Dizájnia hatalmas birodalmában nem könnyű eligazodni, hát még, ha mindjárt az egyik fellegvár, Skandinávia a cél. Hogyan kerültek a harmóniát és jóllétet árasztó bútorok a zord északi sziklák közé, és miért tartoznak a tervezőik a mai napig is a világ élvonalába? A tradíciók tovább élését pedig hat friss és erős brand példáján mutatjuk be.
A Boldog Észak születése
Természetes, egyszerű, minőségi anyagokból készült, és jó kisugárzása van – valahogy így foglalhatjuk össze nagyon tömören a skandináv dizájnt. Közelebbről megnézve viszont érdekes összefüggések tárulnak fel. Vegyünk például egy ellentmondást: az északi népek hosszú távra kibérelték maguknak a legjobb helyeket a „világ legboldogabb országa” listákon, holott, ha belegondolunk, eredendően nincs sok okuk boldognak lenni: az idő pocsék, sokat esik, hosszú és hideg a tél, nem beszélve arról, hogy hónapokig alig látják a napot.
Maga a skandináv dizájn már a múlt század harmincas éveiben népszerűvé vált, érthetően, mert a természetből ihletet merítő, természetes anyagokat – a fa mellett bőrt, gyapjút, pamutot – használó, forma és funkció egységében gondolkozó tervezés valósággal sugározza a harmóniát. Ezek az anyagok strapabíróak, sőt, idővel még szebbek, patinásabbak lesznek, a belőlük készült tárgyak pedig híresen tartósak. Fontos az északi egyenlőségeszmény is: deklarált törekvés a széles közönség számára is elérhető, megfizethető tárgyakat tervezni.
Érthető, hogy ezekre az alapelvekre a világ minden táján rezonál a közönség.
A „skandináv dizájn” gyűjtőfogalom már az 1950-es években megszületett egy amerikai kiállításon, de szükség volt még valamire, hogy végérvényesen megvesse a lábát a nemzetközi dizájnszféra ingoványos talaján. Ez pedig a világhírű tervezők sora: a dán Arne Jacobsen és a tanítványa, Verner Panton; a finn Eero Aarnio és Alvar Aalto; a svéd Gillis Lundgren – a sor folytatható, a mai napig is. Ám felsorolás helyett emeljünk ki egy újabb kulcsfontosságú összetevőt: az eleven tradíciót!
Mindannyian tudunk friss márkákat és tervezőket sorolni, méghozzá azért, mert Skandináviában folyamatosan frissítik a dizájntudást, az új termékcsaládok koncepcióit átfogó kutatások alapján alakítják ki, a nyitottság jegyében pedig nemcsak figyelik a nemzetközi trendeket, de be is építik azokat. Csak egy példa: a klasszikus kínai kultúra alapeleme a kör alakú étkezőasztal, mert úgy tartják, az étkezésnél mindenki egyenlő. Az egyenlőségre fogékony északiak pedig átvették ezt az elemet, és egyre gyakrabban tesznek kerekasztalt bel- és kültérbe egyaránt. Reagáltak a pandémia hozadékára is, kisebb, akár egy teraszon is elférő kültéri bútorok tervezésével. A tradíció tehát elevenen él, végső bizonyítéknak pedig bemutatunk féltucat olyan brandet, amelyeket mindenképpen megéri ismernünk.
Hay – Egy lépéssel a zeitgeist előtt
Mette and Rolf Hay több mint húsz éve alapította a dán Hay brandet, ami bárkinek elérhető bútorokat gyárt mindenféle térbe a lakástól az irodán át a közösségi helyekig. Sosem dolgoztak egy meghatározott piacra, helyette a hétköznapokban felmerülő igényeket elégítik ki a legmagasabb szinten, amihez folyamatos kutatásokat végeznek, minden részletet megvizsgálva. „Szinte már előbb tudjuk az ügyfeleknél, hogy mit is szeretnének” – magyarázta az egyik dizájnerük, Shane Schneck.
Friss megközelítéssel terveznek mindenféle használati tárgyat a fogkefétől a szemeteskosárig, és ehhez a legjobb dizájnereket keresik a világ minden részéről. Rengeteg játékosság, könnyedség van a termékeikben, ellenben a fenntarthatóságot halálosan komolyan veszik: számtalan tanúsítvány szavatolja, hogy nemcsak környezeti, de gazdasági és társadalmi értelemben is fenntartható módon működik a cég.
Ferm Living
„Megannyi kontraszt az élet” – vallja a Ferm Living, és már a tipográfiájával – ferm LIVING –is felvillant valamit ebből a kontrasztból. Aztán felvillant sok mást is, lévén világítás-, bútor- és kiegészítőkollekciókat tervez. A közönséggel való együttgondolkodás kétirányú: egyrészt egy lakás minden helyiségét alaposan átgondolják az előszobától a télikertig, másrészt folyamatosan gyűjtik a vevők fotóit a honlapjukon és a közösségi oldalaikon, melyekkel aztán újabb vevőket inspirálhatnak.
A szükséges nyersanyagoktól és know-how-tól függően a világ különböző részein készítik a termékeiket elkötelezett kézművesek.
A vásárlóknak útmutatást adnak a karbantartáshoz, merthogy minden anyag és felület más-más típusú gondozást igényel, ami elsőre ijesztőnek hathat.
Európában közel ötszáz helyen forgalmazzák a termékeiket.
Normann Copenhagen
„Az átlagosból is lehet rendkívüli gondos tervezéssel” – vallja a Jan Andersen és Poul Madsen által 1999-ben alapított Normann Copenhagen. A koncepciót a bűvös 80-as szám igazolja: ennyi országban forgalmazzák a termékeiket, és ennyi dizájndíjat söpört be a cég az eddigi fennállása során. A termékeik közt megtalálni az ikonikus Jam kollekciót, a mindössze három elemből felépülő, csavarok és szerszámok nélkül összerakható polcrendszert: a polcokat az ékekre kell illeszteni, a többit megoldja a gravitáció és a súrlódás.
A Jam egyszerűsége és sokoldalúsága – könyvespolcként és térelválasztóként, lakásban és irodában is használható – magába sűríti a Normann lényegét. De találni itt a kortárs formatervezés legjavát nyújtó kiegészítőket is, ami azért jó, mert kutatások igazolják, hogy akár egyetlen csésze gőzölgő tea is megváltoztatja az érzéseinket, ha elég szép a csésze és kellemesek a körülmények. Welcome home, lagom!
Muuto
Bolond volna bármely skandináv dizájncég nem őrizni az ölébe hullt masszív hagyományokat – a Muuto ellenben sietve hozzáteszi, hogy az új perspektívák keresése ambicionálja, előremutató anyagokkal, új technológiákkal, bátor kreatív gondolkodással. Még a név is innen származik: a muutos finnül új perspektívát jelent.
Ha ráhangolódunk, könnyen megismerhetjük a termékeiket, amelyekben határozottan van valami muutos.
Olyan dizájnereket keresnek, akik próbára teszik és fejlesztik a régi tárgyakat, és képesek időtálló darabok, új klasszikusok megalkotására.
Van tárolókosaruk, ami kizárólag újrahasznosított palackokból készül, míg egy összetettebb objekt, a Fiber karosszék esetében az újrahasznosított műanyag mellett felelős erdőgazdálkodásból származó tölgyfát használnak. Ez utóbbi szék EU Ecolabel tanúsítvánnyal rendelkezik, vagyis minimális hatást gyakorol a környezetre a teljes életciklusa során, a nyersanyagtól az ártalmatlanításig.
&tradition
Nincs bekezdés fenntarthatóság és innováció nélkül, e kettő a 2010-es alapítású dán cégnél is jelen van, ám mint a nevéből is kiderül, az &tradition keblére öleli a klasszikusokat: portfóliójában nemzetközileg elismert tervezők jellegzetes bútor- és világítástechnikai darabjait találjuk az 1930-as évektől napjainkig. Rengeteg eseményt szerveznek, nehéz kiemelni egyet, a tavalyi Arne Jacobsen emlékturnét viszont – melyet a mester születésének 120. évfordulójára szerveztek – kihagyni sem lehet.
Az ikonikus Bellevue állólámpának két speciális kiadását is elkészítették, továbbá a cég szakértője, Henrik Lund-Larsen egy hatállomásos koppenhágai túrán mutatta be Jacobsen legfontosabb munkáit – méghozzá egy eredeti, a Radisson Blu Royal Hotel számára az 1960-as években tervezett SAS busszal. Megnézték természetesen Arne Jacobsen lakosztályát, a 606-os szobát is: ez az egyetlen, amely a felújítások és átalakítások évtizedei ellenére érintetlen maradt a szállodában, és egyfajta időkapszula a századközepi modernhez. Ezek a gesztusok sokat elárulnak arról, mit is jelent Északon a tradíció.
Umage
Erőfeszítést tenni – ennyit tesz dánul az umage szó. Nap mint nap erőfeszítést kell tenni, hogy a természetből és a hagyományokból kiindulva egyedi, minőségi és mindenki számára elérhető bútorok és világítótestek szülessenek. A 2008-ban alapított Umage ma a világ több mint ötven országában, összesen ezerötszáz üzletben van jelen. Náluk a dizájn már a csomagolásnál kezdődik, elvégre a doboz, amiben a legtöbb lámpa megérkezik, tárolóként szolgálhat tovább a polcon, ráadásul a csomagolásban lévő összes habot és műanyagot környezetbarát anyaggal helyettesítették.
A termékekre sem fordítanak kevesebb figyelmet. Miért legyen egy asztali lámpa vagy egy éjjeliszekrény csak az, ami, miért ne kapna USB-csatlakozót vagy vezeték nélküli töltőt is? Retorikai kérdés ez csupán, miután a többféle funkció és a rugalmasság meghatározó szempont, így ugyanis kevesebb termékre van szükség. Jól jellemzi az ars poeticájukat a libatollakból készült Eos lámpaernyő, amelyet asztali, függő- és állólámpának is használhatunk, tisztítani pedig egyszerűen hajszárítóval tudjuk.
ferm living | muuto | brand | Hay | normann copenhagen
Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!