Gyorsabban sétálunk, és kevesebbet beszélgetünk a városban – mondja egy új kutatás

Egyre gyorsabban sétálunk a városokban, és kevesebbet barátkozunk – állapította meg három amerikai nagyváros adatai alapján egy friss tanulmány, amely a jelenség okait is vizsgálta. Vajon a technológia a hibás vagy maga a köztér?

„A városi utcák sétálásra, nézelődésre valók vagy csak utak, ahol a lehető leggyorsabban át kell haladni? Az amerikaiak szemében egyre inkább az utóbbiak” – foglalt össze egy érdekes kérdést a Bloomberg CityLab, amely szerint

megdöbbentő következtetéssel zárult a Nemzeti Gazdaságkutató Iroda tanulmánya a városi sétáról.

A kutatók régi videofelvételeket hasonlítottak össze AI technikák segítségével, hogy megnézzék, miként viselkedtek a gyalogosok 1980-ban és 2010-ben Boston, New York City és Philadelphia utcáin. Nyugtalanító következtetést vontak le: az amerikai járókelők gyorsabban sétáltak és kevesebbet csevegtek, mint korábban. „Kevesebb lett a civil társadalom alapját képező, a városok gazdaságát erősítő informális találkozás” – állapítja meg a kutatás.

Ez Chicago, de a tempó ugyanaz

A tanulmányt nyolc, különböző hátterű kutatócsoport végezte, köztük Ed Glaeser harvardi közgazdász, Keith Hampton, a Michigani Állami Egyetem kommunikációs professzora és Carlo Ratti, az MIT urbanistája. A vezető szerző Arianna Salazar-Miranda, a Yale professzora volt, akit William H. Whyte újságíró és „városmegfigyelő” munkája inspirált. Whyte 1980-as könyve (The Social Life of Small Urban Spaces – A kis városi terek társadalmi élete) a várostervezés klasszikusává vált.

Atomizáltabb, rohanóbb

Salazar-Miranda vonzónak találta Whyte vizuális megközelítését, amivel kitapinthatóvá tette az egyszerű, tipizálható viselkedéseket, míg ő maga új eszközökkel és adattudományi módszerekkel igyekezett ugyanezt szisztematikusabban elvégezni. Az eredeti filmeken lévő emberek mozgását „számítógépes látással” adatosították, majd ugyanezt az eljárást megismételték 2008 és 2010 között készült felvételekkel. Szerettek volna frissebb videót is készíteni, de adatvédelmi okokból nem tudtak. Így is kaptak egy 30 évet átfogó perspektívát, és

mind a négy helyen azt találták, hogy gyorsabban mennek a gyalogosok, mint 1980-ban, átlagosan 15 százalékkal. A közterületeken eltöltött idő nagyjából a felére csökkent, és kevesebben alkottak csoportokat.

Általában véve a sétálók „atomizáltabbnak és rohanóbbnak” tűntek 2010-ben, mint egy generációval korábban.

Salazar-Miranda szerint a videoelemzés önmagában nem magyarázza meg a gyalogosok viselkedésének megváltozását, de több lehetséges tényezőt is lát. Az átlagjövedelem mind a négy környéken nőtt, így az ott élők és dolgozók ideje drágább lett, ami eltántoríthatja őket a kötetlen beszélgetésektől vagy sétáktól. A kevesebb interakciót a fokozódó magányosság magyarázhatja.

Ezen kívül 2010-ben már az amerikai felnőttek 80 százalékának volt mobilja, ami eltéríthette őket a személyes találkozásoktól. Salazar-Miranda ugyanakkor nem zárja ki azt sem, hogy akik mégis találkoztak, szívesebben ültek be egy klimatizált kávézóba, amelyekből 2010 körül már elég sok működött.

Figyelmeztető jel

Nem tudhatjuk biztosan az okokat, de ez az eltolódás vészjelzéssel ér fel a városi élet jövőjéért aggódók számára, mondják a kutatók, egy másik klasszikus városkutatóra, Jane Jacobs-ra hivatkozva, aki szerint a városok különleges képessége összehozni az embereket, ami véletlenszerű, személyes találkozásokat igényel – és mondhatni, ez a városépítés lényege.

„A város legfontosabb szervei az utcák és járdáik, a város fő nyilvános helyei”

– írja Jacobs a könyvében (A nagy amerikai városok halála és élete – The Death and Life of Great American Cities). Alain Bertaud urbanista nemrég megjegyezte, hogy mindez akkor is igaz, ha „ezek az emberek nem mindig szeretik egymást”.

Egy szó mint száz, nem jó hír, ha a járdákat nyilvános terek helyett gyalogos autósztrádáknak tekintjük.

Azért a bostoni tavasz nem reménytelen

Még a jobbik eset, ha a találkozások színhelye áttevődik a kávézókba, csakhogy Salazar-Miranda szerint ilyenkor, a saját privát terünkben inkább a hozzánk nagyon hasonlókkal vagyunk hajlamosak találkozni, és ritkábban futunk össze számunkra ismeretlen készségekkel és tapasztalatokkal rendelkezőkkel, akik szélesíthetik a horizontunkat.

Az ellenszert a gyalogosok számára is hívogató, sok zölddel, árnyékkal és ülőhellyel ellátott utcai terek jelenthetik. (Whyte fanyar megjegyzése: „Az emberek általában oda ülnek, ahol van hely.”)

Segít az autóforgalom lassítása-csökkentése is, Salazar-Miranda és a munkatársai egy korábbi kutatásban Twitter felhasználói adatokat elemezve megállapították, hogy Párizs ilyen zónái szélesebb körből vonzottak látogatókat. Ezt azonban cáfolja a bostoni Downtown Crossing esete, ami 1978 óta autómentes, mégis kevesebb lett a társadalmi interakció 1980 és 2010 között. Salazar-Miranda megjegyezte: a térről sok padot eltávolítottak, így már kevésbé vonzó ott időzni.

A város továbbra is számtalan lehetőséget kínál a forgalmas helyeken járóknak – de ahhoz, hogy ebből szülessen is valami, időről időre meg kell állniuk.

(Forrás: Bloomberg City Lab, fotók: Unsplash)

várostervezés | kutatás | város | életmód | életstílus | séta

FOLYTASD EZZEL

Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója

A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Rendeld meg a Roadster magazin 18. számát!

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Tényleg ez a világ legjobb luxusterepjárója? Most kiderül!
Hirdetés
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom