A repülőterek általában hatalmasak, zsúfoltak és nyüzsgőek, javarészt tele vannak lenyűgöző építészeti elemekkel, például kilométeres kifutópályákkal és égbe nyúló légiforgalmi irányító egységekkel. De nem minden reptér ilyen.
A Hollandia speciális községének számító, karib-tengeri Saba szigetének szélén található Juancho E. Yrausquin repülőtér egyenesen a legrövidebb kereskedelmi kifutópályával rendelkezik és a világ legkisebb repülőterének mondják.
A mindössze 400 méteres, tenger fölé tornyosuló sziklákkal szegélyezett pályáján bizonyosan nem könnyű feladat a leszállás. Összehasonlításképp egy nagy nemzetközi repülőtérnek általában több mint 3-4000 méter hosszú kifutópályái vannak.
Amint azt a repülés szerelmesei alighanem jól tudják, a kifutópálya hossza jelzi, milyen típusú repülőgépek szállhatnak le rajta. Tehát minél nagyobb a kifutópálya, annál nagyobb a repülőgép is, és fordítva. Ennek megfelelően a Juancho E. Yrausquin reptér jellemzően kisebb gépeket szolgál ki, mint például egy Havilland Canada DHC-6 Twin Ottert, amely 18 és 20 fő közötti férőhellyel rendelkezik.
Saba repülőterét nem csupán a mérete teszi egyedivé. Igen sajátos szabályok és előírások vannak érvényben ott:
kizárólag a regionális légitársaságok légcsavaros repülőgépeit fogadhatja, és szigorúan a Holland Antillák Polgári Légi közlekedési Hatósága által kiadott engedély alapján.
Amikor a repülőtér 1959-ben először megnyitott, az óriási dolognak számított – nagyjából a sziget teljes lakossága részt vett az ünnepségen. Az első landolást követően aztán a gép pilótáját, bizonyos Remy de Haenen-t eltiltották a szigetre történő repüléstől, így egészen 1963-ig egy repülő sem szállt le Sabán. A megfelelő repülőtér hiánya komoly politikai üggyé vált az elkövetkezendő években, ezért 1962-ben a holland kormány beleegyezett, hogy 600 ezer gulden (nagyjából 128 millió forint) összegű támogatást nyújtson az építkezésekhez.
1998-ban a fő terminált alaposan megtépázta a Georges hurrikán, úgyhogy a holland kormány támogatásával új épületet húztak fel helyére, amelyet 2002-ben nyitottak meg. Az első repülés mementójaként megmaradt légcsavart a mai napig meg lehet nézni.
(Forrás: Metro.co.uk, fotók: Getty Images)
saba | legrövidebb | repülőtere | karib-tenger | legkisebb | történet
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!