, a középkonzolon pedig érintőképernyőn keresztül vezérelhetjük a navigációt vagy a fedélzeti rendszer többi elemét. De a fűtés-hűtés szabályozása hagyományos forgókapcsolókkal történik, ahogy megszokhattuk az elmúlt évtizedekben. Csak két apróság van, ami az elektromos koncepció velejárója: az akusztikus hangsegéd, ami a V12-es motor halk járását igyekszik imitálni, illetve a váltókapcsoló „B” állása, ami az egypedálos vezetést teszi lehetővé. Talán úgy járunk a legjobban, ha egyiket sem vesszük igénybe.
Egy elektromos autóban nincs más, csak áram, meg hatalmas nyomaték. Nincs sebességváltó, a motor és a hajtási rendszer összjátéka, ami a vasat végül élvezettel vezethető járművé teszi.
Egy Rolls-Royce-nak viszont akkor is át kell mennie a pezsgőteszten, ha elektromos.
Vagyis úgy kell elindulnia és megállnia, hogy egy csepp se szaladjon ki az utas kezében tartott pezsgőspohárból. Pedig 900 Nm-es nyomatékkal ez nem könnyű feladat.
A Spectre rendelkezik azzal a képességgel, hogy 4,4 másodperc alatt gyorsítson százra, mégsem ez, vagy az 584 lóerős teljesítmény a legfontosabb adat, ami leírja a vezetési élményt.
Egyáltalán, van értelme egy Rollsban vezetési élményt keresni?
Sokakban él a tévképzet, hogy a Rolls-Royce sofőrös autó. Pedig egy tipikus vásárló alig múlt negyven, sikeres az életben, a munkában, és szereti megmutatni, hogy mije van. És ha autóról van szó, szereti maga vezetni.
A Spectre-t pedig mindennél jobban fogja imádni.
Ez a tipikus vásárló hat másik autót tart még otthon, ezért nem fogja zavarni, hogy csak 500 kilométer a hatótáv. Ha messzebbre megy, választ másik autót vagy helikopterre vált. Az pedig még nagyobb előny, hogy benzinkút helyett otthon tudja tölteni az akkukat.
Ez is érdekelhet:
rolls-royce | Napa-völgy | nagy sztori | elektromos autó | autóbemutató | rolls-royce spectre
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!