Close
Így uralhatja újra a világot a svájci óragyártás

Így uralhatja újra a világot a svájci óragyártás

A nagyon szép órákért kifejezetten rajongunk, így az is érdekel bennünket, hogy mi történik az óragyártók elitjével a jövőben. A genfi SIHH 2018 óraexpón kiderült, hogy az átmeneti éveket követően újra a csúcstámadást hajthat végre a svájci óragyártás, ha”a világ csendben marad.”

Nem lehet azt állítani, hogy 2015 és 2016 aranybetűkkel került be a svájci óragyártás nagykönyvébe, de a gondterhes időszaknak úgy tűnik, vége: a január közepén Genfben tartott SIHH 2018 óraexpón már fellendülésről és pozitív jelekről beszéltek a szakemberek. Az eseményen egyébként a szokásoknak megfelelően mintegy harmincöt gyártó mutatta be átlagban ötezer dollárnál is többe kerülő újdonságait.

A mögöttünk hagyott évben nőtt a kereslet a prémium órák iránt, ez a tendencia az ötnapos expón is megmutatkozott. Jean-Marc Pontroué, a Roger Dubuis vezérigazgatója szerint újabban Hongkong számít a legnagyobb piacuknak, ahol átlagban hatvanezer dollárért értékesítenek egy-egy modellt, a legjobb időszakuk – ki gondolná – a karácsony előtti hetek voltak.

Jean-Daniel Pasche, a Svájci Óragyártók Szövetségének elnöke megerősítette, hogy az iparág jelenleg a helyreállítási fázisban tart. A svájci export 2,7% -kal nőtt 2017 végén, ami a picit felülmúlta a várakozásokat, az óvatosan optimista előrejelzések alapján 2018-ra ez a mutató eléri a három százalékot, a nagyon optimista verzió szerint akár hat százalék is lehet.

Talán kevesen lepődnek meg azon a tényen, hogy a világ legnépesebb országában nagyon jól fogynak a svájci órák, mint ahogy a már említett Hongkongban is a piac stabilizálódásáról beszélhetünk.

Ami Európát illeti, Olaszországot és Németországot megelőzve Anglia hatalmasat lépett előre, érdekes módon a font meggyengüléséhez vezetett Brexitet követően, mint ahogy az euró svájci frankkal szembeni megerősödése szintén versenyképesebbé tette a svájci órákat az euróövezetben. Pasche szerint a cégek hr-esei is jobban dolgoznak, mert 2015-ben és 2016-ban mintegy kétezer munkahelyet vesztettek, tavaly viszont megállt ez a negatív folyamat.

A gyógyuláshoz hozzájárultak a nők számára készített modellek, melyeket néhány patinás márka csak mostanában kezdett el felfedezni magának.

A híres Richemont ékszerüzleteiben tizenegy százalékkal nőttek az eladások az elmúlt negyedévben, főleg Ázsia és az Egyesült Államok teljesített kiemelkedően. Nicolas Bos, a Van Cleef & Arpels vezérigazgatója és a Richemont igazgatótanácsának tagja szerint a trendek folytatódnak 2018-ban is, tehát mindenképpen jó évnek néznek elébe.

Érdekesség, hogy nem mindenki örül az óraviselés széleskörű elterjedésének.

A kiskereskedők persze tapsolnak az egyre-másra érkező kommerszebb modelleknek, a ritkaságokra vadászó gyűjtők viszont nem annyira.

Nicolas Baretzki, a Montblanc vezérigazgatója úgy véli, négy évvel ezelőtt, mielőtt sokkal nehezebb dolguk lett volna a piacon, már a “pénzért értéket” elven működtek, bármekkora árszegmensben is legyen egy-egy modelljük, mára viszont valamennyi márka átvette ezt a koncepciót. Baretzki szerint ezt úgy kell értelmezni, hogy ha látunk egy nekünk tetsző darabot, akkor ne az jusson eszünkbe rögtön az árát látva, hogy nem engedhetjük meg magunknak, hanem ellenkezőleg: ezért a pénzért blődség lenne elszalasztani a lehetőséget. Ilyen például ötezer-hatszáz dollárért vihető egyik csúcsmodelljük, a Montblanc 1858 Geosphere, amely többek között a világ minden táján mutatja a helyi időt.

Persze akadnak másfajta taktikával operáló, alacsonyabb árkategóriában versenyzők is: a Baume & Mercier My Classima darabjait 2016 novemberében kilencszázkilencven dollárért exportálták az Államokba, hogy minél szélesebb vevőkörhöz jussanak el.

Az egész óragyártás – sok más iparághoz hasonlóan – igazi hullámvasútnak számít. Mindenki óvatosan tekint a jövőbe, hiszen a tendenciákat nagyon sok minden befolyásolhatja a pénzügyi piac alakulásától kezdve a politikai konfliktusokon át a terrorizmusig.

Bizonytalanságban élünk, de ha a világ csendben marad, a svájci órák jó évre számíthatnak.

Ez is érdekelhet:

Az olasz luxusóra, ami a királyi haditengerészettől Miami dizájnnegyedéig jutott – Roadster

Bár a nagyközönség számára alig húsz éve érhető el, az Officine Panerai története már 1860-ban kezdődött. Az egykor az Olasz Királyi Haditengerészet titkos megrendeléseit teljesítő vállalat ma az olasz dizájn és az igényes svájci kézművesség tökéletes ötvözete. Elmeséljük a történetét.

(Fotók: hodinkee.com)

Close