Pénz beszél – de beszélhet a művészetről is?

Sokaknak zavarbaejtő a pénz gyarló természetét, földi mivoltát egy lapon említeni a művészet szentségével és szabadságával. A kapitalizmusban a kettőnek van közös metszete, de a kapcsolat visszásságát mutatja, hogy pont ebből született meg a giccs. Korunkban is vannak olyan modern terek, köztük például a múzeumok ajándékboltjai, ahol még mindig komoly kihívás, elvárás a profit és a közhasznúság között harmóniát teremteni. A Szépművészeti Múzeum MúzeumShopja viszont valamit másként, valamit jól csinál, és ezt már Európában is észrevették!

Nemzetközi színtéren sokféle attitűddel találkozunk, hiszen változnak a tendenciák. A hollandok kifejezetten bátran nyúlnak a műtárgyaikhoz, a Rijksmuseumban digitális formában még a közönségnek is teljesen elérhetővé teszik, hogy maguk használják fel akár teljesen új alkotásokhoz. A spanyolok kifinomultak, de náluk egy ideje érezhetően háttérbe szorult a termékfejlesztés. Milyen szemléletet képvisel Magyarország négy legkiválóbb képzőművészeti múzeumának – Szépművészeti Múzeum, Magyar Nemzeti Galéria, Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum, Vasarely Múzeum – kiskereskedelmi márkája, a MúzeumShop?

Mindenekelőtt a szakmaiság és a tudás tiszteletét.

Mert nem csupán hazánk legnagyobb idegennyelvű művészeti könyvdisztribútoraként működnek, de észrevehetően nagyobb és szélesebb választékkal rendelkeznek a könyvek terén, mint más európai múzeumi boltok. Kínálatukban a művészethez számtalan módon, köztük filozófiai vagy ideológiai, pedagógiai és természetesen művészettörténeti aspektusból is közelítenek. Megjelentették több kiváló magyar alkotó első monográfiáját, mindezt szakmailag olyan magas minőségben, árban olyan megfizethetően, hogy noha a bolt számára ez veszteséggel jár, a gesztust mégis újra és újra megteszik a társadalom felé.

Ahogy Stefan Lengyel mondaná, a “design a termék lelkiismerete” és a korábban említett szakmaiság és autentikusság mellett mintha pont egy ilyen lelkiismeretesség lenne érzékelhető termékfejlesztési és márkakollaborációs munkájukban

Karakteresen kirajzolódik az az elv, hogy mind a könyvek, mind a termékek tartalmilag kapcsolódnak a múzeumi gyűjteményekhez és az érintett korszakhoz. Nincsenek tele a polcaik a világ minden pontján eladható Frida Kahlo párnákkal, nincs a kirakatban Van Gogh plüss füle, helyette inkább autentikusan azt a művészeti élményt állítják a figyelem középpontjába, amivel tényleg találkozhat a látogató ott helyben a múzeumban. Az op-art legjelentősebb képviselőjének otthonában, a Vasarely Múzeumban gyönyörű kivitelezésű optikai társasjáték is található. A Magyar Nemzeti Galériában Ferency Károly Festőnő című képéhez festő és akvarell készletet terveztek, míg a Szépművészeti Múzeumban Renoir selymes fényű puha színei és képei a VYF selyemsálakon köszönnek vissza.

Szó szerint is üdítő meglepetés, hogy a Mezopotámiát bemutató új időszaki kiállításhoz kapcsolódóan – mivel erről az ókori területről származik – egyedileg címkézett sört gyártottak!

Látható, hogy egy bolt a termékeivel növelheti az igényt a művészetre, formálhatja a jóízlést, de ettől még a sikeres működéséhez nem vonhatja ki magát a piaci szabályok alól, reagálnia kell a meglévő piaci igényekre és közízlésre is. A művészet persze önmagáért beszél – de eleget? És elég hangosan? Igazából szüksége van a pénz befolyására, a piaci tér vonzerejére is, arra, hogy különböző tárgyakon, termékeken megjelenve kiléphessen a múzeumból és új üzenet lehessen vagy önmagára emlékeztessen. A MúzeumShopnál ezzel tisztában vannak, és az utóbbi években egyre jobb érzékkel hívják segítségül a design szemléletet. A designban ugyanis egyszerre van jelen az a funkcionalitás, amire az embereknek szüksége van, és az a szándék, hogy az ember és a világ között kapcsolatot teremtsen. A kettő együtt tökéletesen eladható. Ahogy Stefan Lengyel mondaná, a “design a termék lelkiismerete” és a korábban említett szakmaiság és autentikusság mellett mintha pont egy ilyen lelkiismeretesség lenne érzékelhető termékfejlesztési és márkakollaborációs munkájukban.

Fontos volt, hogy a Printa kollekcióban egy eredeti Moholy-Nagy László művet konstruáljanak újra, fontos volt, hogy a Hieronymus Bosch táskáikhoz a kiállítás során használt óriás molinókat hasznosítsák újra. A kortárs kultúra része az, hogy a műveket nem csak nézzük, hanem fel is használjuk, és a kortárs design népszerű irányzata az, hogy ez a felhasználás környezetbarát legyen.

A Szépművészeti Múzeum egyiptomi állandó kiállításához kapcsolódóan van olyan termék, amely Egyiptomból származik, de más esetekben kifejezetten keresik a hazai együttműködési lehetőségeket.

Az esztétikai minőség is nagyon fontos, hiszen a tárgyak hatással vannak a vásárlók ízlésére. Tevékenységükkel nem csak a közönséget edukálják, hanem más cégeket és márkákat is. Egy okos design végső soron még azt is lehetővé teszi, hogy a giccs is jelen legyen a boltban, de már egyfajta reflexióként, azaz humorral kezelve!

Tény, hogy a MúzeumShopnál sem lehetnek mindig tökéletes egyensúlyban, kísérleteznek és egy-egy dologgal persze olykor mellényúlhatnak, de az alapelveik kezdenek megszilárdulni, a háttérben pedig egy olyan stabil csapat működik, akik nagyon sokféle tudást osztanak meg egymással. Talán nem kell megvárni, hogy külföldön előbb észrevegyék, hogy még sok izgalmas és eredeti művészeti terméket várhatunk tőlük!

kiállítás | szépművészeti múzeum | nagy sztori | múzeumshop | ajándék

FOLYTASD EZZEL

A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?

Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Rendeld meg a Roadster magazin 18. számát!

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
5 +1 síterep, amire nem gondolnál elsőre, mégis nagyon megéri kipróbálni
Hirdetés
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom