„Gaudí ezt a világot látta álmában” – áradozik a Sagrada Famíliáról egy japán sztárépítész

Kengo Kuma húsz év után visszatért Barcelona még mindig épülő templomába, a Sagrada Famíliába, és kirázta a hideg a látványtól. A japán sztárépítész azt mondja, ez az a világ, amit Gaudí megálmodott magának.

Kengo Kuma az egyik legismertebb kortárs építész, aki világszerte jegyez emblematikus épületeket, miközben más együttműködésekre is nyitott, például az egyik sportszergyártóval közösen edzőcipőt tervezett, de egész kollekciót is összedobott már egy olasz divatmárkával.

Mi viszont most maradunk az építészetnél. Három éve Kengo Kuma a Casa Batlló átfogó felújítása során tervezte meg az épület egyik legérdekesebb részét, egy 164 ezer négyzetméteres, aluminium láncokból álló hálófüggönyt, ami összeköti a földszintet az alagsori, egykori szénbunkerből létrehozott új kiállítóterekkel, és egyfajta időalagútként is működik.

Az építész nemrég visszatért Barcelonába megnézni a Casa Batllót, ám utána találkozott a Sagrada Família befejezését vezető építésszel, Jordi Faulíval is. A katalán kolléga az épület minden zugát megmutatta neki, a japán építészt pedig nagyon meglepte a benyomásainak a drámai változása a legutóbbi, húsz évvel ezelőtti látogatásához képest.

„Nem is a meglepetés a jó szó, pontosabb azt mondani, úgy éreztem, mintha remegne a lábam

– írta Kengo Kuma az irodája hírlevelében. – Dióhéjban: a tér csodásan világos volt, bár közhelyesen hangzik, de úgy éreztem, mintha valóban a mennyországban lennék – folytatta az építész. – Amikor legutoljára ott jártam, a Sagrada Famíliának még nem volt teteje, a falak és oszlopok nehéznek és öregnek tűntek. A mennyezet őrülten magasan van, mégis mintha lebegne a levegőben, mintha a gravitáció egyszerűen nem hatna rá. Meghatározó az ólomüvegeken át beáramló fény: itt a fény és a szín játssza a főszerepet, az anyagok mellékszereplők.”

„Gaudí kijelentéseiből egyértelmű, hogy egy nem-materiális világot akart elérni, de amikor a helyszínen állva a testemmel éreztem a szavainak a jelentését, abba beleborzongtam – jelentette ki. – Tudjuk, hogy Gaudí különféle szerkezeti és matematikai kísérleteket végzett ennek a nem-anyagi állapotnak az eléréséért, kezdve híres fejjel lefelé fordított modelljeivel, vagy a bipoláris parabolák, héjak, egymásnak dőlő ágakból álló oszlopok összeállításával.

Ezek a megoldások kiválóan létrehozták a tér átlátszóságát és könnyedségét, ami lenyűgöző kortárs építészetet eredményezett, amely kétségtelenül egy csoda.”

Kengo Kuma hozzátette még, hogy Gaudí – akit 1926 júniusában, 73 éves korában halálra gázolt a villamos – természetesen nem tervezhette meg minden egyes részletét ennek a hihetetlenül nehéz folyamatnak. A japán építész szerint ebből a szempontból a Sagrada Família kortárs épületként készült majd el, mert „Gaudí elveivel összhangban számos ötlet és a legújabb technológia kulminálódik benne. Bár a Passió Homlokzat kubista szobrait jegyző Josep Maria Subirachs egy időben kritizálta Gaudí elveit, de minden részlet, beleértve a zajnak tűnő elemeket is, harmonikusan visszhangzik ebben a kész, áttetsző térben.”

„Ez valami teljesen váratlan volt – zárja a sorait Kengo Kuma. – Ez a titokzatos, békés, megbocsátó tér úgy burkol be, hogy eltörli a zaj fogalmát. Meggyőződésem, hogy szemtanúja voltam a lényegének Gaudí ›hitének‹, ami egyértelműen az a ›világ‹, amelyet álmában látott.”

Eddig hát a japán sztárépítész leírása Barcelona ikonjáról, amit a tervek szerint 2026-ban, száz évvel Gaudí halála után, és 144 évvel az építkezés megkezdése után fejeznek majd be. Ez lesz a város legmagasabb épülete a 172,5 méteres, Krisztusnak szentelt központi toronnyal.

A Sagrada Famíliát az építkezések kezdete óta sújtja vagy háború vagy pénzhiány, legutóbb pedig a koronavírus-járvány miatt akadoztak a munkálatok. A tömegturizmus megjelenése előtt a munkát kizárólag a templomi adományokból fedezték, így sokan kételkedtek abban, hogy az épület valaha is elkészül.

(Forrás: Kengo Kuma Associates, képek: Getty Images, Unsplash. A nyitóképen az építkezés állása látható idén május 15-én, a háttérben az Amerika Kupa vitorlásaival – fotó: GettyImages)

kengo kuma | antoni gaudí | La Sagrada Família | építészet | barcelona

FOLYTASD EZZEL

A kertem, a házam, az otthonom – érezd benne jól magad

A magyar ital, amivel kompromisszumok nélkül tehetsz sokat az egészségedért

Rendeld meg a Roadster magazin 15. számát!

Nyakunkon a tavasz, és ami még jobb hír, itt a legújabb Roadster magazin is. Mit találunk benne? Találkozunk az amerikai képzőművésszel, Jim Denevannel, aki amellett, hogy land artban utazik, egy csodás rendezvényszervező céget is működtet, amely elképesztő helyeken szervez vacsorákat Kaliforniától kezdve Dél-Afrikán át Toszkánáig. Kifaggatjuk a kultikus Iditarod Trail Race kutyás szánhúzó verseny szervezőjét, a biennáléra készülő Nemes Márton festőművészt, megismerkedtünk a Friluftsliv filozófiával, Arnaud Montagard fotós révén megnézzük, milyen Amerika hátsó udvara, főzünk a 101 Bistróban, és a Totemism legújabb kollekcióját is szemügyre vesszük. ismét látványos, sok állomásos, 220 oldalas tripet alkottunk, szerintünk érdemes lesz benevezni rá. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom