Close
Monte-Carlo ihlette ezt a cseh autóremeket

Monte-Carlo ihlette ezt a cseh autóremeket

A Škoda nevéről manapság a jó minőségű, praktikus autók jutnak eszünkbe, de a márka történelmének hajnalán olyan gyönyörű sportkupék is készültek a cseh márkánál, mint a Popular Monte Carlo.

A huszadik század elején a Monte-Carlo-rali számított az egyik legelismertebb autóversenynek, a hercegség fölötti lélegzetelállító tájakon és kanyargós hegyi utakon zajló futam alaposan próbára tette az indulókat. A Škoda motorsport-történelme is a huszadik század elejére, 1901-re vezethető vissza, a márka elődjének tekinthető Laurin & Klement által épített versenyautóval már a második monacói futamon, 1912-ben rajthoz álltak.

Zdeněk Pohl és Jaroslav Hausman a kategória második helyén ért célba a Škoda Popular Sport roadsterrel a Monte-Carlo-ralin 1936-ban
Pohl és Hausman a nyitott tetős autóval Prágából Athénon keresztül (!) 3852 kilométeres maratoni túrán autózott Monacóba, majd indultak a ralin
1936-ban összesen 105 autót neveztek a Monte-Carlo-ralira, ebből 72-en értek a hercegség kaszinójánál felállított célba

A versenyeken szerzett tapasztalatokat a Škoda mérnökei a polgári modellek tervezésénél is kamatoztathatták,

és a Monte-Carlo-rali népszerűsége hívta életre a Popular Monte Carlo változatát. 1936 októberében, a párizsi autószalonon leplezték le a kupé és roadster karosszériával kínált modellt, de az első példányát már korábban, júliusban átadták a vásárlójának. 1939-ig összesen 72 darabot építettek az autóból.

A 4,2 méter hosszú sportkupé vásárlói nagyra értékelték az 1,4 literes, 31 lóerős négyhengeres motort, ami a Monte-Carlo-ralin is bizonyított, a háromfokozatú sebességváltót a hátsó tengelyhez szerelték, ahová a motor erejét továbbította. A független felfüggesztés, a precíz kormányzás és a modern hidraulikus fékek is hozzájárultak az autó kiváló tapadásához, a stabilitásához és a manőverezhetőségéhez.

A kétüléses kupéváltozat 960 kilogrammot nyomott, amivel a Popular Monte Carlo elérte a 110 km/órás sebességet. 1937-ben igazítottak a karosszéria arculatán, süllyesztett fényszóróival áramvonalasabb, megnövelt tengelytávjával tágasabb lehetett a Škoda sportmodellje. 1938-ban a gyáriak egy roadster változatot ajándékoztak a szövetséges Jugoszlávia államfőjének, II. Péter királynak, aki akkor még csak tizennégy éves volt.

A képeken látható, 1937-ben gyártott fekete Popular Monte Carlo már 1968 óta megtalálható a Škoda-múzeum kollekciójában,

az ezredfordulón újították fel, azóta hirdeti a több mint 125 éves autógyártó történelmét.

A valaha készült összes Monte Carlo közül egy tucatnyi maradt fenn napjainkra: egy másik kupé restaurálásán jelenleg is dolgoznak, és hamarosan egy roadster is újjászületik a gyári műhelyben.

A Škoda történelme

A cseh autógyártó a második világháború előtt olyan csodákat is készített, mint a nyolchengeres 860 Cabriolet. A sofőrös limuzin 1932-ben gyártott, egyetlen fennmaradt példányát is a Škoda szakemberei újították fel a gyári múzeum számára.

monaco | monte-carlo | skoda | skoda popular monte carlo | rallye

FOLYTASD EZZEL

A luxus új szintje a Balatonnál – Ilyen a LUA Resort télen

Fantasztikus őszi ízek és otthonos hangulat – Így varázsolt el minket a Macesz Bisztró

Rendeld meg a Roadster magazin 10. számát!
Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Instagram